۲۷ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۰۹

اسدالله عباسی مطرح کرد

ضرورت تجمیع قوانین پراکنده مرتبط با تغییر اقلیم

ضرورت تجمیع قوانین پراکنده مرتبط با تغییر اقلیم

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: همچون بسیاری از کشورها که قانون واحدی در ارتباط با تغییر اقلیم دارند، ما هم می‌توانیم قوانین پراکنده را تجمیع کنیم تا یک قانون مؤثر داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، اسدالله عباسی سخنگو و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در «ششمین کنفرانس بین‌المللی ـ منطقه‌ای تغییر اقلیم» اظهار داشت: هم‌اکنون که در تهران پایتخت ایران هستیم، با چهار منطقه آب و هوایی در یک نقطه روبرو هستیم و این نشان از بخشندگی آب و هوایی ایران عزیز است. از زمانی که سیل صنعتی شدن در کشورهای دنیا آغاز شد، آلاینده‌های ناشی از صنعتی شدن و به ویژه در سال‌های اخیر، انتشار گازهای گلخانه‌ای در جو افزایش یافت.

وی افزود: آمریکا یکی از عوامل اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای است که در سراسر جهان منتشر شده، یخچال‌ها در حال آب شدن است، دریای خزر متأثر از این موضوع است، رودخانه‌های ما با این موضوع دست و پنجه نرم می‌کنند و سیلاب‌ها و خشکسالی‌ها ناشی از دستکاری‌ها در اقلیم است. امروز آثار تغییر اقلیم، جان انسان‌ها را تهدید می‌کند. وقتی رئیس‌جمهور آمریکا در فرانسه زیر همه چیز می‌زند و محیط‌زیست را زیر پا می‌گذارد، نشان می‌دهد که ما در انجام نظارت بر رعایت اصول زیست‌محیطی کوتاهی می‌کنیم و باید با کشورهایی که محیط‌زیست را تخریب می‌کنند، برخورد قانونی شود. اگر اقدام نکنیم، یک تخریب بی‌بازگشت رقم می‌خورد و یک فاجعه آغاز خواهد شد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: توسعه پایدار وقتی مطرح می‌شود، با حمایت همه و با رعایت اصولی خواهد بود که باید در نظر بگیریم. آیا باید دست روی دست بگذاریم، یا دست به دست هم دهیم؛ اینها ضرورت آموزش عمومی، پژوهش و توجه به تحقیقات را نشان می‌دهد البته بودجه تحقیقاتی در مراکز و نهادها باید در نظر گرفته شود و برای سازگاری با تغییر اقلیم، باید حرکتی انجام دهیم. نمی‌توانیم منتظر بمانیم تا ببینیم چه پیش خواهد آمد. امروز شاهدیم که در منابع آبی دچار مشکل شده‌ایم. دست به ذخیره‌های آب دراز کرده‌ایم و چیزی به نام «زمین» و «زیست» معنی پیدا نمی‌کند و منجر به مهاجرت به حاشیه‌های شهرها می‌شود که بزه‌های اجتماعی را به دنبال دارد.

به گفته عباسی، همانطور که در اطراف دریاچه ارومیه، توسعه کشاورزی را مطرح کردند، یکی از مؤلفه‌های اقلیم حذف شد، کل اقلیم به هم ریخت و زندگی آنجا مختل شد و جان انسان‌ها را به خطر انداخت؛ در برنامه ششم توسعه قانونی آمده که بتوانیم آب را ذخیره کنیم و اجازه ندهیم برداشت بیش از حد مجاز انجام شود اما به دلیل عدم هماهنگی، این اتفاق می‌افتد البته قوانین دیگری هم داریم و اگر هم خلاء قانونی داریم، باید اعلام شود تا ما در مجلس اقدام کنیم.

وی ادامه داد: به نظر می‌آید همچون بسیاری از کشورها که قانون واحدی در ارتباط با تغییر اقلیم دارند، ما هم می‌توانیم قوانین پراکنده‌ای که داریم را تجمیع کنیم تا یک قانون مؤثر داشته باشیم.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: ما به شدت در بحث انتقال آب دریای خزر نگران هستیم. چرا باید بدون مطالعه حرف‌هایی زده شود که مردم نگران شوند؟ باید به همه زوایا نگاه شود، چرا که جنگل‌های هیرکانی در تعدیل آب و هوای منطقه و زنجیره حیات انسان‌ها و جانداران،  نقش بسزایی دارند.

کد خبر 4774975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha