۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۸:۲۰

در حاشیه بهارستان؛

تصویب یک قانون خوب برای "مادرایرانی‌"ها

تصویب یک قانون خوب برای "مادرایرانی‌"ها

در این پادکست رادیومهر از تصویب یک لایحه جنجالی و مهم در جلسه علنی ۲۲ اردیبهشت ماه مجلس شورای اسلامی صحبت کرده‌ایم: «اعطای تابعیت ایرانی به فرزندانی با مادر ایرانی و پدر غیرایرانی».

مجله مهر: «تابعیت از طریق مادر به فرزندان نمی‌رسد!» این یعنی فرزندان زنانی که با مردان خارجی ازدواج کرده‌اند حداقل تا ۱۸ سالگی نمی‌توانند تابعیت، شناسنامه و حقوق شهروندی یک ایرانی را داشته باشند. موضوعی که بارها و بارها در جلسات دوره‌های مختلف مجلس شورای اسلامی مطرح شده بود، در نهایت دیروز ۲۲ اردیبهشت ماه در جلسه علنی تصویب شد.

لایحه‌ای که به روایت فعالین حقوق زنان واکنش‌های تحسین برانگیز کاربران شبکه‌های اجتماعی، قدم بزرگی برای هویت بخشیدن به زن ایرانی و تساوی حق تابعیت او با مرد ایرانی حساب می‌آید.

در این پادکست رادیومهر مهم‌ترین بخش صحبت‌های موافقین و مخالفین این طرح را دستچین کرده‌ایم.

نادر قاضی پور نماینده ارومیه، فرهاد تجری نماینده قصر شیرین و مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران از مخالفین این لایحه بودند. آنها تاکید داشتند باید حداقل نام دین و کشور مرد خارجی مشخص شود و نباید بی حساب و کتاب به هر خارجی تابعیت ایرانی داد. نکته دیگر بحث مشکل اشتغال جوانان ایرانی بود و اینکه اگر بخواهیم درهای کشور را باز کنیم و به افراد زیادی تابعیت بدهیم، مشکلات‌مان از این هم زیادتر خواهد شد؛ و اینکه دغدغه نیروی انتظامی و وزارت خارجه هم در این لایحه برطرف شود. کواکبیان پیشنهاد کرد برای دادن تابعیت، دستورالعمل را وزارت خارجه بنویسد تا کارها با برنامه‌ریزی انجام شود.

مرحوم پروفسور مریم میرزاخانی وصیت کرده بود برای گرفتن تابعیت ایرانی تنها فرزندش اقدام شود.

جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده تربت جام، عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه و بهمن طاهرخانی نماینده تاکستان هم موافق تصویب این لایحه بودند. آنها گفتند بهانه وحدت مسلمانان و امتداد شأن اهل بیت (س) و سلسله سادات از وجود حضرت زهرا (س) شروع شده است. پس چه کسی می‌گوید که تابعیت تنها از طریق پدر منتقل می‌شود و ارتباطی به مادر ندارد؟ ضمن اینکه کشور ما بی در و پیکر نیست که هرکسی خواست وارد شود. حتماً فیلترهایی برای این بررسی وجود دارد. از طرفی محروم کردن این کودکان از حق تابعیت، آنها را سرخورده و زخمی بار می‌آورد و این نتیجه خوبی برای فردای جامعه ما ندارد.

کد خبر 4616069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • علی IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
      3 0
      اگر یک آدم بی‌منطقی علیه افغانستانی‌های حرفی بزنه سریع میشه تیتریک رسانه‌ها؛ ولی وقتی این قانون خوب برای مهاجران وضع شده، هیچ رسانه ای براش مهم نیست. آفرین مهر.