۹ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۳۷

یک هفته با کتاب؛

هفته پرخبر رویدادهای خارجی کتاب/برابری سهم فرانسه وبلژیک در اخبار

هفته پرخبر رویدادهای خارجی کتاب/برابری سهم فرانسه وبلژیک در اخبار

هفته‌ای که گذشت از حیث اخبار داخلی، خبر قابل توجه و مهمی ندارد اما از نظر اخبار بین‌المللی حوزه کتاب می‌توان خبرهای حائز اهمیتی در آن پیدا کرد.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: گزارش مرور اخبار مهم حوزه کتاب و نشر در هفته‌ای که گذشت، همان‌طور که انتظار می‌رود، گزارش کم‌خبری است. اما نکته قابل توجه در آن، تعداد زیاد خبرهای بین‌المللی است که تنها یک خبر کمتر از خبرهای داخلی هستند و حدود نیمی از بدنه گزارش را تشکیل می‌دهند.

«یک‌هفته با کتاب» این هفته ۱۱ خبر دارد که ۶ عنوانشان داخلی و ۵ خبر هم مربوط به رویدادهای خارجی و بین‌المللی حوزه کتاب و نشر هستند. گزارش با خبری مربوط به مساله کاغذ، شروع شده و با دو خبر از سفر مدیر بنیاد ادبیات داستانی به روسیه ادامه پیدا می‌کند. انتشار دو فراخوان، برگزاری نشست خبری یک جایزه ادبی و مرگ یک تصویرگر کتاب، دیگر خبرهای داخلی این گزارش هستند که پس از آن‌ها بخش خبرهای خارجی قرار دارد.

خبرهای بین‌المللی گزارش هم با خبر درگذشت یک نویسنده بلژیکی شروع می‌شود. آن‌چه بین خبرهای بین‌المللی گزارش این هفته مشهود و قابل توجه است، سهم مساوی ادبیات فرانسه و بلژیک است. بخش بین‌المللی این گزارش ۲ خبر درباره بلژیک، ۲ خبر درباره فرانسه و یک خبر درباره یک نویسنده آمریکایی دارد. این نویسنده آمریکایی که برنده جایزه پرنس آستوریاس شده، همسر پل استر است.

در ادامه گزارش «یک‌هفته با کتاب» این هفته را از نظر می‌گذرانیم؛

تدوین شیوه نامه اجرایی کارگروه کاغذ و زینک نشر کتاب

طبق یکی از خبرهای روز سه‌شنبه ۷ خرداد، شیوه‌نامه اجرایی کارگروه کاغذ و زینک با هدف نظارت برنحوه تخصیص ارز برای واردات کاغذ و زینک، توزیع و مصرف کاغذ حوزه کتاب باتوجه به شرایط اقتصادی کشور از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد تدوین شد. این شیوه‌نامه با هدف تثبیت نسبی قیمت کاغذ و کتاب، کاهش هزینه‌های تولید در جهت حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و ثبات نسبی در قیمت پشت جلد کتاب آماده شده است.

دو خبر از سفر مدیر بنیاد ادبیات داستانی به روسیه

این هفته مهدی قزلی مدیر بنیاد شعر و ادبیات داستانی به روسیه سفر کرد و دیدارهایی داشت. به این‌ترتیب قزلی با حضور در انستیتو ادبیات ماکسیم گورکی مسکو، با الکسی وارلاموف نویسنده و رئیس این موسسه دیدار و گفت‌وگو کرد. قزلی همچنین در خبر دیگری که این هفته از او منتشر شد، با دانشجویان زبان فارسی دانشگاه دولتی زبان‌شناسی مسکو، دیدار و گفت‌وگو کرد و به سوالات آنان پاسخ داد.

انتشار فراخوان نخستین جشنواره ملی مقاله‌نویسی نابینایان

طبق خبری که این هفته به نقل از سازمان اسناد و کتابخانه ملی منتشر شد، بناست نخستین دوره «جشنواره ملی مقاله نویسی نابینایان به بریل (منابر)» با شعار (بریل؛ خطی سپید به وسعت دیدن)، توسط این سازمان برگزار شود.

طبق اطلاعاتی که در خبر و فراخوان این جشنواره اعلام شده، این رویداد با هدف حفظ و گسترش خط بریل فارسی، آگاهی بخشی بیشتر نسبت به بریل در جامعه، ترویج، ترغیب و نهادمندسازی این خط در بین نابینایان، ایجاد توجه و حساسیت نسبت به بریل در دستگاه‌های ذی‌ربط، بازشناسی و توجه ویژه به ظرفیت حداکثری بریل در تأمین نیازهای اطلاعاتی نابینایان، فراهم سازی بسترهای لازم برای نشان دادن توانمندی‌های علمی و پژوهشی افراد با آسیب بینایی و… برگزار می‌شود.

انتشار فراخوان جایزه ادبی لیلی

این هفته، انجمن نویسندگان عامه‌پسند فراخوان جایزه ادبی لیلی را منتشر کرد. این جایزه در ۲ بخش الف؛ نوقلمان شامل تمام نویسندگانی که برای اولین‌بار رمان عاشقانه‌ای از آن‌ها در سال ۹۷ منتشر شده باشد و ب؛ بهترین رمان عاشقانه شامل نویسندگانی که بیش از یک اثر منتشر کرده‌اند، اهدا می‌شود.

برگزاری نشست خبری جایزه ادبی ارغوان

نشست خبری دومین دوره جایزه ارغوان (داستان کوتاه با موضوع «شب») پیش از ظهر سه‌شنبه ۷ خرداد با حضور اوژن حقیقی دبیر این جایزه و لیلی گلستان عضو هیئت داوران، در سالن جلسات استاد امیرخانیِ خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

مرگ یک تصویرگر کتاب کودک

حمیدرضا اکرم از تصویرگران جوان کتاب کودک که در زمره هنرمندان تصویرگر کتاب‌های درسی نیز به شمار می‌رفت، جمعه‌شب ۳ خرداد در سانحه انفجار کپسول گاز در شاهرود در گذشت و خبر درگذشتش روز شنبه این هفته منتشر شد. اکرم در اثر این حادثه دچار جراحات شدید شده و با وجود انتقال به بیمارستانی در شهر گرگان بر اثر شدت جراحت درگذشت.

درگذشت نویسنده بلژیکی

طبق خبری که سه‌شنبه منتشر شد، فرانسوا ویه‌گونس نویسنده بلژیکی که دو جایزه مهم رنودو و گنکور را دریافت کرده و سی و دومین کرسی دائمی فرهنگستان فرانسه را در اختیار داشت در ۷۷ سالگی درگذشت.

فرانسوا ویه‌گونس که پدرش نویسنده‌ای بلژیکی و مادرش اهل آوینیون فرانسه بود، بیشتر عمرش را در فرانسه زندگی کرد. وی که از نویسندگان مطرح فرانسوی زبان بود در مارس ۲۰۰۹ به عضویت آکادمی فرانسه درآمد و جایگزین آلن روب گریه نویسنده نامدار شد.

دریافت جایزه یادبود آسترید لیندگرن توسط نویسنده بلژیکی

خبر بعدی هم درباره بلژیک و ادبیاتش است که به موجب آن، بارت موییرت برنده بلژیکی جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۱۹، دوشنبه شب این هفته، در مراسمی رسمی در استکهلم جایزه ۵ میلیون کرونی خود را دریافت کرد.

این جایزه که بزرگ‌ترین جایزه ادبیات کودکان در جهان است، توسط شاهزاده ویکتوریا به موییرت اهدا شد. سال گذشته ژاکلین وودسون از ایالات متحده آمریکا برنده این جایزه بود.

کاهش علاقه فرانسوی‌ها به کتاب

طبق خبر دیگری که مهر این‌هفته به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه منتشر کرد، گزارش‌های فرهنگی از فرانسه نشان می‌دهد علیرغم افزایش شمارگان کتاب‌ها اما میزان خوانندگان منابع ادبی در فرانسه کاهش زیادی داشته است. به موجب اطلاعات این خبر، هفته‌نامه «ماریان» از کاهش مخاطبان ادبیات در این کشور خبر داده و در گزارشی نوشته است: به‌رغم تنوع عناوین کتب ادبی و افزایش شمارگان کتاب‌های منتشر شده، شمار خوانندگان آثار ادبی در فرانسه با کاهش مواجه شده است. همین امر باعث شده تا نظریه‌های مختلفی در بین اهالی فرهنگ فرانسه مطرح شود.

افزایش قابل توجه مطالعه دیجیتال در فرانسه

خبر بعدی هم مربوط به مطالعه کتاب در فرانسه است که نتیجه یک بررسی میدانی است. بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط «جامعه اهل ادب در فرانسه»، «سندیکای ملی نشر این کشور» و «جامعه نویسندگان فرانسوی» ۲۲ فرانسویان (بالای ۱۵ سال) اعلام کردند که قبلاً دست کم یک کتاب دیجیتالی را مطالعه کردند و ۶ درصد نیز اعلام کردند که در نظر دارند در آینده نزدیک چنین کاری انجام دهند. این نسبت بالاترین میزان طی ۸ سال گذشته است. سال میلادی گذشته این نسبت ۲۰ درصد بود. جوانان بیشتر از بقیه گروه‌های سنی کتاب دیجیتال مطالعه می‌کنند این در صورتی است که در فرانسه برای همه گروه‌ها کتاب دیجیتال تولید و منتشر می‌شود.

به‌این‌ترتیب، استفاده از کتب دیجیتالی در فرانسه رو به افزایش است اما هنوز نتوانسته از کتب کاغذی پیش بیفتد.

اعطای جایزه پرنس آستوریاس به همسر پل استر

آخرین خبر مهمی هم که در این گزارش مرور می‌کنیم این است که سیری هاستوت نویسنده آمریکایی به عنوان برنده جایزه ادبیات شاهزاده آستوریاس ۲۰۱۹ انتخاب شده است. این پنجمین جایزه از هشت جایزه سالانه پرنس آستوریاس است که امسال در سی‌ونهمین سال این جوایز اهدا می‌شود.

سیری هاستوت که همسر پل استر نویسنده مشهور آمریکایی است، نوزدهم فوریه ۱۹۵۵ در مینسوتا واقع در ایالات متحده به دنیا آمد اما ریشه نروژی دارد. هاستوت یک محقق و متفکر است که در آثارش به مسائل بنیادین اخلاق و معرفت‌شناسی و همچنین مسائل مرتبط با زنان می‌پردازد. نخستین رمان او با عنوان «چشم‌بند» سال ۱۹۹۲ منتشر شد و آثار او تا به حال به بیش از ۳۰ زبان ترجمه شده‌اند.

کد خبر 4628034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha