۲۳ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۴۰

یک هفته با کتاب؛

رشد خبرهای مهم حوزه کتاب/ از انتشار فراخوان‌ها تا معرفی برگزیدگان

رشد خبرهای مهم حوزه کتاب/ از انتشار فراخوان‌ها تا معرفی برگزیدگان

پس از چند هفته کم‌خبری در حوزه کتاب، گزارش هفتگی این هفته اخبار نسبتا زیادی را شامل می‌شود که می‌توان در آن اخباری از انتشار فراخوان‌ها و معرفی برگزیدگان یا نامزدهای جوایز ادبی را شاهد بود.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: پس از هفته‌های متوالی کم‌خبرِ حوزه کتاب و نشر، این هفته خبرهای مهم حوزه کتاب و نشر به ۱۴ خبر رسید که در گزارش پیش رو مرورشان می‌کنیم. از این تعداد ۱۰ خبر مربوط به رویدادهای داخلی و ۴ خبر هم مربوط به اخبار خارجی و بین‌المللی هستند.

بین خبرهای داخلی این گزارش، ۴ خبر مربوط به فعالیت‌های معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و یک خبر هم درباره نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است. موسسه خانه کتاب هم ۲ خبر را از اخبار داخلی این گزارش به خود اختصاص داده است. ۲ خبر دیگر هم در ارتباط با جوایز ادبی و کتابخوانی هستند.

در بخش اخبار خارجی و بین‌المللی هم اخباری از ادبیات ترکیه، آلمان، انگلستان و فرانسه را مرور می‌کنیم.

در ادامه گزارش «یک هفته با کتاب» سومین هفته خرداد را از نظر می‌گذرانیم؛

انتشار تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «دلتنگ نباش»

در پی دیداری که زینب مولایی نویسنده کتاب «دلتنگ نباش!» - کتاب شرح زندگی شهید مدافع حرم روح الله قربانی - و زینب عبد فروتن، همسر این شهید این هفته با رهبر انقلاب داشتند، تقریظ رهبری بر این کتاب نیز رونمایی شد.

کتاب «دلتنگ نباش!» که سال گذشته توسط انتشارات «روایت فتح» به چاپ رسیده است شامل فرازهایی از زندگانی شهید روح‌الله قربانی و حاصل مصاحبه‌های مؤلف با همسر شهید و نزدیکان او است.

برگزاری جلسه مشترک وزارت ارشاد و کتابخانه ملی

جلسه مشترک درباره همکاری‌های دوجانبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اسناد و کتابخانه ملی پیش از ظهر یکشنبه ۱۹ خرداد با حضور سیدعباس صالحی وزیر ارشاد و اشرف بروجردی رئیس کتابخانه ملی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این جلسه که با دستور بررسی ایجاد پنجره واحد نشر در راستای دولت الکترونیک و هوشمند برگزار شد، درباره چگونگی ایجاد پنجره واحد نشر بین این وزارتخانه و کتابخانه ملی بحث و تبادل نظر شد.

برگزاری جلسه سیاستگذاری جایزه فیروزه

خبر دیگری که این هفته مربوط به وزارت ارشاد و معاونت فرهنگی آن می‌شد، برگزاری نخستین جلسه سیاستگذاری پنجمین دوره جایزه فیروزه بود. محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد، در این نشست که صبح روز دوشنبه ۲۰ خرداد برگزار شد، با اشاره به میزان تاثیرگذاری کالاهای فرهنگی و ضرورت توجه به آن عنوان کرد: کالاهای فرهنگی بسیار گسترده و فراگیرتر هستند از این رو توجه به کالاهای فرهنگی اجتناب ناپذیر است. جایزه فیروزه با چنین هدفی تاسیس شد و نیازمند آن است که بیشتر در جامعه معرفی شود. این جایزه فرهنگی نیاز به تبلیغات بیشتر به ویژه در فضای مجازی دارد تا آثار برگزیده معرفی شود و مورد حمایت قرار گیرد.

برگزاری مراسم تقدیر از برگزیدگان خلق کتاب تصویری دستان

معرفی برگزیدگان پنجمین دوره مسابقه «خلق کتاب تصویری دستان» هم از دیگر خبرهای حوزه کتاب و نشر این هفته بود که به وزارت ارشاد مربوط می‌شد. به این‌ترتیب، برگزیدگان پنجمین دوره مسابقه مذکور، طی مراسمی که عصر دوشنبه ۲۰ خرداد در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار شد، معرفی شدند.

این مراسم با حضور قادرآشنا، مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، فریدون عموزاده خلیلی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، علی بوذری، مدیرعامل انجمن تصویرگران ایران، غلامرضا نوعی، مدیر نمایشگاه‌های خارجی همراه بود.

امضای تفاهمنامه بین نهاد کتابخانه‌ها و پژوهشگاه فرهنگ و هنر

مراسم امضای تفاهم نامه همکاری میان پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، یکشنبه ۱۹ خرداد با حضور محمد سلگی رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

بندهای این تفاهمنامه شامل مواردی چون مشارکت در طراحی، اجرا، نظارت و داوری طرح‌های پژوهشی؛ تدارک و اجرای طرح‌های نظرسنجی موردنیاز دو طرف، به‌ویژه در حیطه‌هایی چون سنجش «سرانه مطالعه»، «مطالعات کاربران و اعضای کتابخانه‌ها»، «ارزیابی سلایق و دیدگاه‌های مخاطبان»، «نیازسنجی»، «بازخوردگیری»، «تحلیل بازار» و «تدوین اطلس جامع فرهنگی با هدف شناخت آسیب‌ها و معضلات فرهنگی به تفکیک مناطق و استانهای کشور»؛ برگزاری نشست‌ها و همایش‌های علمی، انتشاراتی-ترویجی و برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی منفرد و مشترک در موضوعات مورد علاقه طرفین بود.

انتشار فراخوان جایزه جهانی کتاب سال

طبق خبری که دیروز چهارشنبه منتشر شد، دبیرخانه جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، فراخوان بیست و هفتمین دوره این جایزه را منتشر و اعلام کرد این دوره از جایزه مذکور، با هدف شناسایی و معرفی کتاب‌های ارزشمند در دو حوزه مطالعات اسلامی و مطالعات ایرانی، در سه بخش تالیف، ترجمه و تصحیح برگزار می‌شود. زمان برگزاری اختتامیه آن هم بهمن‌ماه امسال خواهد بود.

انتشار فراخوان ششمین دوره پایتخت کتاب ایران

فراخوان ششمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران که امسال برگزار می‌شود، توسط دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و ستاد شهرها و روستاهای دوستدار کتاب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.

طبق فراخوان منتشرشده، شهرهای متقاضی شرکت در جشنواره می‌توانند تا تاریخ ۳۰ آذر ۱۳۹۸ اقدامات انجام‌شده، برنامه‌ها، مدارک و مستندات فعالیت‌های مرتبط با کتاب و کتاب‌خوانی آن شهر، را همراه با برگه‌های تکمیل‌شده به دبیرخانه استانی جشنواره مستقر در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها یا دبیرخانه مرکزی تهران ارسال کنند.

برگزاری پاسداشت پژوهشگر یزدی

مراسم «کاریز فرهنگ» شامل تجلیل از حسین مسرت پژوهشگر یزدی، به پاس سال‌ها تلاش در حوزه کتاب و اندیشه، و رونمایی از کتاب‌های «کاریز فرهنگ»، ارج‌نامه حسین مسرت و «یادگار قلم»، کارنامه پژوهشی وی، عصر دیروز چهارشنبه ۲۲ خرداد در قالب سومین عصر کتاب استانی، در شهر یزد برگزار شد.

برگزاری اختتامیه مسابقه کتابخوانی «کتاب‌قهرمان»

مراسم اهدای جوایز و تقدیر از برندگان اولین دوره مسابقه و پویش کتاب‌خوانی «کتاب‌قهرمان» با محوریت کتاب «سرباز کوچک امام»، شامل خاطرات مهدی طحانیان، آزاده دفاع مقدس به قلم فاطمه دوست‌کامی بعد از ظهر دوشنبه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

معرفی راه‌یافتگان به مرحله نهایی جایزه «فرشته»

هیات انتخاب پنجمین دوره جایزه «فرشته» روز شنبه این هفته، اسامی راه‌یافتگان به مرحله داوری این جایزه را اعلام کرد. پنجمین دوره این جایزه که در ژانر داستان کوتاه برگزار می‌شود، با موضوع «جاده» فراخوان داد و حالا وارد مرحله نهایی خود شده است.

واکنش اورهان پاموک به خبری درباره چاپ ترجمه‌هایش در ایران

این‌هفته خبری به نقل از نشر چشمه منتشر شد که درباره انحصاری‌شدن چاپ ترجمه آثار اورهان پاموک توسط این ناشر بود. پاموک هم با پیگیری مهر که نسخه مفصل‌اش در سرویس فرهنگ خبرگزاری قابل مطالعه است، این پاسخ را داد: خوشحالم که بگویم در ایران من یک ناشر و یا مترجم که بر دیگران ترجیحش بدهم ندارم.

انتشار داستان‌های نویسنده آلمانی از زندگی امام خمینی (ره)

طبق یکی از خبرهای روز یکشنبه این هفته، کتاب «وقتی او هنوز جوان بود» شامل ۱۶ داستان کوتاه از زندگی امام خمینی (ره) به قلم اومایما اولایک در آلمان منتشر شد. در این کتاب به بخشی از کودکی امام اشاره شده که در این قسمت امام رنج و سختی‌های فراوانی را متحمل شده‌اند، اما امید زیادی به آینده و رحمت خداوند داشته‌اند.

معرفی فینالیست‌های جایزه جورج اورول

نامزدهای نهایی جایزه جورج اورول ۲۰۱۹ روز دوشنبه این هفته دهم ژوئن معرفی شدند. این جایزه که سالانه برای حمایت از ادبیات داستانی سیاسی با حمایت مالی ریچارد بلر و ای. ا. هیث و بنیاد جرج اورول برای ادبیات سیاسی اهدا می‌شود، نامزدهای رقابتی خود را در دو بخش داستانی و غیرداستانی معرفی کرد.

معرفی برگزیده جایزه بزرگ ترجمه فرانسه

آن کولین دو تریال، مترجم اصالتاً فنلاندی که از زبان‌های انگلیسی و فنلاندی به فرانسه ترجمه می‌کند، جایزه بزرگ ترجمه سال ۲۰۱۹ در فرانسه را به خود اختصاص داد.

این جایزه پس از رأی هیئت داوران مرکب از نمایندگانی از وزارت فرهنگ و جامعه اهل ادب به برترین نامزد اعطا می‌شود. امسال اولین شاتلن ریاست تیم داوران جایزه مذکور را به عهده داشت. به برنده این جایزه ۱۵ هزار یورو پاداش اعطا می‌شود.

کد خبر 4639027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha