۲۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۳۹

در صحن شورا انجام شد:

تصویب یک فوریت لایحه افزایش انتصاب جوانان در پست های مدیریتی

تصویب یک فوریت لایحه افزایش انتصاب جوانان در پست های مدیریتی

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با یک فوریت طرحی موافقت کردند که به موجب آن شهرداری تهران ملزم خواهد بود سهم جوانان در پست های مدیریتی و نقش آنان در مدیریت شهرداری را افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، در هشتاد و ششمین جلسه شورا بررسی  یک فوریت طرح "الزام شهرداری به ارایه لایحه افزایش انتصاب جوانان در تصدی پست های مدیریتی و ارتقا سهم و نقش آنان در مدیریت شهرداری تهران " در دستور قرار گرفت.

در ادامه حجت نظری رییس کمیته ورزش شورا  به عنوان طراح گفت: از جمله دلایل یک فوریت این طرح می توان به مواردی از قبیل؛ تاکیدات رهبری در خصوص استفاده از جوانان در عرصه های مدیریتی، عمل به مصوبات شورای عالی اداری کشور مبنی بر بهره گیری از ظرفیت جوانان و زنان برای تصدی پست های مدیریتی، بهره مندی از ظرفیت جو. انان شایسته برای تصدی پست های مدیریتی شهرداری، تبدیل شهرداری تهران به یک سازمان پویا و خلاق با بهره گیری از ظرفیت جوانان اشاره نمود.

وی ادامه داد: این طرح حدود ۴ ماه است که در نوبت ورود به صحن است و متاسفم که دیر به صحن آمد و ما انتظار داشتیم هیات رییسه  در مورد طرح ها تبعیض قایل نشوند. این طرح در هفته جوان به هیات رییسه ارسال شده بود.

نظری بیان داشت: در این طرح ما نگفتیم تمام پست های مدیریتی در اختیار جوانان قرار گیرد بلکه ذکر شده تا ۵۰ درصد و این مهم در سه بازه زمانی در نظر گرفته شده؛ زیر ۳۰ سال، ۳۰ تا ۳۵ سال ف ۳۵ تا ۴۰ سال.

وی ادامه داد: از این ۵۰ درصد ۲۵ درصد نیز به بانوان اختصاص می یابد تقریبا مشابه آنچه در لیست امید شورای شهر اتفاق افتاد. در ادامه جلسه موافقین  و مخالفین یک فوریت طرح نظرات خود را ابراز داشتند.

سید حسن رسولی گفت: مصوبه شورا یعالی اداری کشور برای همه سازمان ها و نهاد ها از جمله شهرداری تهران  لازم الاجرا است و علاوه بر آن این مهم از برنامه راهبردی اصلاح طلبان نیز می باشد. لذا به نظرم چیز خاصی اتفاق نیافتده و دلیلی بر قید فوریت نیست.

شهربانو امانی به عنوان موافق یک فوریت گفت: این مهم از وعده هایی بود که ما به جوانان دادیم و برای پاسخگویی به مطالبات جوانان همین بس که در انباشت دستورات ۴ ماه در نوبت بوده و بعد از یکسال شورا کمترین کاری که می تواند بکند همین است.   

وی افزود: اگر  شایسته سالاری نهادینه می شد بالطبع این مهم هم ارتقا پیدا می کرد و لذا برای توجه بیشتر به این امر ما به عنوان پارلمان شهر باید این مهم را هر چه سریعتر اجرایی کنیم.

زهرا نژاد بهرام نیز گفت: مشخصا اتفاق خاصی نمی خواهد بیافتد باید در کمیته ها و کمیسیون ها کارشسناسی تر به آن پرداخته شود. پیشنهادم این است که به صورت عادی در صحن مورد بررس قرار گیرد.

در ادامه حجت نظری گفت: اگر یک فوریت این طرح هم رای بیاورد عملا به عنوان یک طرح عادی است چرا که ۴ ماه بوده معطل مانده است.

محسن هاشمی در ادامه گفت: در زمانی که این طرح امد به هایت رییسه روی آن خیلی بحث شد. مجموع اعضا در هیات رییسه گفتند به دلیل اینکه الزام شهرداری برای تصدی جوانان نوشته شده این امر سنجش پذیر نبود و امکان فرایند را نمی توان حس کرد و فرض بر این بود که نباید طرح هایی به شهرداری بفرسیتم که نتواند پاسخگو باشد بعد از آن ها پاسخ بخواهیم. لذا هیات رییسه مخالف این طرح نبود و گفتیم در کمیته منابع انسانی از لحاظ متنی چکش کاری شود. که البته این اقدام با وقفه انجام شد و بعد با تعطیلات شورا روبرو شدیم و بعد از آن دستور دادم این موضوع در دستور قرار گیرد.

در ادامه این جلسه، مجید فراهانی،   با اشاره به قانون منع به کارگیری بازنشستگان به لزوم جایگزینی این افراد با جوانان تاکید کرد.

وی در این خصوص گفت: با توجه به اینکه قانون منع به کارگیری بازنشستگان مطرح است، اقداماتی در این خصوص صورت گرفته اما شهرداری ها ذیل این قانون تعریف شده اند و بدین ترتیب فهرستی از بازنشستگان توسط شهردار محترم به اعضای شورا ارسال شده است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران افزود: بدین ترتیب حدود ۱۷۰۰ نفر در کل کشور و مشخصا حدود ۲۰۰ نفر در ۴۳ شرکت و سازمان شهرداری و ۲۲ منطقه و معاونت مشمول این قانون می شوند و شهردار محترم درصدد جایگزینی است و در یک مقطع دو ماهه فرصت داریم که این ۲۰۰ نفر را جایگزین کنیم.

فراهانی بیان کرد: اهمیت و ضرورت این فوریت در این است که باید الزام داشته باشیم تا حداقل ۵۰ درصد این ۲۰۰ نفر از میان جوان باشند.

در نهایت یک فوریت این طرح با موافقت اعضا به تصویب رسید.

کد خبر 4404640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha