۲۰ مرداد ۱۳۹۸، ۸:۵۵

گفت‌وگوی مهر با معاون فرهنگی وزیر ارشاد - ۲

جهان اسلام اولویت حضور بین‌المللی نشر ایران/بودجه روی کاغذ کم نشد

جهان اسلام اولویت حضور بین‌المللی نشر ایران/بودجه روی کاغذ کم نشد

معاون فرهنگی وزیر ارشاد ضمن تشریح اولویت‌های تازه حضور بین‌المللی نشر ایران گفت: بودجه ما شاید روی کاغذ کم نشده باشد اما در تخصیص و تامین بسیار کمتر از آن چیزی است که فکرش را بکنید.

خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ: محسن جوادی در مقام معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روزهای شلوغی را سپری می‌کند. این را به راحتی می‌شد از تنظیم دیدار گفتگویش با مهر که نزدیک به دو هفته زمان برد و نیز گوشی تلفن همراهش که یک لحظه نیز در طول این مصاحبه خاموش نماند دید. خودش هم اذعان داشت که این تنها بخشی از گرفتاری این روزهای اوست و همین وضعیت در شبکه‌های ارتباطی فضای مجازی و ایمیل‌اش نیز برقرار است. با این همه جوادی حتی در ظاهرش هم نشان از مدیری دارد که اهل مدارا و شوخی درباره کارش نیست. جدی است و در عین‌حال نقد پذیر. بارها در این مصاحبه عنوان کرد که مجموعه تحت فرمانش را مبری از خطا نمی‌بیند و البته اگر نقد مستدل و منطقی دریافت کند حتما بررسی‌اش خواهد کرد.

بخش نخست از این گفتگوی تفصیلی با موضوع کاغذ و نیز ادغام موسسات تابعه معاونت فرهنگی در وزارت ارشاد پیش از این از نگاه شما گذشت و در ادامه بخش دوم از این گفتگو را می‌خوانیم:

جناب جوادی قرار بوده و هست که آئین‌نامه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تغییر کند. گویا مدیران وزارت ارشاد و معاونت از این آئین‌نامه رضایت ندارند و البته هنوز سرنوشت اصلاحش هم مشخص نیست. این کار در چه مرحله‌ای است؟

آئین‌نامه تقریبا آماده شده و ویرایش نهایی را سپری می‌کند. همین روزها دیگر  باید نسخه نهایی‌اش منتشر شود. ما در آئین‌نامه تازه هم مشارکت قوی صنف در برگزاری نمایشگاه را دیدیم و هم الزامات پاسخگویی ارشاد را مشخص کردیم. برخی ضوابط درباره تخصیص متراژ غرفه و... هم تغییر پیدا کرده است.

برآیند صحبت‌های مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی این را به ذهن متبادر می‌کند که گویا دولت و ارشاد درصدد تحکیم و نفوذ بیشتر بر اداره نمایشگاه کتاب است. شما این موضوع را تایید می‌کنید؟

خلاء‌ها و ناهماهنگی‌هایی در وظایف هست که باید حل شود. اینکه چه کسی باید کار نمایشگاه را جلو ببرد و برآیند و بازخوردهای آن را رصد کند و موضوعاتی از این دست در این آئین‌نامه دیده شده و اصلاح شده است. سعی کردیم در آئین نامه تازه نمایشگاه کتاب تهران  از کمیت‌گرایی که منجر به شلوغی زیاد نمایشگاه می‌شود دوری کنیم.

این یعنی دولتی شدن بیشتر؟

نه اینطور نیست. وظایف شفاف و روشن و تعریف شده است

چرا معرفی شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه آینده با تاخیر همراه شده است؟  خیلی روی این مساله که این اسامی بلافاصله پس از نمایشگاه اعلام می‌شود تاکید و مانور شده بود

به زودی معرفی می‌شوند. در ترکیب تازه شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران بخش‌های کمتر دیده شده دیگری هم به ترکیب شورا اضافه شوند از جمله بخش نشر الکترونیک و آژانس‌های ادبی. این دو بخش امسال در شورای سیاستگذاری نمایشگاه نماینده خواهند داشت.

جناب جوادی در حوزه نشر بین‌الملل سیاست‌های معاونت فرهنگی دچار تغییرات اساسی شده است که از سوی آقای آشنا هم اعلام شده است اما برخی معتقدند این سیاستگذاری تازه در واقع قدمی است برای از بین بردن تلاش‌های قبلی برای مستحکم‌ کردن جای پای حضور فرهنگی ایران در بازار جهانی کتاب. بفرمایید که این تغییر رویکردهای تازه با چه منطقی انجام شده است؟

 اول از همه باید بگویم که مساله ما در تغیر رویکرد تنها صرفه‌جویی مالی نیست. ما داریم منطق هزینه فایده در برخی نمایشگاه‌ها را بررسی می‌کنیم. اینطور نیست که به خاطر نبود بودجه، قید حضور در برخی نمایشگاه‌ها را زده باشیم بلکه جمع بندی ما این بوده که در برخی رویدادها، ما حضور منجر به فایده‌ای نداشته‌ایم. جالب است بدانید که برخی از کشورهای بزرگ دنیا در حوزه نشر نیز به همین دلیل همین رویدادها را ترک گفته‌اند در حالی که مشکل مالی هم نداشتند. هدف حضور ما در یک نمایشگاه بین‌المللی کتاب به طبع عرضه فعالیت‌های رخ داده در نشر ایران بوده و ایجاد ارتباطات تازه برای صنعت نشر ایران. نمایشگاه کتاب فرانکفورت مثلا این خاصیت را دارد و ما در آن حاضر می‌شویم ولی برخی نمایشگاه‌ها که در آن حاضر بودیم این خاصیت‌ها را نداشته‌اند. ما سعی می‌کنیم با وجود محدودیت‌های موجود اقتصادی، در کار حضور در این رویدادها طوری بازنگری کنیم که منجر به حضوری با فایده بیشتر شود. بر همین اساس امسال تصمیم داریم در نمایشگاه کتاب اندونزی شرکت کنیم. باید در کشورهای جهان اسلام که تولیدات زیادی در این عرصه در کشور هست ورود کنیم. کشورهای هند، ترکمنستان، تاجیکستان، ترکیه و عراق را هم به صورت جدی به عنوان مقصد فعالیت‌های بین‌المللی نشرمان در نظر گرفته‌ایم و روی حضور در آنها سرمایه‌گذاری می‌کنیم. شاید برخی این تغییر رویکرد و انتخاب راه تازه را اشتباه بدانند. بله شاید چنین باشد. من نفی نمی‌کنیم. اما انتظار دارم منتقدان با منطق بگویند چرا اشتباه است، اینکه با یکسری حرف کلی بگویند حضور در یک نمایشگاه به درد می‌خورد یا نمی‌خورد به کار ما نمی‌آید. سعی‌مان این است که ظرفیت‌های تازه‌ای در این عرصه باز کنیم و البته در این راه و برای حضور در برخی از این مقاصد به جای حضور فیزیکی از ظرفیت نیروهای موجود بیشترین بهره را ببریم.

جناب جوادی ظاهرا از هر دری سخن می‌گوییم به بودجه می‌رسیم. بودجه معاونت فرهنگی در سال جاری چقدر است و چقدر کم شده است؟

بودجه ما روی کاغذ کم نشده است اما در تخصیص و تامین خیلی کمتر از آنچیزی شده است که فکرش را می‌توانید بکنید. می‌دانیم که شرایط کشور هم خاص است و به همین دلیل آن چیزی که دست ما را از بودجه می‌گیرد رقم بسیار کمی است. من خرده‌ای به مسئولان تصمیم‌گیرنده نمی‌گیرم اما خواهش می‌کنم به حوزه فرهنگی به عنوان حوزه‌ای که اگر کار هم نکرد مهم نیست، نگاه نکنند. این منطق اشتباه است. یارانه‌هایی که ما به خانواده نشر ایران می‌دهیم در جامعه اشتغال ایجاد می‌کند. این حق اصناف نشر است که از آن بهره ببرند.   وقتی دولت دنبال اشتغال ایجاد کردن است، نباید اشتغال‌های موجود را به خاطر بودجه نابود کند. این پولی که ما به عنوان یارانه به نشر می‌آوریم باید همانند یک سرمایه‌گذاری برای ایجاد اشتغال دیده شود.

من از فحوای کلامتان درک کردم که گویا برای تامین یارانه‌ها با مشکل مواجه هستید؟

بدون مشکل که کار پیش نمی‌رود. ما در تامین و تخصیص بودجه اولویتمان را به یارانه‌ها داده‌ایم. اولین بودجه دریافتی ما در همین روزهای آتی، صرف پرداخت یارانه‌های تابستانه کتاب می‌شود خانه کتاب هم پس از دریافت بودجه بلافاصله کار توزیع را شروع می‌کند. ولی خب در همین وضعیت الان دو دوره است که نتوانسته‌ایم جوایز تقدیرشدگان در جایزه کتاب  سال را پرداخت کنیم و در پرداخت مبالغ داوری‌ها هم با تاخیر همراه شده‌ایم. در بخش خرید کتاب هم باید بودجه را مدیریت کنیم ولی فکر می‌کنم با هشتاد درصد توان قبلی این کار به سامان برسد.

کد خبر 4689357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha