۲ آذر ۱۳۹۸، ۹:۳۶

محمدحسن ابوحمزه در گفت‌وگو با مهر:

دو رمان انقلابی برای نوجوانان سال‌هاست انتظار چاپ را می‌کشند

دو رمان انقلابی برای نوجوانان سال‌هاست انتظار چاپ را می‌کشند

محمدحسن ابوحمزه داستان‌نویس از دو رمانی انقلابی سخن می‌گوید که بیش از ۵ سال است در دست ناشر مانده، ولی هنوز منتشر نشده است؛ رمانهایی که به روزهای سرنوشت‌سازی از انقلاب اسلامی می‌پردازند.

محمدحسن ابوحمزه با خبرنگار مهر از تعلل در انتشار دو رمان نوجوانش که سال‌ها پیش برای پروژه «روزهای انقلاب» نوشته بود، سخن گفت و درباره این دو اثر اظهار کرد: کتاب‌های «از بام تا بهشت» و «گریه‌های دم سحر» هر کدام روزهای سرنوشت‌سازی از انقلاب اسلامی را روایت می‌کنند که در اوایل دهه ۹۰ در حوزه هنری در قالب پروژه داستان نوجوان تولید شد و قرار بود همان سال‌ها توسط انتشارات سوره مهر شود، که متاسفانه هنوز منتشر نشده است.

ابوحمزه اظهار کرد: تا جایی که اطلاع دارم این پروژه بیش از ده کتاب داشته که همه آنها از سال ۹۲ به بعد کم‌کم منتشر شدند ولی دو کتاب من همچنان مانده و منتشر نشده است.

این نویسنده در ادامه گفت: البته ناشر حق‌التالیف ما را طبق قرارداد پرداخت کرده است و از این بابت مشکلی با ناشر نداشتیم، ولی دلیل این میزان تعلل در انتشار دو داستان نوجوان آن هم بعد از بیش از ۵ سال را نمی‌دانم و امیدوارم این کتاب‌ها هر چه زودتر راهی بازار کتاب شوند.

وی درباره کتاب «از بهشت تا بام» اظهار کرد: داستان این کتاب مربوط به وقایع روز دوم فروردین سال ۴۲ مرتبط است؛ روزی که به مدرسه فیضیه قم حمله شد و اتفاقات ناگواری در آن روز رخ داد.

این داستان‌نویس در ادامه بیان کرد: عنوان داستان (از بام تا بهشت) طعنه می‌زند به جنایت عوامل گارد که در حین حمله به طلاب مدرسه، برخی از آنان را پس از ضرب و شتم از بالای بام مدرسه به پایین پرتاب می‌کردند که از جمله آنان یکی از طلبه‌های جوان به نام «سیدیونس رودباری» بود که در آن واقعه به شهادت رسید.

وی با بیان اینکه این رمان دربردارنده حدود یکصد صفحه بوده که با زاویه دید دانای کل نوشته شده است، گفت: رمان «از بام تا بهشت» در خصوص نوجوانانی است که روز دوم فروردین بر اساس حادثه‌ای درگیر ماجرای حمله به فیضیه می‌شوند و در کنار مبارزان سیاسی قرار می‌گیرند. این سه نوجوانان که با توجه به سن خود هیچ پیشینه مبارزاتی ندارند، با واقعه بسیار خوب کنار آمده و در عرض کمتر از یک روز خود را با بحران هماهنگ می‌کنند و بسیار مفید هم واقع می‌شوند.

ابوحمزه ادامه داد: ناصر یکی از شخصیت‌های داستان است که تحت تأثیر حوادث داستان، شخصیت‌های انقلابی کنار خود‏، رفتار خشن عوامل گارد، ساواک و ارتش به واقعیت‌های جدید دست پیدا می‌کند، او با ترفندهایی که در بعضی قسمت‌ها با طنز و شوخی  همراه است در کنار احمد و نباتعلی باعث جذابیت و پیشبرد داستان می‌شود.

ابوحمزه درباره کتاب دوم خود هم گفت: رمان «گریه‌های دم سحر» در حدود ۱۳۰ صفحه برای گروه سنی نوجوان نوشته شد که مضمون آن به روزی که با عنوان «روز دانش‌آموزان» نامگذاری شده، اختصاص دارد. این اثر دارای دو شخصیت نوجوان، یکی پسر و یکی دختر است که متولد ۱۳ آبان سال ۱۳۴۳ هستند که در آن سال امام (ره) نسبت به لایحه کاپیتولاسیون اعتراض کردند که این مهم باعث دستگیری و تبعید ایشان به کشور ترکیه شد، داستان از همین فضا شروع و بعد در ۱۲ ، ۱۳ و ۱۴ آبان‌ سال ۵۸ اتفاق می‌افتد. این کتاب با مشارکت و همکاری خانم «مرضیه وزیری مقدم» نوشته شده است.

بر اساس این گزارش، نخستین مصاحبه‌ها و اطلاع‌رسانی‌های محمدحسن ابوحمزه درباره نگارش و تحویل این آثار به ناشر در سال ۹۱ و ۹۲ اتفاق افتاده است و بدین ترتیب به نظر می‌رسد حدود ۶ سال است که کتاب‌هایش در دست ناشر بوده و منتشر نشده‌اند.

کد خبر 4776893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha