۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۴۱

دیروز جمعه؛

نخستین نشست بین ادیان ایران و بوسنی در نمایشگاه کتاب برگزار شد

نخستین نشست بین ادیان ایران و بوسنی در نمایشگاه کتاب برگزار شد

نخستین نشست بین ادیان ایران و بوسنی در غرفه سازمان فرهنگ و ارتباطات در نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست «گفت‌وگوی ادیان، نیاز امروز با تاکید بر نقش گفتگوهای ادیان در توسعه ارتباطات فرهنگی ایران و بوسنی و هرزگوین»، با همکاری انجمن دوستی ایران و بوسنی، سفارت بوسنی و هرزگوین در جمهوری اسلامی ایران و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دیروز جمعه ۱۳ اردیبهشت در غرفه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

مرتضی صبوری معاون مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این برنامه گفت: در حوزه بالکان طی دوسه سال اخیر، گفتگوهایی را با کشورهای این حوزه مانند کرواسی و صربستان سامان دادیم و امروز با کمک سفیر بوسنی و هرزگوین درصدد هستیم با شورای ادیان این کشور گفتگوهای دینی را دایر کنیم و این نشست، مقدمه‌ای برای آشنایی طرفین و آغاز این فعالیت‌ها است.

وی افزود: موفق شدیم در طی سه دهه گذشته گفتگوهای پایداری با این مراکز دینی برقرار کنیم. برای مثال توانستیم ۱۱ دوره گفتگوی دینی با واتیکان، ۱۱ دوره گفتگو با کلیسای ارتدوکس روسیه و چندین دوره با مذاهب مختلف مسیحیت در اروپا، آفریقا و آسیا برگزار کنیم.

معاون مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات درباره فعالیت‌های این مرکز گفت: مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بیش از سه دهه است که تجربه همکاری با مراکز دینی جهان دارد. بخشی از این گفت‌وگوها با ادیان آسمانی و ابراهیمی مانند مسیحیت، یهودیت و زرتشت بوده و بخشی با ادیان و آیین‌های شرقی مانند هندویی، بودیسم و شنتویی در کشورهای هند، چین، تایلند و ژاپن برقرار شده است.

در بخش بعدی این نشست، سمیر ولاجیچ سفیر بوسنی و هرزگوین در ایران درباره رابطه میان دو کشور گفت: کشورهای ایران و بوسنی و هرزگوین ارتباطات خوبی با همدیگر دارند و دانشمندان زیادی از ایران در بوسنی حضور دارند و همکاری با کشور ایران هم از طرف حکومت بوسنی و هم جامعه‌ی اسلامی برقرار است. در بوسنی یک شورای ادیان وجود دارد که شامل نمایندگان جامعه‌ی اسلامی، کاتولیک، ارتدوکس و یهودیان هستند و گفتگوی دائمی میان اعضای این شورا برقرار است.

وی با ابراز رضایت از فعالیت‌های رایزنی فرهنگی ایران در بوسنی، افزود: برای تبادل فرهنگی بیشتر باید فعالیت‌های دوجانبه‌ای در زمینه‌های نشر، دانشگاهی و علمی انجام دهیم.

عباس آریازند رایزن سابق فرهنگی ایران در بوسنی و هرزگوین هم در این برنامه، به اشتراکات فراوان میان کشورهای مسلمان اشاره کرد و اشتراک دینی میان کشورهای مسلمان را از جمله مواردی دانست که در مسائل زیادی اعم از اعمال، بایدها و نبایدها و در نهایت فرهنگ میان دو کشور تاثیرگذار است.

وی با یادآوری کشتار مردم بوسنی توسط صرب‌ها گفت: چنانچه در آن دوران گفتگوی دینی میان کشورها انجام می‌شد، این شدت و سبعیت از کشتار اتفاق نمی‌افتاد.

آریازند همچنین به اشتراکات تاریخی، زبانی و فرهنگی میان دو کشور اشاره کرد و گفت: اگر کلمات کشور بوسنی را بررسی کنیم، چندین هزار واژه موثر از واژگان فارسی را می‌توان در زبان بوسنی یافت. در دنیای معاصر هرگونه گفتگو اعم از گفتگوی فرهنگی و دینی میان دولت‌ها و ملت‌ها از ضروری‌ترین امور به شمار می‌رود.

کد خبر 4607147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha