به گزارش خبرنگار مهر، روز اول رویداد تیجیسی از اتفاقات مهم و قابل اجرا برای تولیدکنندگان بازیهای رایانهای ۱۴ تیرماه در همایشهای بینالمللی صداوسیما برگزار شد. این رویداد که به عنوان بزرگترین بستر و فرصتهای مناسب برای بازیسازان کشور در راستای گسترش تعاملات بینالمللی شناخته میشود با وجود کنفرانسها، پنلها، مسترکلاس و آشنایی با ناشران دیگر کشورها امتیازات گستردهای را برای تولیدکنندگان بازیهای رایانهای به ارمغان میآورد.
استراتژیهای مهم برای موفقیت بازیهای ایرانی در بازارهای داخلی و جهانی
در افتتاحیه رویداد تیجیسی ۲۰۱۸ حسن کریمیقدوسی مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، بازیهای رایانهای را بیحد و مرز دانست و تلاش کشورهای مختلف برای محدود کردن این صنعت را بینتیجه می خواند، او می گوید: امروز میتوانیم با افتخار سرمان را بالا بیاوریم و اعلام کنیم که با وجود همه محدودیتهای سالهای اخیر، بزرگترین بازیگر این صنعت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا هستیم. این حرف را امروز در تیجیسی به عنوان بزرگترین رویداد آموزشی و تجاری منطقه بیان میکنم که این محدودیت روز به روز با تلاش شما و ما کم رنگتر و بیاثرتر میشود. موفقیتهای صنعت بازیهای رایانهای در کشور را مدیون بازیسازانی هستیم که با زبان بازی با مردم کشورشان صحبت کردند و امروز با همین زبان آماده صحبت با سایر کشورهای دنیا هستند.
مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در ادامه به افرادی که در این حوزه فعالیت گسترده و مثمرثمر دارند اشاره کرد و بیان می کند: در این راه تنها نیستید. افقی که بنیاد با کمک شما تصویر کرده، روشن است و میخواهیم سهم حداکثری از بازار داخل و بازارهای جهانی داشته باشیم و موقعیت خود را به عنوان بزرگترین تولید کننده بازی در خاورمیانه و شمال افریقا حفظ کنیم. در این راه سه استراتژی اساسی را بنیاد ملی بازیهای رایانهای دنبال خواهد کرد. صنعت بازیسازی ما به حمایتهای مالی و غیر مالی شفاف و آموزشهای حرفهای نیاز دارد. شما میتوانید در تیجیسی به غرفه همگرا سر زده و با سیستم جامع و شفاف بنیاد برای تقویت صنعت آشنا شوید. بیش از یک سال برای طراحی این سامانه وقت صرف شده و تا انتهای تیر شروع به کار میکند. برگزاری دورههای مشترک بینالمللی و اعزام تیمهای ایرانی به رویدادهای خارجی با جدیت امسال نیز پیگیری میشود.
کریمیقدوسی میگوید: استراتژی دوم بنیاد ملی بازیهای رایانهای برای بینالمللی کردن صنعت بازیهای رایانهای در کنار حفظ هویت بومی است و تبلور این استراتژی را در برگزاری تیجیسی مشاهده میکنید. امیدوارم بازیسازان ایرانی ضمن استفاده از کنفرانسهایی که این دو روز ارایه میشود، با سخنرانان بینالمللی آشنا شده و شبکهسازی لازم برای به اشتراک گذاشتن دانش شکل بگیرد. موفقترین شرکتها در صنعت بازیهای رایانهای آنهایی هستند که شبکه بزرگی از متخصصان داخلی و خارجی با هم مرتبط بوده و به طور مستمر تجربیات خود را به اشتراک میگذارند. وقت آن است که موفقیتهایمان در انتشار بازیهای خارجی را چند برابر کنیم. اکنون این فرصت برای بازیسازان ایرانی فراهم شده است که بازیهایشان را در تیجیسی به بیش از ۲۰ ناشر بینالمللی و ۵۰ سخنران خارجی معرفی کنند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای استراتژی سوم را محافظت از بازارهای داخلی میداند و میگوید: ما وظیفه داریم برای بازیسازان داخلی در رقابت با بازیهای خارجی مزیت رقابتی ایجاد کنیم. در این راه از بازیهای خارجی ۱۰ درصد عوارض گرفته شده و به رشد و توسعه کیفیت پروژههای ایرانی اختصاص خواهد.
فرهنگ و تمدن آریایی خود را در آغوش بگیرید
در ادامه برنامه تیجیسی «کیت ادوارد» مدیرعامل « Geogrify » و رئیس سابق انجمن بینالمللی بازیسازان برای تولیدکنندگان بازیهای رایانهای و بازیسازان خلاق اظهار امیدواری کرد که در ایران عرصه بازیسازی پیشرفت قابل توجهای داشته است و توانسته مخاطبان خود را جذب کند. او میگوید: برای من افتخار بزرگی است که به ایران آمدم وهمواره کسانی که با عشق و علاقه بازی ساختهاند را تحسین کردهام. بسیار به سفر کردن علاقه دارم و یکی از چیزهایی که در این سفرها یاد گرفتم این است که «مکان» محدودیتی در بازیسازی ایجاد نمیکند و لازم نیست حتما در یک کشور خاصی زندگی کنید تا بتوانید بازی بسازید. من بازیسازان فراوانی دیدهام که خودشان چگونگی بازیسازی را یاد گرفته و پیشرفت کردهاند.
او همچنین بیان میکند: نکتهای که وجود دارد این است که استعداد و نبوغ همیشه خود را نشان میدهد. برخی فکر میکنند از کشورهای مطرح بازیسازی جدا هستند و هیچزمان بازیهایشان به صورت بینالمللی منتشر نمیشود. اما این حقیقت ندارد، شما چه در فرانسه باشید چه در ایران یا امریکا، میتوانید به موفقیت زیادی دست پیدا کنید. مطمئن باشید تمام بازیسازان دنیا روزی همین استرسها و نگرانیهای شما برای موفقیت بازیهایشان را داشتهاند. بسیاری از مردم امریکا فکر میکنند بازی «انگری برد» در امریکا ساخته شده اما این بازی در فنلاند توسعه یافته است. درواقع اصلا مهم نیست این بازی در فنلاند بوده یا امریکا، استعداد خودش را نشان میدهد و بازی جهانی میشود.
ادوارد با اشاره به جملهای از مارک تواین که «مقایسه، مرگ شادی است»، میگوید: خودتان را با دیگران مقایسه نکنید و بیشترین تمرکز را برای خلق آثارتان بگذارید و فرهنگ خود را در آغوش بگیرید. ایران باستان سرآغاز بسیاری از بازیها در جهان بوده است و خیلی از کشورهای آسیایی موفق در حوزه بازیسازی، چنین تاریخچهای ندارند. همچنین شما شخصیتهای اساطیری و بزرگی چون کوروش و آرش کمانگیر دارید. شاید بپرسید ایرانیها این قهرمانان را میشناسند چرا باید دربارهشان بازی بسازم. ولی من به شما میگویم مردم دنیا از تاریخچه این قهرمانان بیخبرند. چینیها به خوبی در بازیهای موفق خود، از داستانها و تمدنشان الهام میگیرند و شما نیز باید از فرهنگ خود الهام بگیرید.
او درآمد اقتصادی بازیهای رایانهای را از درآمد ورزشهایی همچون فوتبال بالاتر میداند و بیان میکند: در دنیا درآمد صنعت بازیهای رایانهای در سال گذشته از درآمد کل ورزشهای حرفهای دنیا بیشتر بود و این نشان میدهد کار ما اثرگذاری اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بسیاری دارد. هدف ما این نباید باشد که دنیا را با یک بازی عوض کنیم. اما میتوانیم بر گوشهای از یک دنیا اثرگذار باشیم و محیط اطرفمان را بهبود ببخشیم. در این راه اشتراک دانش موضوع بسیار مهم و تاثیر گذاری است.
در ادامه برنامه تیجیسی، تولیدکنندگان بازیهای رایانهای از جمله پیچفست، آواگیم، لیک هورس، یوزپا و... برای معرفی بازیهای رایانهای خود با مخاطبان و علاقهمندان این عرصه صحبت کردند.
به گزارش مهر، بیشک تفاوتهایی در بازیهای رایانهای ایران و دیگر کشورها وجود دارد و هیچگاه بازیها قابل قیاس با یکدیگر نیستند. اتفاقا این تفاوتها است که انسانها را قوی میکند تا گام موثری برای پیشرفت رو به جلو بردارند. پس توانایی و استعدادهاست که مرزها را میشکند و به مرحله شکوفایی میرساند. ایرانیها از قافله بازیهای رایانهای در دنیا عقب نماندهاند. پس همچنان تلاش میکنند تا بتوانند جایشان را در دنیای بازیهای رسانهای پیدا کنند. خبرنگار مهر با چند تن از بازیسازان و تولیدکنندگان این عرصه درباره صنعت بازیسازی، کپیرایت و خلق شخصیتهای بازی صحبت کرده است، که در ادامه میآید:
بازیسازان خود را باور کنند
مهدی بهرامی، بازیساز و تولیدکننده در این صنعت، فارغالتحصیل رشته گیم از دانشگاه هلند است، درباره برنامهسازی در ایران میگوید: مطمئنا برگزاری برنامههای تیجیسی میتواند پلی میان بازیسازان ایرانی و خارجی باشد. با توجه به اینکه تمام شرکتهای صنعتی در خارج، ایران را تحریم کردهاند باید محفلی ایجاد کنیم تا به آنان ثابت شود که ما هم دارای صنعت بازیسازی هستیم.
او ادامه میدهد: استعدادهای زیادی در عرصه بازیسازی در ایران وجود دارد که از این استعدادها و توانایی غافلیم و مطمئنا چیزی از دیگرکشورهای پیشرفته کم نداریم اما هنوز به خودباوری عمیق نرسیدهایم. با توجه به برگزاری برنامههایی همچون تیجیسی و برقراری ارتباطات خوب و غنی میتوانیم اعتماد به نفس خود را پیدا کنیم و در بازیسازی موفقتر عمل کنیم. اگر شخص بازیساز تمام تمرکز خود را برای بهتر شدن کارش، به دور از کپیرایت بگذارد صددرصد به موفقیتهای چشمگیری دست پیدا میکنیم. لزوما نباید به دنبال حمایتهای خاص دولتی و خصوصی باشیم زیرا در زمینه «گیم» اگر بازیسازیها خوب باشد قطعا دیده میشویم.
بر اساس این گزارش، برخی از مخاطبان در عرصه بازی گیم، بارها گفتهاند که بازیهای ایرانی کپی شده دیگر بازیهای خارجی هستند و مسئله کپیرایت یکی از معضلات اساسی در عرصه بازیسازی رایانهای است بهرامی در این زمینه میگوید: یکی از دلایلی که بازیسازان ایرانی به قهرمانهای خارجی میپردازند و گاها از روی دست آنان کپی میکنند به این خاطر است که با آن بازیها بزرگ شدند و زمانیکه میخواهند بازیسازی کنند، مشابه آن را میسازند. اما اگر از سبک بازیهای جهانی فاصله بگیریم و به فرهنگ و تمدن خودمان بپردازیم کار کمی سختتر میشود و من احساس میکنم که نمیتوان چنین کاری را به ثمر رساند.
بازیسازی، رویا ساختن است
سیف از دیگر بازیسازان ایرانی، درباره صنعت بازیسازی میگوید: به اعتقاد من بازیسازی، رویاسازی است. البته هر کس که وارد این نوع بازار کاری میشود باید با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کند تا به موفقیت برسد. مسلما برگزاری برنامههای تیجیسی، برای کسانی که میخواهند آشنایی بیشتری در صنعت بازیسازی داشته باشند مفید است. به جرات میگویم شرکت در برنامههای تیجیسی به اندازه ۴ سال دانشگاه رفتن و دریافت مدرک لیسانس میارزد.
اساس برگزاری برنامههای تیجیسی تعامل بازیسازان است
با توجه به اینکه امسال دوره دوم از برگزاری تیجیسی است، بدون شک، سال قبل برای بازیسازان دستاوردهای مهمی را به همراه داشته که امسال با شوق و انگیزه بیشتری در این برنامه شرکت کردهاند. بیدقی از دیگر بازیسازان رایانهای در کشور، به تعامل خوب بازیسازان با یکدیگر اشاره دارد و میگوید: با برگزاری برنامههای همچون تیجیسی تعامل خوبی میان بازیسازان صورت میگیرد تا با یکدیگر آشنا شوند و از نحوی بازیسازیها و نوع سلیقهها اطلاع پیدا کنند. امیدوارم برای صدور مجوز و ممیزیها دست ناشران و تولیدکنندهها را باز بگذارند و محدودیتها را کمتر کنند تا آنان به خوبی در این راه فعالیت کنند.
نظر شما