۱۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۲۸

یک مقام مسئول در سازمان راهداری خبر داد:

خسارت ۲۰۳ میلیاردی سیل اخیر به راه‌ها و پل‌های استان‌های شمالی

خسارت ۲۰۳ میلیاردی سیل اخیر به راه‌ها و پل‌های استان‌های شمالی

مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: در وقوع سیل اخیر در روزهای گذشته در استان های گیلان و مازندران، ۲۰۳ میلیارد تومان به ابنیه فنی خسارت وارده شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، شعبانعلی خاوری گفت: در وقوع سیل اخیر در روزهای گذشته در استان های گیلان و مازندران به ترتیب ۷۲ میلیارد تومان و ۱۳۱ میلیارد تومان به ابنیه فنی و جسم جاده خسارت وارده شده است.

وی افزود: تغییرات جوی و آب و هوایی، پدیده‌ای که در چند سال اخیر در کشور در حال اتفاق است؛ به گونه‌ای که با شدت بارش در یک مدت بسیار کم روبه  رو هستیم در حالی که در گذشته به این شکل بارش صورت نمی‌گرفت و این امر در بروز حوادثی چون سیل به‌ویژه در استان‌های شمالی کشور مؤثر واقع شده و خسارات قابل توجهی به ابنیه فنی وارد شده است.

خاوری بیان داشت: در استان گیلان وقوع سیلاب به این حجم وجود نداشته است. به عنوان مثال در روزهای اخیر بنا به گزارش سازمان هواشناسی کشور در شهر رودسر ظرف مدت ۲۴ ساعت، بین ۳۰۱ تا ۳۵۱ میلی متر بارش باران ثبت شده است که در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، همچنین گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام‌شده شرایط جوی و احتمال وقوع مشابه در سال جاری، داشتن آمادگی مقابله با این وقایع بسیار حائز اهمیت است و در این زمینه تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط مسئول هستند و باید بنا به وظایف خود مشارکت داشته باشند.

خاوری اظهار داشت: در کشور ما ضریب وقوع این اتفاقات به‌ویژه در سال‌های اخیر، افزایش یافته است؛ پس عوامل بروز وقایع چون سیل، باید به صورت همه‌جانبه بررسی شود.

وی افزود: در مورد ابنیه فنی راهها، خسارات وارده در حوادث غیرمترقبه‌ای چون سیل در خصوص بسیاری از پل ها، معمولاً از بالادست اتفاق می‌افتد. حفظ جنگل ها به‌ویژه تا حد زیادی در کنترل حرکت‌های سیل و کاهش سرعت آن مؤثر است؛ اما متأسفانه چندین سال است که در استان‌های شمالی کشور پوشش‌های گیاهی و جنگلی در حال تخریب و نابودی است.

خاوری با اشاره به اینکه انجام آبخیزداری در بالادست پل ها نیز سهم قابل توجهی در جلوگیری از سیلاب دارد، افزود: علاوه بر این، تجاوز به حریم رودخانه‌ها و بستر آنها نیز به عنوان یکی دیگر از مواردی است که در وقوع چنین حوادثی تأثیرگذار است و متأسفانه برخورد قاطع با این‌گونه تجاوزات از سوی ارگان ها و سازمان‌های مسئول صورت نمی‌گیرد.

مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی افزود: حریم ۵۰۰ متری بالا دست پل ها و هزار متری پایین دست پل ها، در حیطه وظایف نگهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است و درخصوص ساخت‌وسازهایی که در دهانه پل ها در طول های بیش از این انجام می‌شود، دیگر سازمان‌های مسئول باید وارد اقدام جدی با متجاوزان به حریم پل‌ها شوند.

وی تصریح کرد: با وجود تصرفات صورت گرفته به حریم پلها، گاهی یک پل که باید ۶۰ متر دهانه داشته باشد، با اشغال ۴۰ متر از دهانه آن، با جریان و حجم بالای ورودی آب، شکستگی و گودالهای عمیق صورت می‌گیرد و به پل‌ها خسارات قابل توجهی وارد می‌شود.

مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: در این راستا علاوه بر عدم انجام آبخیزداری در بالادست پل‌ها، از بین بردن جنگلها که می‌تواند سرعت سیلاب را افزایش دهد، انجام تصرفات در بالادست پل‌ها، برداشت‌های بی‌رویه مصالح از پایین دست پل، محدودیت منابع مالی درخصوص نگهداری از پلها و کمبود نیروهای راهداری از جمله مهمترین عواملی است که در این خصوص اثرگذار است.

 خاوری همچنین اظهار داشت: در حال حاضر ۳۵۷ هزار پل بزرگ و کوچک در طول راه های کشور وجود دارد که ۲۳ هزار میلیارد تومان ارزش این پل هاست این امر مسئولیت نگهداری از این سرمایه عظیم را برای سازمان ها و ارگان های دست‌اندرکار و مسئولان به‌ویژه در شرایط آب و هوایی فعلی کشور و وقوع بحران ها پیش از پیش سنگین‌ می‌کند.

وی بر لزوم انجام بازدیدهای ادواری و مستمر از ابنیه فنی و به‌ویژه پله ا تأکید کرد و آن را در اطلاع از وضعیت پل ها و دیگر ابنیه فنی امری ضروری دانست.

کد خبر 4426177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha