۱۰ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۴۶

مهر گزارش می دهد؛

تقدیر از ۵۰ سال تلاش استاد «اعتماد» برای حفاظت از تمدن ایرانی

تقدیر از ۵۰ سال تلاش استاد «اعتماد» برای حفاظت از تمدن ایرانی

کاشان - مسئولان استانی و مردم در تپه های تاریخی سیلک کاشان گرد هم آمدند تا از نیم قرن تلاش و همت استاد عباس اعتماد فینی برای حفاظت از فرهنگ و تمدن ایران زمین تجلیل کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، متولد سال ۱۳۱۵ است. ۱۳ سال بیشتر نداشت که به جای پرسه زدن در کوچه پس کوچه های شهر و انجام بازی های بچه گانه، همراه با گروه های باستان شناسی در حفاری های خوزستان از جمله تپه های چغازنبیل کمک باستان شناسان فرانسوی بود.

پدرش احمد اعتماد فینی به دلیل مهارت و تخصصی که در بنایی به خصوص ترمیم و مرمت آثار تاریخی و خانه های تاریخی داشت با یک گروه باستان شناس فرانسوی که زیر نظر پروفسور رومن گریشمن در تپه های سیلک فعالیت می کرد آشنا شد.

پدر در فعالیت های این گروه به عنوان سرکارگر فعالیت می کرد که همین باعث شد عباس به دلیل احترامی که پدر نزد اطرافیان داشت به راحتی در پایگاه رفت و آمد کند.

فعالیت های مستمر و طولانی عباس اعتماد فینی در پایگاه های باستان شناسی در طول سال ها توانسته است شخصیتی مورد احترام از ایشان در نزد متخصصین، محققین و باستان شناسان تداعی کند.

خاطره ای از کشف زیگورات چغازنبیل

یکی از مهمترین اقدامات و خاطراتی که استاد اعتماد فینی از آن همیشه به یاد دارد درباره کشف زیگورات چغازنبیل است. وی در این باره می گوید: «زمانی که شرکت نفت با هواپیما و هلی کوپتر بررسی های دشت خوزستان را انجام می داد، برجستگی های عظیمی نظرشان را جلب می کند. یک روز مخصوصا می آیند و از نزدیک بررسی می کنند و یک تکه آجر نوشته به خط میخی پیدا می کنند و می برند در شوش به آقای دومکنم رئیس هیات حفاری فرانسوی ها نشان می دهند. دومکنم پس از مطالعه نوشته آجر می گوید اینجا معبد عیلامی است و پس از آن در صدد حفاری در این محل بر می آیند و در اصل نخستین کسی که در چغازنبیل کار کرد او بود.»

کاشان یکی از مهمترین نقاط گردشگری ایران

مدیر کل دفتر امور پایگاه های جهانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مراسم تجلیل از استاد اعتماد با بیان اینکه تلاش های مستمر و صادقانه استاد اعتماد در طول بیش از ۵۰سال فعالیت دلسوزانه و خارج از چارچوب سازمانی قابل ستایش است، اظهار داشت: تلاش های ایشان برای همه مردم ایران و به خصوص دیار نخستین ها کاشان قابل احترام است.

فرهاد عزیزی با اشاره به اینکه فرهنگ و غیرت ایران بوده است که در طول تاریخ همیشه پایا و ماندگار مانده است، ابراز داشت: در حال حاضر کاشان یکی از مهمترین نقاط کشور در زمینه گردشگری است که می تواند با عزم و تلاش مردم و مسئولین این شهر به یکی از قطب های گردشگری کشور تبدیل شود.

ثبت جهانی تپه های سیلک باید انجام شود

وی با بیان اینکه باید بتوانیم آثار ارزشمند تاریخی و فرهنگی خود را حفظ کنیم، تصریح کرد: امیدواریم شاهد ثبت تپه های سیلک در آثار جهانی باشیم.

استاد عباس اعتماد فینی بعد از سال ها زندگی در استان خوزستان در سال ۱۳۵۴ به کاشان برگشت. او در سال های اولیه زندگی مجدد در کاشان بارها فعالیت های مختلف را امتحان کرد ولی به سختی قادر به تامین مخارج زندگی بود. اما در سال ۱۳۸۰ با دعوت دکتر صادق ملک شهمیرزادی ایشان برای طرح بازنگری سیلک فراخوانده شد و او از آن زمان تاکنون در حال فعالیت و همکاری با گروه های باستان شناسی و همچنین انتقال تجارب خود به علاقمندان است.

در اوائیل دهه ۸۰، تپه های سیلک محلی برای جولان موتورسواران بود

رئیس موزه ملی ایران نیز در مراسم تجلیل از عباس اعتماد فینی با بیان اینکه به سبب تلاش های صورت گرفته هم اکنون سیلک به یک محوطه آبرومند تبدیل شده است، اظهار داشت: وضعیت تپه های سیلک به دلیل بی توجهی در اوائل دهه ۸۰ بسیار اسفناک بود به طوریکه این محل به مکانی برای جولان موتورسواران تبدیل شده بود.

استفاده از لوله پلیکا برای انتقال آب های سطحی

جبرئیل نوکنده با اشاره به اینکه تجارب ارزشمند استاد اعتماد در فعالیت در پایگاه های باستانی حاصل نبوغ و استعدادهای ذاتی ایشان است، ابراز داشت: استفاده استاد اعتماد از لوله های پلیکا برای انتقال آب های سطحی تپه های باستانی به خصوص تپه سیلک توانست یکی از عوامل مهم در ماندگاری این آثار باستانی و تاریخی باشد.

وی با بیان اینکه استاد اعتماد شخصیتی است که نماد شهرستان کاشان هستند، تصریح کرد: ایشان در تراز سرزمین ایران شخصیتی برجسته و صاحب سبک در زمینه باستان شناسی تجربی هستند.

تپه های سیلک اعتبار جهانی دارد

رئیس موزه ملی ایران با اشاره به اینکه سیلک اعتبار جهانی دارد، افزود: تلاش ها و حمایت های انجام شده برای حفاظت از تپه های سیلک باعث شده است که اسناد تاریخی این میراث بشری در موزه لوور فرانسه نگهداری شود.

برگزاری سمینار «سیلک قلب تاریخ» در موزه لوور فرانسه

وی افزود: تا دو هفته دیگر سمیناری با عنوان «سیلک قلب تاریخ» با حضور محققین، پژوهشگران و اندیشمندانی از سراسر جهان در موزه لوور فرانسه برگزار می شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان نیز در این مراسم از تلاش و فعالیت بدون چشمداشت و خارج از ضوابط سازمانی استاد اعتماد فینی در پایگاه های باستان شناسی تشکر کردند.

فریدون الله یاری با اشاره به ۵۰ سال خدمت استاد اعتماد فینی به تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران اظهار داشت: ایشان شخصیتی است که از آن می توان به عنوان یک الگو نام برد.

خدمات استاد اعتماد فینی را نمی توان با مادیات جبران کرد

وی با بیان اینکه ایشان برای همه کسانی که عاشق این مملکت هستند یک نوع سرمشق است، ابراز داشت: خدمات ایشان به کشور را با مادیات نمی توان به هیچ عنوان جبران کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه یکی از کانون های تمدن ساز ایران و جهان تپه های سیلک است، تصریح کرد: بر مردم و مسئولین لازم است تا ریشه و پشتوانه های تاریخی خود را بهتر شناخته و آن را حمایت کنیم.

سیلک نخستین خاستگاه تمدن بشری است. تمدن بیش از هشت هزار سال آن نشان از حضور مردمانی دارد که در آن نخستین شهر به تعریف امروزی را تاسیس کردند. در زمانی که مردمان دنیا محل سکونت آنان در طبیعت و در دل کوه ها بود مردم این سرزمین بنا و پایه های تمدن بشریت را پا نهادند.

غربی ها هر چه دارند از تمدن هایی مثل ایران است

استاد عباس اعتماد فینی با بیان اینکه باید آئین و مراسم ویژه ای برای تمدن هشت هزار ساله سیلک گرفته شود، اظهار داشت: هر آنچه که کشورهای اروپایی و آمریکائی به خصوص فرانسه در موزه ها و تاریخ خود دارد از تمدن های باستانی دنیا مثل ایران، عراق و مصر است.

وی با بیان اینکه کشوری مثل فرانسه هیچ از خود ندارد، ابراز داشت: تمدن مورد ادعای غربی ها نشات گرفته از فرهنگ و تمدن ماست و آن ها هیچ چیزی از خودشان ندارند.

اعتماد فینی با اشاره به اینکه منبع تمدن و فرهنگ نوین مورد ادعای غربی ها کشورهائی مثل ایران است، تصریح کرد: اولین گردهمایی انسان ها در یکجانشینی در تپه های سیلک رخ داده است.

بر خلاف نظر محققین، سبقه تپه های سیلک به حدود ۲۰ هزار سال پیش بر میگردد

وی با بیان اینکه باستان شناسان معتقد هستند تپه های سیلک به هزاره ششم متعلق است، بیان داشت: با توجه به تجربیات و شناخت من از  ۵۰ سال فعالیت در زمینه باستان شناسی اعتقاد دارم سبقه و پیشینه تپه های سیلک به حدود ۲۰هزار سال پیش بر می گردد.

سیلک دانشگاه و کاشانه جهان است

استاد اعتماد با اشاره به اینکه سیلک شناسنامه ماست، اظهار داشت: به قول ریمن گریشمن سیلک دانشگاه جهان است.

وی با بیان اینکه هر ذره از خاک سیلک اسطوره نهان است، افزود: سیلک کاشانه جهان است.

تمدن ایران سرشار از منابع گوناگونی است که نشان از تاریخ غنای فرهنگ ایرانی است. در دنیایی که برخی از صاحبان زور و تزویر برای موجه کردن خود اقدام به دزدی تمدن و تاریخ دیگران می کنند، حفاظت از تمدن و تاریخ کهن ایرانی اسلامی وظیفه تمام مردم و مسئولین است. استفاده از نظرات کارشناسانه و دور از تصمیمات ابن الوقت اداری و گاها سیاسی برای حفاظت، مرمت و نگهداری از این تاریخ کهن می تواند در این راه بسیار موثر باشد. آموزش به نونهالان، نوجوانان و جوانان برای آشنائی با تاریخ و تمدن ایران اسلامی می تواند علاوه بر بارور کردن دلبستگی های ملی و مذهبی، گامی هر چند کوچک برای نگهداری و حمایت از آثار تاریخی و فرهنگی به جامانده از پیشینیان باشد.

کد خبر 4760207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha