۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۸:۴۴

دهقانی فیروز آبادی:

شرایط انسانی در یمن، نیازمند تعجیل در امدادرسانی است

شرایط انسانی در یمن، نیازمند تعجیل در امدادرسانی است

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: شرایط مردم یمن بسیار نامناسب است و صلیب سرخ لازم است که هرچه سریعتر راه حل مناسبی برای کاهش بحران در آنجا و امدادرسانی به مردم یمن پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خانه ملت، کمال دهقانی فیروزآبادی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی امروز سه شنبه ۶ آذر ماه۹۷ در دیدار با پاتریک همیلتون معاون دفتر بین‌الملل منطقه خاورمیانه صلیب سرخ و هیئت همراه، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همیشه خواهان صلح و رفع مشکلات از طریق گفت‌وگوهای سیاسی بوده است و امیدواریم که کشورهای درگیر در این مناقشه بتوانند سریعتر یک راه‌حل سیاسی مناسبی برای پایان مناقشات در یمن پیدا کنند.

وی افزود: البته اوضاع در افغانستان، عراق و سوریه هم مناسب نیست ولی ما کمک کردیم تا این کشورها بتوانند تروریست‌ها و داعش را از کشورشان بیرون کنند و تا حدودی به وضعیت بهتری دست پیدا کنند.

دهقانی فیروزآبادی گفت: منطقه خاورمیانه از ۴۰ سال گذشته تاکنون جنگ‌های زیادی را به خود دیده است. ابتدا افغانستان درگیر اشغال و سپس جنگ داخلی شد، سپس صدام به ایران و پس از آن به کویت حمله کرد.  سوریه و عراق هم با داعش جنگ طولانی مدت داشتند.

وی تصریح کرد: اما امروز شرایط یمن از همه بحرانی‌تر است. اقتصاد مردم یمن وابسته به کمک‌های انسان‌دوستانه است و نمی‌توان نسبت به این شرایط بحرانی بی‌تفاوت بود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: ما از صلیب سرخ به خاطر کمک‌های انسان دوستانه‌اش در زمان جنگ عراق و ایران در تبادل اسراء و کمک به یافتن مفقودین که اکنون نیز ادامه دارد، تشکر می‌کنیم و باید بگویم که ایران حامی فعالیت‌های صلیب سرخ است و هرکجا که بتواند به این سازمان بین‌المللی کمک خواهد کرد.

پاتریک همیلتون نیز در این دیدار اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و سازمان صلیب سرخ همیشه با یکدیگر همکاری نزدیکی داشته‌اند، بالاخص در بحث مفقودین جنگ ایران و عراق و از اینکه این همکاری‌ها در سطح گسترده‌تری ارتقاء پیدا کند، خوشحال خواهیم شد.

وی افزود: برای صلیب سرخ نیز شرایط بحرانی یمن دارای اهمیت فراوانی است و ما از اینکه ارسال کمک‌های انسان دوستانه به یمن به سختی انجام می‌پذیرد بسیار نگران هستیم و امیدواریم طرف‌های درگیر در این مناقشه بتوانند تصمیم مناسبی در اسرع وقت در این خصوص بگیرند.

پاتریک همیلتون اظهار داشت: ما در طول هفته گذشته تلاش نموده‌ایم که فضای اعتماد را ایجاد کرده تا بتوانیم مواد غذایی لازم را به یمن ارسال نماییم اما لازم است تا این تلاش‌ها ادامه پیدا کند و هنوز برخی مشکلات وجود دارد. 

معاون دفتر بین‌الملل منطقه خاورمیانه افزود: باید تلاش کنیم تا شرایط اقتصادی در یمن مجدداً رونق بگیرد و چرخه بازار به گردش درآید تا نیاز کمتری به کمک‌های بیرونی باشد.

وی افزود: صلیب سرخ در عراق، افغانستان، سوریه و یمن فعالیت زیاد و سختی را دارد و ما سعی کردیم که بودجه این بخش‌ها را برای کمک‌رسانی بیشتر افزایش دهیم و تاحدودی هم موفق شده‌ایم ولی همین مقدار هم هنوز به میزان لازم کفایت نمی‌کند.

پاتریک همیلتون در انتها تاکید کرد: کشته شدن مردم بی‌گناه و از بین رفتن زیرساخت‌ها در این کشورها بسیار ناراحت کننده است و امیدواریم که در آینده‌ای نزدیک شاهد پایان گرفتن مخاصمات در این کشورها باشیم.

همچنین دراین دیدار، مسئولین صلیب سرخ در عراق، سوریه و افغانستان به بیان شرایط و مشکلات خود در این مناطق اشاره کرده و از جمهوری اسلامی ایران خواستند که با توجه به شناختی که از همسایگان خود دارند، راهنمایی‌های لازم را در راستای کمک‌رسانی بیشتر و بهتر به این کشورها انجام دهند.

کد خبر 4469866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha