۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۵۲

سردبیر جدید مجلات همشهری در گفتگو با مهر:

همشهری را احیا می‌کنم/اگر کسی حاضر است، همین الان واگذار می‌کنم

همشهری را احیا می‌کنم/اگر کسی حاضر است، همین الان واگذار می‌کنم

سردبیر جدید مجلات همشهری با بیان اینکه از لحاظ مالی تضمین کرده که نشریات فعلی را احیا کند، به موضع‌گیری‌ها درباره کم‌تجربه بودن خود برای در اختیار گرفتن برند معتبر همشهری، واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار مهر، با نزدیک شدن به مهرماه ۹۷ و در حالی که دومین مهلت (سه ماهه) سردبیران مجلات «همشهری» نیز برای ارائه طرح‌هایشان در راستای خودگردانی به پایان رسیده است، با تصمیم «مرتضی حاجی» مدیرعامل همشهری، همه مجلات در حال انتشار این موسسه به یک روزنامه‌نگار جوان به نام «علی رزاقی‌بهار» واگذار شد.

این جوان ۳۲ ساله خود را اینگونه معرفی کرده است: «دانشجوی دکترای علوم سیاسی هستم و ۱۲ سال سابقه روزنامه‌نگاری دارم. در روزنامه فرهیختگان و مجله سروش (صدا و سیما) کار کرده‌ام و به‌صورت حق‌التحریر هم با برخی روزنامه‌ها همکاری داشته‌ام. مدیرمسئول یک روزنامه محلی به نام «بارثاوا» هستم که رویکردش فرهنگی و هنری است و در مشهد منتشر می‌شود. سرمایه‌گذار نشریه رهاورد مدیریت هم هستم».

تصمیم اخیر مدیریت همشهری در واگذاری کامل گروه مجلات و مهمتر از آن سپردن سکان هدایت این نشریات به یک روزنامه‌نگار کم‌تجربه و نه‌چندان شناخته شده، بازتاب‌های مختلفی داشته و از جمله «محمدجواد حق‌شناس» رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، آن را تصمیمی شتاب‌زده خوانده که بدون اطلاع، کسب نظر و مشورت با اعضاء شورا و کمیسیون متبوعش صورت گرفته است.

با این وجود و بر اساس این گزارش، مجری و سردبیر مجلات همشهری از اول مهرماه در این موسسه مستقر خواهد شد و بر اساس شنیده‌های خبرنگار مهر به احتمال بسیار زیاد امروز یکشنبه ۴ شهریور نیز با سردبیران این مجلات تشکیل جلسه خواهد داد تا درباره آینده این نشریات تصمیم‌گیری شود.

«علی رزاقی‌بهار» امروز یکشنبه ۴ شهریور در گفتگویی با خبرنگار مهر، خود درباره این تغییر و تحول، گفت: این تغییر به صورت ابلاغ حکم به بنده نبوده بلکه بر اساس قراردادی است که میان بنده به عنوان «مجری و سردبیر مجلات همشهری» و همشهری منعقد شده است.

به گفته وی، قرارداد یادشده صرفاً ناظر بر ۸ مجله در حال انتشار (شامل همشهری جوان، دانستنی‌ها، سرزمین من، همشهری داستان، همشهری بچه‌ها، سرنخ، همشهری ۲۴ و تندرستی) است و چنانچه مجله دیگری از مجموعه همشهری منتشر شود، ممکن است با شرایط دیگری و توسط فرد دیگری اداره شود.

سردبیر جدید مجلات همشهری در مورد اینکه آیا او خود پیشنهاد اداره این مجلات را به موسسه همشهری داده است یا آنها برای این کار سراغ او آمده‌اند، به وضعیت این مجلات در ۶ ماه اخیر پرداخت و گفت: فروردین ماه امسال به تمام پیمانکاران فعلی مجلات که عنوانشان «سردبیر» است، اعلام شد که پلن اقتصادی خود را برای اداره این نشریات اعلام کنند چرا که مدیریت همشهری تصمیم داشت آنها را خودکفا کند و دیگر هزینه‌ای برایشان پرداخت نکند؛ اما بنا به دلایل مختلف از جمله مسائل مربوط به کاغذ و شرایط اقتصادی، هیچ یک از دوستان سردبیر، طرحی در این رابطه به مدیریت همشهری ارائه نکردند.

علی رزاقی بهار ادامه داد: علاوه بر این در همین ماه‌ها ۷ مجله همشهری هم تعطیل شد و کسی هم نیامد و اعلام کند که من حاضرم سرمایه‌گذاری کنم و این نشریات را احیا کنم. حالا که این اتفاق (تعیین مجری و سردبیر برای ۸ مجله باقیمانده همشهری) افتاده است، برخی از دوستان موضع گرفته‌اند؛ در حالی که بنا بر اعلام خود آقای (مهران) کرمی، مدیرمسئول همشهری، این پیشنهاد (واگذاری مدیریت مجلات همشهری با پایان حمایت مالی موسسه از آنها) ابتدا به خود سردبیران فعلی همشهری داده شد اما هیچکدام، شرایط را نپذیرفتند.

وی در مورد بحث‌هایی که پیرامون کم‌تجربگی او برای انجام چنین کاری مطرح می‌شود و اینکه برخی معتقدند تصمیم اخیر مدیریت همشهری تنها نشریات آن را بر زمین خواهد زد، گفت: زمانی هست که شما می‌خواهید برای یک روزنامه یا مجله، سردبیر انتخاب کنید؛ می‌روید فردی را که سابقه مرتبط با این کار را دارد، پیدا می‌کنید. زمانی هست که شما می‌خواهید مدیرعامل برای یک رسانه انتخاب کنید، می‌روید فرد توانمندی را که سابقه مدیریتی دارد و بلد است کار اقتصادی بکند، پیدا می‌کنید. اما زمانی هم هست که فردی را می‌خواهید که هم مجریِ کارهای اقتصادی باشد و هم در حوزه تولید محتوا کار کرده باشد؛ در این شرایط می‌گردید و فردی را که هم سابقه موفق اقتصادی دارد و هم جنس مجله و روزنامه‌ها را خوب می‌شناسد، پیدا می‌کنید.

سردبیر جدید مجلات همشهری با بیان اینکه بنده از لحاظ مالی تضمین کرده‌ام که این کار را انجام بدهم، درباره شناخته شده نبودنش هم برای انجام چنین کاری ادامه داد: از نظر رزومه رسانه‌ای هم، بنده فعالیت رسانه‌ای داشته‌ام و با روزنامه‌های مختلف همکاری کرده‌ام؛ شاید به صورت روزنامه‌نگار و خبرنگار دائمی نبوده باشد ولی مطلب و یادداشت و مقاله داده‌ایم و سرپرست روزنامه هم بوده‌ایم.

رزاقی بهار همچنین در پاسخ به این پرسش که «با توجه به سن کمی که دارید، چگونه قادر به تامین هزینه‌های میلیاردی انتشار مجلات همشهری خواهید بود و اساساً منبع شما برای تامین مالی این کار چیست؟»، گفت: من برای این کار پلن خودم را دارم ولی در این شرایط اقتصادی، چه دلیلی دارد که آن را اعلام کنم؟ ضمن اینکه اگر کسی باشد که بتواند صفر تا صد کاری را که به بنده محول شده است، انجام دهد، بنده حاضر هستم این کار را به او واگذار کنم.

وی همچنین گفت: ما آمادگی داریم که در خدمت همه نیروهای فعلی در مجلات همشهری باشیم و دورادور هم با آنها آشنا هستیم؛ حتی کسانی هم که در همین یکی دو روز به بنده نقد و حمله و توهین کردند، بنده در خدمتشان هستم و تلاش می‌کنیم محتوای مجلات را بهبود ببخشیم و آن حس نوستالژیکی که همه ما با مجلات همشهری داریم، تقویت شود و ان‌شاء الله به سوددهی هم برسد.

کد خبر 4385140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha