۱۳ مرداد ۱۳۹۸، ۹:۰۷

معاون فرهنگی وزیر ارشاد با مهر مطرح کرد

طرح «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی۲» در دستور کار/تایید ادغام موسسات

طرح «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی۲» در دستور کار/تایید ادغام موسسات

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نهایی شدن طرح ادغام موسسات تابع معاونت فرهنگی تا سه هفته آتی خبر داد.

محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح روز شنبه ۱۲ مرداد ماه در گفتگویی تفصیلی با خبرگزاری مهر به برخی از مهمترین موضوعات و سوالات مرتبط با فعالیت‌های این معاونت پاسخ داد.

وی در بخشی از این گفتگو  با تایید خبر مطرح شده در گزارش خبرگزاری مهر درباره ادغام برخی موسسات تابع معاونت امور فرهنگی و تغییر کاربری آنها عنوان داشت: اصل ایده این است که لازم است برخی از فعالیت‌های موسسات زیر مجموعه معاونت در راستای طرحی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دو» از آن یاد می‌کند و قرار است در آن فعالیت‌های و ماموریت‌های وزارتخانه در همه حوزه‌ها متناسب با شرایط زمانه بازنگری شود، مورد بررسی مجدد قرار بگیرد. بسیاری از  فعالیت‌های فیزیکی موسسات تابع ما نیاز به بازتعریف دارد و وقتی این اتفاق رخ داد دیگر نمی‌شود ساختار فیزیکی سابق آن ادامه پیدا کند و ناچاریم که از نو این موسسات را تعریف کنیم و در این بازتعریف، بخشی از وظایفی این موسسات با هم ادغام می‌شود. هدف ما ایجاد تحول برای تطابق میان فعالیت‌های این موسسات با یکدیگر است.

وی تصریح کرد: بسیاری از این موسسات در دوره‌ای شکل گرفته و متناسب با نیازهای آن دوره برایشان فعالیت‌هایی تعریف شده است اما الان هم متناسب با وضعیت زمانه ما باید وظایف و فعالیت‌های آنها را بازتعریف کنیم. مثلا ما الان به باشگاه‌های کتاب‌خوانی الکترونیک نیاز بیشتری تا فیزیکی آنها داریم و این می‌طلبد که ساختاری قوی برای این مهم ایجاد کنیم. این ساختار تازه را که نمی‌شود در تمامی موسسات تابع معاونت ایجاد کنیم، باید آن را در یک جا متمرکز کنیم.  بر مبنای اتفاقاتی اینچنینی و بر پایه نیازهای روز ما به دنبال ایجاد تحول در ساختار موسسات هستیم. قرار هم نیست  موسسات را حذف و یا فعالیت‌های لازم آنها را کنار بگذاریم بلکه هدف ما ساماندهی آنهاست و تلاش می‌کنیم تا ظرفیت و امکانات آنها به صورت متمرکز مورد استفاده قرار بگیرد و دیتاهای ما به صورت متمرکز در یک سامانه مورد استفاده قرار بگیرد.

جوادی در ادامه افزود: منطق دیگر این ادغام و بازتعریف فعالیت‌ها کاستن بروکراسی‌های اداری در هر موسسه است. منطق دیگر هم این است که برخی موسسات امکان درآمدزایی برای فعالیت‌خود را دارند و برخی ندارند. اگر همه این مجموعه‌ها را یکجا ببینیم این مساله نیز حل شده و امکان درآمدزایی همه فعالیت‌ها را به نوعی پوشش می‌دهد. جدای از همه اینها دولت هم تصمیم گرفته تا موسسات تابع وزارتخانه‌ها را سامان‌دهی کند. بر همین اساس بود که در شورای معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایده ادغام و ساماندهی طرح شد و در همه معاونت‌های دیگر وزارت ارشاد نیز این موضوع در دست اقدام است. این منطق قابل دفاع است و ما بر این اساس پیش می‌رویم.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه عنوان کرد: مجموعه فعالیت‌های بنیاد شعر و ادبیات داستانی، خانه کتاب و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در این راستا و بر اساس این راهبرد در دست بازتعریف قرار خواهد گرفت و هر فعالیتی از آنها که قابل واگذاری به ستاد معاونت فرهنگی است واگذار شده و هر فعالیتی از آنها که دوره اجرای آن گذشته است کنار گذاشته شده و به تناسب فعالیت‌های تازه‌ای برای آن تعریف می‌شود. این روند آرام آرام در حال اجراست. ما پس از این اقدام در قالب یک موسسه واحد فعالیت‌های آنها را ساماندهی می‌کنیم و کار ادامه پیدا خواهد کرد.

جوادی تاکید کرد: اینکه از نظر حقوقی روند قضیه چطور انجام می‌شود را دوستان دیگری توضیح خواهند داد. آنچه من پاسخگو هستم درباره ایده این شکل‌گیری تازه است و ساختار منسجم تازه‌ای که وظایف و تعاریف جدید ما را انجام می‌دهد. کارهای حقوقی و اجرایی این کار بر اساس پکیج طراحی شده ما در بخش‌های اجرایی و حقوقی وزارتخانه در دست اجرا قرار می‌گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد: برنامه نهایی شده در این زمینه تا دو سه هفته آتی به شورای معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل شود و پس از تصویب برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

مشروح این گفتگو در روزهای آتی منتشر خواهد شد.

کد خبر 4683305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha