۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۳۵

به مناسبت روز روابط عمومی؛

حرفه روابط عمومی هنرمدیریت ارتباط دوسویه با مخاطبان است

حرفه روابط عمومی هنرمدیریت ارتباط دوسویه با مخاطبان است

سمنان - حرفه روابط عمومی هنر مدیریت و برنامه‌ریزی برای ایجاد و برقراری ارتباط دوسویه بین سازمان و مخاطبان آن است که نقش مهمی در دست‌یابی به بسیاری از اهداف و چشم‌اندازهای سازمانی دارد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها-عباس علی شکراللهی: حرفه روابط عمومی را می‌توان به عنوان هنر مدیریت و برنامه‌ریزی برای ایجاد و برقراری ارتباط دوسویه مابین سازمان و مخاطبان آن تعریف کرد که مسئولیت دوجانبه‌ای را برای واحد روابط عمومی به وجود می‌آورد.

گام اول و اساسی در برقراری این ارتباط شناخت انتظارات و نیازهای مخاطبان اعم از درون‌سازمانی یعنی کارکنان و برون‌سازمانی یعنی مردم است که روابط عمومی می‌تواند بر پایه درک صحیح از خواسته مخاطب و انتقال آن به مدیران ارشد نقش بسزایی در تسهیل ارتباطات، ایجاد فضای اعتماد و نگرش مثبت به مجموعه ایفا کند.

آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داری

دیده شدن مخاطب توسط سازمان را می‌توان به عنوان نقشه راه و اصل بسیار مهمی در زمینه فعالیت در حوزه روابط عمومی دانست که بسترساز دست‌یابی به بسیاری از اهداف و چشم‌اندازهای سازمانی خواهد شد.

فعالیت در حوزه روابط عمومی نیازمند وجود مؤلفه‌های گوناگونی در حوزه فردی و سازمانی یک مدیر روابط عمومی است که هر کدام در جایگاه خود کمک مؤثری در ایجاد سازوکار روابط عمومی موفق و به‌تبع آن‌یک سازمان پویا خواهد بود.

داشتن زمینه‌های خلاقیت و نوآوری، توانمندی برقراری ارتباط، آشنایی به فنون مذاکره، آشنایی به هنرهای مرتبط با حوزه روابط عمومی، قدرت مدیریت و تجزیه‌وتحلیل نظرات و به خصوص بروز بودن اطلاعات و مجهز بودن به دانش فعالیت در حوزه روابط عمومی از ویژگی‌های فردی یک مدیر موفق محسوب می‌شود پس یک مدیر روابط عمومی موفق باید آنچه خوبان همه دارند او یکجا داشته باشد.

لزوم تقویت هنر ارتباط با اصحاب رسانه

زیستن در زمانه‌ای که سرعت تبادل نظرات و انتشار اخبار بسیار سریع اتفاق می‌افتد، مسیر پرتلاطمی را برای یک روابط عمومی به وجود می‌آورد که در اینجا استفاده از ابزار رسانه می‌تواند بازوی توانمندی برای اطلاع‌رسانی سریع و صحیح برای یک سازمان باشد، هنر ارتباط‌گیری با اصحاب رسانه و برقراری تعاملات مفید و دوسویه با رسانه‌ها در سایه به وجود آمدن فهم مشترک از اهداف و عملکرد سازمان می‌تواند کمک شایانی به یک روابط عمومی در کسب اطلاعات و اشراف به حوزه فعالیتی خود کند.

تعبیر از واحد روابط عمومی به عناوین و شیوه‌های گوناگونی در جامعه صورت می‌پذیرد. تعابیری چون: چشم بینا و گوش شنوای مدیر، پیشانی و دست قدرتمند مجموعه، ویترین سازمان، پرچم برافراشته، پل ارتباطی و امثال اینها از جمله مواردی هستند که بسیار شنیده و خوانده می‌شوند اما تا چه حد به واقعیت نزدیک باشند مسأله ای بسیار اساسی و قابل‌تأمل بوده که نیازمند بازنگری جدی به مقولاتی مانند مشخص بودن جایگاه روابط عمومی در یک سازمان و همچنین نگرش و دیدگاه مدیران به این واحد فراتر از تبلیغات محیطی و مستندسازی است.

دامنه گسترده فعالیت روابط عمومی به عنوان پل ارتباطی و رابط مخاطبان با سازمان فراتر از یک شرح وظیفه مکتوب و مقیّد به بندهای آن خواهد بود چراکه شاهد هستیم در تمامی فعالیت‌ها و برنامه‌های یک سازمان، لزوم وجود واحد روابط عمومی به عنوان بسترساز برقراری ارتباط سازمان با مخاطبان آن به لحاظ اطلاع از بازخورد ارائه خدمت و استفاده از نظرات آن‌ها خودنمایی می‌کند که نشان از اهمیت و تأثیرگذار بودن روابط عمومی دارد.

اما علی رغم اهمیت فعالیت این واحد گاهاً به دلیل برخی مسائل مانند نداشتن جایگاه مطلوب در مجموعه، وجود نگاه حاشیه‌ای مدیران به این واحد، چانه زدن‌های زیاد در تأمین بودجه، روزمرگی فعالیت‌ها و واگذاری چندین مسئولیت به واحد روابط عمومی و … انجام قابل قبول و مطلوب فعالیت‌ها و برنامه‌های را برای یک مدیر روابط عمومی دشوار می‌کند.

*روابط عمومی مدیریت درمان سازمان تأمین اجتماعی استان سمنان

کد خبر 4618612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha