۲۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۳:۰۳

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری خراسان جنوبی:

۷۸۳میلیارد ریال به پروژه های بیابانزدایی خراسان جنوبی اختصاص یافت

۷۸۳میلیارد ریال به پروژه های بیابانزدایی خراسان جنوبی اختصاص یافت

بیرجند- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری خراسان جنوبی از اختصاص بیش از ۷۸۳ میلیارد ریال اعتبار به پروژه های مقابله با بیابانزایی در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا نصرآبادی ظهر سه شنبه در نشستی با اصحاب رسانه با اشاره به اعتبارات سال جاری مقابله با بیابانزایی بیان کرد: ۷۸۳ میلیارد ریال اعتبار در سال جاری برای طرح های مقابله با بیابانزایی برای خراسان جنوبی پیش بینی شده است.

وی از اجرای طرح عملیات مالچ پاشی در استان خبر داد و افزود: این طرح در سطح ۷۷۱ هکتار با رقم بیش از ۴۰ میلیارد تومان در محور آسفالته و مسیر ریلی راه آهن طبس- یزد اجرایی می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین در این منطقه در سطح ۳۸۶ هکتار عملیات نهالکاری و بذرپاشی تپه های ماسه ای بر روی مالچ خواهیم داشت.

وی بیان کرد: سه منطقه اراضی دق اکبرآباد، ایستگاه راه آهن طبس- یزد و محور ارتباطی فردوس - بشرویه در معرض شن های روان بوده بنابراین در اجرای طرح مالچ پاشی مورد توجه هستند.

نصرآبادی با بیان اینکه عملیات بیابانزدایی در سطح هشت هزار هکتار از اراضی استان اجرایی می شود، گفت: ایجاد بادشکن زنده، مراقبت و آبیاری عرصه های کاشت شده، عملیات هلالی آبگیر و سیستم قرق از جمله اقدامات انجام شده خواهد بود.

وی بیان کرد: تولید نهال گلدانه و ریشه ای با ۳۰۰ هزار اصله و جمع آوری بذر به میزان ۲۵ تن از دیگر برنامه های پیش بینی شده برای بیابانزدایی در سطح کانون های بحران بادی است.

نصرآبادی بیان کرد: ۳۳۳ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی کارگروه ملی مقابله با گرد و خاک کشور تصویب شده و تمام عملیات اجرایی پیش بینی شده در کانون های بحرانی فرسایش بادی و مناطق غبارخیز انجام می شود.

وی ادامه داد: ۳۶ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه هی ملی به پروژه برنامه کنترل بیابانزایی آسیا و اقیانوسیه پروژه تعمیم ترسیب کربن و  rfldl اختصاص یافته است.

نصرآبادی با بیان اینکه از سال ۹۳ تاکنون تعداد کانون های بحران بادی از ۲۸ مورد به ۳۵ کانون افزایش یافته است، اظهار کرد: به دنبال حرکت شن های روان و خشکسالی چند ساله علی رغم تلاش های انجام شده رشد کانون های بحرانی را داشته ایم.

نصرآبادی با اشاره به آزاد سازی مراتع قرق شده بیان کرد: هر ساله از اول آبان ماه به مدت ۸۰ روز  بخشی از مناطق قرق شده با ظرفیت خاص برای دامداران آزاد سازی می شوند.

وی از آزاد ۵۰۰ هزار هکتار عرصه های قرق در سال جاری خبر داد و گفت: ۲۵۰ هزار واحد دامی متعلق به ۹ هزار خانوار دامدار از این عرصه ها بهره مند می شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری خراسان جنوبی بیان کرد: میزان علوفه قابل برداشت از این عرصه ها ۳۶ هزار و ۷۵۰ تن به ارزش بیش از ۳۸ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه ۸۰۰ هزار واحد دامی مازاد بر مراتع موجود استان داریم، افزود: طرح ‌آزاد سازی مناطق قرق با هدف مدیریت مراتع و جلوگیری از چرای غیر مجاز و افزایش پوشش گیاهی کمی و کیفی  اجرایی می شود.

نصرآبادی، افزایش تولید علوفه و تولیدات وابسته، اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت بهره برداران از عرصه های مرتعی، ایجاد تعادل بین تعداد دام و ظرفیت مرتع و ارتقاء توان مهارتی، فنی، مدیریتی و مالی مرتعداران را از دیگر اهداف طرح آزاد سازی مراتع قرق دانست.

کد خبر 4776006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha