۱۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۰۱

در دانشگاه تهران

نشست «معماری خاک؛ تکنیکی نو، سابقه‌ای کهن» برگزار می‌شود

 نشست «معماری خاک؛ تکنیکی نو، سابقه‌ای کهن» برگزار می‌شود

انجمن علمی مرمت دانشگاه تهران نشست «معماری خاک؛ تکنیکی نوین، سابقه‌ای کهن» را برگزار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست «معماری خاک؛ تکنیکی نوین، سابقه‌ای کهن» با سخنرانی «مریم مهدیه» برگزار می‌شود و به موضوعات مختلفی که در ذیل به آن اشاره می‌شود پاسخ خواهد داد.

– یک‌سوم مردم دنیا در ساختمان‌هایی زندگی می‌کنند که از خاک ساخته شده است، در واقع بیش از دو میلیارد نفر در ۱۵۰ کشور دنیا.

– امروزه معماری خاک و تکنیک‌های برآمده از آن به علت سازگاری با محیط زیست، هزینه‌ پایین اجرا در مقایسه با دیگر تکنیک‌های کار شده با سایر مصالح، زیبایی بصری و عایق‌پذیری مناسب آن مورد توجه برترین معماران دنیا قرار گرفته است.

– بسیاری از کشورهای پیشرفته‌ دنیا با توجه به بحران‌های زیست‌محیطی به وجود آمده بر اثر صنعتی‌سازی، استفاده‌ بی‌رویه از مصالح شیمیایی و آسیب‌رسان به محیط زیست، ساخت‌وسازهای بی‌رویه، کمبود منابع طبیعی، گازهای گلخانه‌ای، آلودگی آب، خاک و … بسیاری از کشورهای پیشرفته‌ دنیا در صدد آن هستند که ماده‌ای دوست‌دار محیط زیست، قابل بازگشت به آن، ارزان‌قیمت و در دسترس در محیط اطراف‌مان را به عنوان جایگزین مصالح دیگر معرفی کنند و خاک حائز این ویژگی‌ها است.

– ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. علی‌رغم وجود بسیاری از بناهای ساخته شده با خاک با قدمتی هزار ساله، متاسفانه این شیوه از معماری رو به فراموشی رفته و در حال نابودی است. معماری و تکنیکی غنی که بیشتر جای خود را به معماری بی‌هویت با تکنیک‌هایی ناسازگار با بستر معماری بومی ما داده است.

– لازم است که معماران، مرمت‌گران و سازندگان با این رویکرد از معماری آشنا شده و آن را در طراحی، اجرا و مرمت پروژه‌های خود بکار گیرند. این همایش فرصتی برای شناخت مقدماتی و وارد شدن به این حوزه است.

– هدف از شرکت در این همایش آشنایی با خاک و تکنیک‌های برگرفته از آن است.

این نشست امروز یکشنبه، ۱۲ آبان از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در دانشگاه تهران‌،‌ پردیس هنرهای زیبا،‌ ساختمان تحصیلات تکمیلی‌،‌ آتلیه مرمت برگزار خواهد شد.

کد خبر 4761972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha