۱۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۴۰

شهرداری از محل جرایم قطع اشجار ۸۱ میلیارد کسب درآمد کرد

شهرداری از محل جرایم قطع اشجار ۸۱ میلیارد کسب درآمد کرد

دو عضو کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران در خصوص عملکرد یکساله این کمیسیون در شورای پنجم گزارش دادند.

به گزارش خبرنگار مهر، زهرا صدراعظم نوری در نشست خبری کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورا با بیان اینکه این کمیسیون ۷۶ جلسه برگزار کرد و ۸۲ طرح و لایحه را مورد بررسی قرار داد، گفت: تقویت کمیسیون ماده ۷ به موضوع حفظ و گسترش فضای سبز اختصاص دارد و لغو مصوبه برج باغ‌ها، بخشی از فعالیت‌های این کمیسیون طی یک سال گذشته بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر روند بررسی پرونده‌های باغات در کمیسیون ماده ۷ به‌روز شده، درحالی‌که پیش از این متوسط بررسی هر پرونده ۱۶۰ تا ۱۸۰ روز بود، این زمان را به ۱۸ روز کاهش داده‌ایم، گفت: در حال حاضر پرونده‌ای وجود ندارد که ما به آن رسیدگی نکرده باشیم.

صدراعظم نوری در خصوص مصوبه برج باغ‌ها نیز توضیح داد: برخی می‌گویند لغو مصوبه برغ باغ‌ها به درآمدهای شهر ضرر زده درحالی‌که طی این مدت ۱۲۸ هکتار باغ از این محل تخریب شده و تنها یک درصد درآمد ۱۰ ساله شهرداری از این محل کسب شده است.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران همچنین به بررسی اثرات اکولوژیکی یک درخت برای به دست آوردن قیمت واقعی درختان اشاره کرد و گفت: می‌خواهیم قطع درخت آنقدر هزینه و جریمه‌اش سنگین باشد که کسی اقدام به قطع درخت نکند.

وی به جرایمی که شهرداری از محل جرایم باغات طی پنج ماهه ابتدایی سال کسب کرده، اشاره کرد و گفت: در این مدت ۸۱ میلیارد درآمد از محل تخریب باغات به دست آمده که صرف خرید دو باغ در مناطق ۷ و ۱۰ شده است.

صدراعظم نوری، حذف سفید بالک‌ها از سطح شهر را نیز حاصل پیگیری مستمر این کمیسیون و رصد دائمی فعالیت‌های شهرداری در این زمینه دانست.

تأکید بر سلامت و کیفیت آب، یکی دیگر از موضوعاتی بود که این عضو شورای شهر تهران به آن اشاره کرد و گفت: آب تهران کیفیت خوبی دارد اما ممکن است در برخی مناطق آلودگی‌هایی وجود داشته باشد که این آلودگی‌ها موردی است و ربطی به شبکه آبرسانی تهران ندارد.

وی همچنین از تکمیل رینگ آب شهر تهران خبر داد و تصریح کرد: با نظارت‌های انجام شده، تأکید شده پرتی آب به حداقل برسد.

صدراعظم نوری، ایمنی بازار تهران و رصد ساختمان‌های ناایمن را از دیگر فعالیت‌های این کمیسیون برشمرد و گفت: تاکنون ۱۰ هزار پلاک ناایمن شناسایی شده که با اخطارهای ارائه شده، تلاش شده این ساختمان‌ها ایمن‌سازی شود.

در ادامه این جلسه آرش میلانی رئیس کمیته محیط‌زیست شورا نیز موضوع محیط‌زیست را موضوعی بین‌بخشی دانست که نهادهای مختلف از جمله محیط‌زیست و تشکل‌های غیردولتی در آن سهیم هستند و هماهنگی و نظارت همه این دستگاه‌ها لازم است و باید در تصمیم‌گیری‌هایی که در این حوزه می‌شود، از تشکل‌های مردم‌نهاد به نمایندگی مردم استفاده شود.

در ادامه دو عضو شورای شهر تهران به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.

میلانی در خصوص اینکه چرا مدیریت شهری حساسیت لازم را نسبت به موضوع پسماند نشان نمی‌دهد؟ گفت: در قانون جامع پسماند، وظیفه هر نهاد نسبت به این موضوع مشخص است؛ پسماندهای عادی و پسماندهای ویژه وجود دارد که طبق قانون حمل و دفن پسماندهای عادی بر عهده مدیریت شهری است و پسماندهای ویژه مانند پسماندهای صنعتی، کشاورزی و بیمارستانی، مسئولیتش با تولیدکننده است و پس از بی‌خطر شدن، حمل و نقل آن مانند پسماندهای عادی، با مدیریت شهری است اما به دلیل آنکه طی یک دهه گذشته شهرداری به موضوعاتی ورود کرده که در مسئولیتش نبوده، همه فکر می‌کنند شهرداری در خصوص پسماندهای بیمارستانی وظیفه دارد درحالی‌که در قانون مشخص است که بی‌خطرسازی این نوع زباله‌ها با واحدهای درمانی است.

صدراعظم نوری اضافه کرد: بیشتر مراکز درمانی اقدامات خوبی در خصوص بی‌خطرسازی انجام داده‌اند اما ممکن است واحدهای کوچکتر یا کلینیک‌ها به این کار مبادرت نکنند و ما در زباله‌ها شاهد زباله‌های عفونی یا موارد دیگر باشیم.

یکی از خبرنگاران در خصوص وجود نفت در آبی که مزارع جنوبی پایتخت را آبیاری می‌کند، سؤال پرسید که میلانی در خصوص آن توضیح داد: نشت نفت در بخش جنوبی پایتخت، موضوعی است که محیط‌زیست شهرستان تهران آن را تائید کرده است. ۱۵ سال است که ما نشت نفت در این بخش داریم اما گاهی میزان نشت از حد استاندارد بالاتر می‌رود؛ اینکه این نشت نفت به محصولات کشاورزی نیز رسیده، در حال بررسی است و تا زمانی که جواب پایش محصولات نیاید، نمی‌توان در خصوص آن اظهارنظر کرد. گاهی‌اوقات موضوعاتی در فضای مجازی مطرح می‌شود که مبنایی ندارد مانند نصب شنود بر درختان.

صدراعظم نوری در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص سد معبر برخی رستوران ها در پیاده روها و درآمدهای که شهرداری ها از این محل کسب می کنند، گفت: واقعیت این است که در شهرهای بزرگ، پیاده روهای پهنی احداث می شود که مردم می توانند در این پیاده روها بنشینند، با هم صحبت کنند، بعضی از کافه ها، میز و صندلی های خود را در این پیاده روهای وسیع قرار می دهند و این فضا، فضای مناسبی برای تعاملات اجتماعی است اما در تهران مدیریت شهری به گونه ای بوده که خیابان ها پهن و پیاده روها باریک بوده به صورتی که بساط گستران برای تردد عابران پیاده مشکل ایجاد می کنند و حتی برخی از خیابان ها، پیاده رو هم ندارند. باید برای این موضوع و ساماندهی بساط گستران با توجه به فضای فعلی اقتصاد کشور چاره اندیشی شود و نباید مزاحمتی برای عابران پیاده ایجاد شود.

وی درخصوص قراردادهایی که در سازمان زیباسازی بسته می شود، گفت: تمام قراردادهای بالای یک میلیارد تومان در سامانه شفافیت بارگذاری می شود و تلاش کردیم قراردادهای کمتر نیز در این سامانه گذاشته شود. در این دوره رویکرد سازمان زیباسازی تغییر کرده و محتوای تبلیغات، کیفی تر شده و جا دارد بیش از گذشته این موضوع ارتقاء پیدا کند.

نوری  در ادامه در پاسخ به سوالی در رابطه با ادامه تعامل شهرداری با بنیاد مستضعفان در خصوص ۱۵ باغی که در تملک این بنیاد است، تأکید کرد: املاکی که در اختیار بنیاد مستضعفان قرار دارد بخشی واگذاری های مسکونی، تجاری و اداری شده و ارزش های طبیعی آن از بین رفته است اما در این دوره پس از پیگیری هایی که شورا در خصوص حفظ باغات انجام داد تعامل و همکاری خوبی بین شورا، شهرداری و بنیاد مستضعفان ایجاد شد و بنیاد اعلام کرد مدیریت شهری در خصوص ۱۵ پلاکی که به عنوان باغ دارد تعیین تکلیف کند که مساحت این ۱۵ پلاک نزدیک به ۱۵ هکتار است اما پس از تکمیل شناسنامه باغات متوجه شدیم بنیاد ۴۰ پلاک باغ دارد نه ۱۵ پلاک که باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

این عضو شورای شهر تهران اظهارداشت: شورا در این دوره اجازه تغییر کاربری و بارگذاری به شیوه گذشته بر روی باغات را ندارد و تلاش خود را برای حفظ فضای سبز می کند. بنابراین روند برای تصمیم گیری حوزه باغات مانند گذشته نیست اما پیشنهاداتی برای ذینفعان داده شده مانند کاربری های باغ گالری، باغ خانه، باغ رستوران وغیره و تمام تلاش خود را می کنیم که صدور پروانه، سازگار با حفظ باغات باشد.

میلانی نیز در ادامه این نشست در خصوص وضعیت چنارهای خیابان ولیعصر توضیح داد: گزارشی در خصوص وضعیت چنارها و چنارهایی که به تازگی در خیابان ولیعصر کاشته شده، ارائه شده که در حال بررسی نتایج این گزارش هستیم. اینکه کیفیت خاک، وضعیت زیرسطحی این درختان با توجه به ساخت و سازهایی که انجام شده به چه صورت است.  همچنین در این حوزه ما خلاء جرم انگاری ورود زباله به انهاری را داریم که آب آن به درختان می رسد و آسیب زیادی به ریشه درختان زده است. همچنین نورپردازی درختان نیز اثر مخربی بر روی آنها دارد و در حال بررسی برای حذف این نورپردازی ها هستیم. در حال حاضرزیباسازی سازمان فضای سبز شهرداری در خصوص اجماع در این رابطه هستند. کمیته بررسی وضعیت درختان ولیعصر در شورای پنجم نیز فعال شده است.

میلانی در پاسخ به پرسشی در خصوص عدم فعالیت غرفه های جمع آوری پسماند نیز توضیح داد: برخی از این غرفه ها دچار مشکلاتی شدند، محصولاتی که در برابر زباله به شهروندان داده می شد از کیفیت لازم برخوردار نبود و نیاز به تغییرات اساسی در این حوزه وجود داشت. در حال حاضر سه منطقه به صورت پایلوت سیستم هایی برای جمع آوری پسماند آماده کردند که این روش سنتی اصلاح شود. در حال حاضر ما منتظر نتایج عملکرد این سه منطقه هستیم.

در ادامه این نشست صدراعظم نوری در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه چرا با وجود بخشنامه ها و تأکیدات شورا همچنان برخی از مناطق چمن می کارند و در ساعاتی که آبیاری ممنوع است فضای سبز خود را آبیاری می کنند توضیح داد: برخی مناطق اعلام کردند آبیاری همزمان در یک ساعت برای آنها امکانپذیر نیست و توان سیستم ها و موتورهای آنها پاسخگوی آبیاری همزمان کل سطح فضای سبز نیست بنابراین مجبورند در ساعت خارج از ساعت ابلاغ شده بخشی از فضای سبز خود را آبیاری کنند.

نوری همچنین در خصوص مصوبه برج باغ ها توضیح داد: این موضوع در ۹۶/۱۲/۲۲ به تصویب شورا رسید اما تا زمان ابلاغ دو ماه اجرای آن به تعویق افتاد که مورد اعتراض کمیسیون سلامت و کمیسیون معماری و شهرسازی شورا قرار گرفت. قبل از این تاریخ، ۲۶۸ پلاک پرونده شهرسازی شان تشکیل شده بود از ۲۲ اسفند تا ۹ اردیبهشت ۲۵ پرونده دیگر تشکیل شده و از ۹ اردیبهشت تا یک هفته پیش ۲۲ پرونده دیگر در این رابطه تشکیل شده و شهردار تهران درخواست کرده در خصوص آن تعیین تکلیف شود. طی ۱۰ سال گذشته ۴۹۳ پروانه از این محل صادر شده که ۱۲۸ هکتار اراضی ارزشمند شهر را نابود کرده که این میزان تنها یک درصد درآمد شهرداری طی ۱۰ سال گذشته را تأمین کرده. یعنی مجموع پروانه ها یک میلیون و ۱۴۸ هزار و ۴۷۵ میلیارد ریال درآمد داشته است که در برابر تخریب عظیمی که انجام شده درآمدی نیست. برخی از این پلاک ها از سه طبقه تا بیش از ۷ طبقه زیر زمین پروانه داشتند و در این عمق، چیزی از ریشه درختان باقی نمی ماند.

نوری در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص طرح توسعه بهشت زهرا افزود: در حال بررسی برای ایجاد گورستان های شرق و غرب تهران هستیم.

وی همچنین در خصوص مصوبه مجلس در خصوص منع به کارگیری بازنشستگان نیز توضیح داد: شورا به عنوان یک نهاد مردمی خود را موظف به اجرا و احترام به قانون می داند. اگر شهردار تهران مشمول این قانون شود، حتماً به آن عمل می کنیم اما باید دید با توجه به اینکه شهردار تهران از صندوق بازنشستگی دولت استفاده نکرده و حقوق بگیر دولت نیست باز هم این مصوبه شامل حالش می شود یا خیر.

این مقام مسئول در خصوص اینکه چرا رئیس سازمان بوستان ها که یکی از مدیران قدیمی شهرداری است، بازنشسته نمی شود، گفت: شورا به موضوعات اجرایی ورود نمی کند. ما نظرات خود را به شهردار تهران ارائه کردیم اما در حوزه انتصابات و یا تغییرات ورود نخواهیم کرد.

نوری همچنین در خصوص اینکه چرا رئیس کمیته سلامت در این جلسه حضور ندارد، اظهار داشت: کمیسیون سلامت یکی از هماهنگ ترین کمیسیون هاست و رأی آن معمولا به موضوعات هماهنگ است. عدم حضور خانم خداکرمی نه نشانه اختلاف بین ماست و نه نشانه قبول نداشتن ایشان نسبت به رسانه هاست بلکه احتمالا کاری برای ایشان پیش آمده است. وگرنه ایشان یکی از پاسخگو ترین اعضاء به رسانه ها هستند.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در خصوص روند کند صدور شناسنامه باغات یادآور شد: تاکنون ۶ هزار قطعه ارسال شده که باید تک تک این باغات، گونه های مختلف گیاهی در آن شناخته شود، بن درخت شناخته شود همچنین ۲۶۰۰ باغ متعلق به نهادهایی است که حکم ورود به آن را نداریم و هر هفته به تدریج ۲۰ تا ۲۵ باغ اجازه ورود داده می شود.

در پایان این جلسه میلانی نیز از تهیه اطلس محیط زیست مناطق شهر تهران خبر داد و گفت: حدود ۱۰ تا ۱۵ شاخص محیط زیستی وجود دارد که وضعیت محیط زیست هر منطقه براساس آن مشخص می شود. یک بار این  اطلس در شورای سوم منتشر شده و شورای پنجم این موضوع را پیگیری کرده، اعتقاد داریم موضوعات محیط زیست محرمانه نیست و باید این موضوعات در دسترس رسانه ها وکارشناسان قرار گیرد.

کد خبر 4390677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • اوستوراغیانباید IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۱
      0 0
      این پولها صرف آبادی شهر بشه