۱۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۵۵

وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد:

آموزش و پرورش گستره وسیعی برای تحقق حقوق شهروندی است

آموزش و پرورش گستره وسیعی برای تحقق حقوق شهروندی است

نشست هم‌اندیشی نمایندگان حقوق شهروندی با توضیحات وزیر آموزش و پرورش درباره تحقق این امر در آموزش و پرورش در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، اولین نشست هم‌اندیشی نمایندگان حقوق شهروندی استان‌ها و حوزه ستادی با حضور سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش و شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی صبح امروز در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد.

پیش از این آموزش و پرورش در حوزه منشور حقوق شهروندی، به تهیه دروس مرتبط با حقوق شهروندی با عناوینی مانند من حق دارم و حقوق شهروندی در پایه‌های هفتم، هشتم، نهم و دهم پرداخته است.

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در نخستین اجلاس ملی گزارش پیشرفت و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی در سالن اجلاس سران با این توضیح که وزارت آموزش و پرورش یکی از بزرگترین وزارتخانه‌های دولت محسوب می‌شود که با همه مردم و شهروندان سر و کار داشته و امروز بیش از 13 میلیون دانش‌آموز را تحت پوشش نظام تعلیم و تربیت قرار داده است، پرداختن به این موضوع در آموزش و پرورش را امری مهم تفسیر کرد. وی برقراری و دایر شدن کلاس‌های درس در تمامی مناطق مختلف کشور به ویژه در مناطق محروم و حتی با حضور یک دانش‌آموز را از اقدامات مهم این وزارتخانه در راستای احقاق حقوق شهروندی مطرح کرد.

جذب مدرسان آموزش خانواده، آموزش معلمان منتخب در کارگاه‌های آموزشی، نظارت و ارزیابی حضور مشاور در محاکم قضایی قبل از صدورحکم برای جوانان و نوجوانان، استفاده صحیح از فضای مجازی و آشنایی دانش‌آموزان متوسطه دوره دوم با منشور حقوق شهروندی، ارتقا و گسترش فعالیت‌های آموزشی در کانون‌های اصلاح و تربیت زندان‌ها، رح آموزش به دختران کم‌توان ذهنی و بازمانده ازتحصیل و همچنین افزایش پوشش تحصیلی و جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، ارائه کمک هزینه برای تهیه مواردی مانند سمعک و ... برای دانش‌آموزان نیازمند و راه اندازی سامانه یکپارچه مدارس و مراکز غیردولتی و اخذ مجوز تأسیس برای آنها به گفته وزیر آموزش و پرورش از اقدامات این وزارتخانه در این راستا بوده است. 

اما در مراسم صبح امروز وزیر آموزش و پرورش ابتدا تفاهم نامه میان آموزش و پرورش با دستیار ویژه رییس جمهور  را امضا کرد و در این باره گفت:  از نظر ما نظام آموزشی وقتی موفق است که دانش آموزان در آن نظام آموزشی در مفاهیم دانشی نمره خوب کسب کنند و در حال حاضر این رویکرد حافظه محوری در مدارس دنبال می شود در حالیکه عدم تحقق ابعاد پرورشی در همین رویکرد به دست می آید و در همین رویکرد است که نشاط که لازمه یادگیری است تحقق پیدا نمی کند.

وی اضافه کرد:  ما باید اشتباق یادگیری را در دانش آموزلن بالا ببریم‌ باید به بچه هایمان چیزهایی ساد بدهیم که در زندگی روزمره شان تاثیری داشته باشد نه اینکه مدام  غذایی به فرد بدهیم که نه نیازی دارد و نه اشتهایش را دارد. 

وی بیان کرد: تصیح این مسیر البته که خیلی دشوار است و برنامه درسی ما در گام باید متناسب با سند تحول بنیادین غربلاگری شود. چگالی مفاهیم درسی ما بسیار سنگین است. آنچه که بچه هایم  می آموزند نمی توانند  در عمل پیاده کنند چون مباحث آموزشی به طور جدی به آن نپرداخته ایم به عبارت دیگر آن به عبارت هایی که ما در مفاهیم درسی گنجانده ایم و باید به دانش آموزان آموزش داده شود آنقدر این زمان کوتاه است که فرصتی برای تمرین آنها در کلاس میسر نیست.

وی افزود: اگر ما بتوانیم برنامه‌های آموزشی خودمان را به نحوی در نظر بگیرم  که نیازهای آموزشی دانش آموزان ما خوب دیده شود حتما هر روز مدارس ما مثل همان روزی است که در آن فوتبال پخش شد و مدارس اجازه پیدا کردند در مدارس فوتبال را پخش کنند. اگر این شیوه  را پیش بگیریم کلاس های ما دیگر به آن شیوه نخواهد بود که دانش‌آموزان دست به سینه سر کلاس بنشینند و درس را  هم ناقص فرا بگیرند.

 وی اظهار کرد: ما باید با اصلاح روش‌ها تلاش کنیم تجربه ای که در روز شنبه با پخش فوتبال بدست آوردیم در مدارس بیشتر انجام دهیم تا بچه ها در کنار هم شادی و نشاط را تجربه کنند و صحبت های مخالف خودشان را تحمل کنند. این مهارت زندگی است که دانش‌آموزان ما باید در مدارس بیاموزند و تمرین کنند.

بطحایی افزود: شاید بخش عمده‌ای از مشکلاتی که ما امروز در کشورمان در حقوق بشر و حتی در خانواده ها داریم به علت کم آشنایی و رعایت نکردن حقوق شهروندی است آن است که ما در دوران مدرسه این حقوق را یا آموزش نداده ایم یا تمرین نکرده‌ایم یا مجال تمرین کردن خوب را برای آن فراهم نکرده‌ایم. خوشبختانه امسال تلاش‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است

وزیر اموزش و پرورش اضافه کرد:  باید مراقب باشیم استفاده از روش هایی که حواشی برای موضوع درست می کند را  کنار بگذاریم تا به اصل موضوع لطمه نزند.  همچنین به کار گرفتن روش‌های که ممکن است ما را به خطر بیندازد حتما باید جای خودش را به روش های صحیح و اصولی بدهند.
 
بطحایی در پایان گفت: این اولین بار بعد از سالهای متمادی است که  از مهر ۹۷ دو ساعت در هفته در متوسطه اول و ابتدایی دوم برنامه درسی در اختیار معلم و مدیریت مدرسه قرار گرفتند. یعنی معلم و مدیریت مدرسه می‌توانند بخش‌هایی از برنامه  رسمی را حذف کنند و برنامه درسی پیشبینی شده خودشان را جایگزین کنند.

کد خبر 4453850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha