۱۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۵:۲۵

در جدیدترین سرشماری؛

جمعیت پستانداران شاخص در دشتستان و تنگستان ۱۷ درصد افزایش یافت

جمعیت پستانداران شاخص در دشتستان و تنگستان ۱۷ درصد افزایش یافت

بوشهر - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: در جدیدترین سرشماری، جمعیت پستانداران شاخص منطقه شاهزاده ابراهیم – تنگ باهوش در شهرستان‌های دشتستان و تنگستان ۱۷ درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد قلی‌نژاد ظهر شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به اهمیت و جایگاه بالای زیستی منطقه شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم - تنگ باهوش برنامه ارتقای این منطقه در اولویت برنامه های سال جاری است.

وی اضافه کرد: سرشماری پاییزی پستانداران شاخص منطقه شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم – تنگ باهوش در آذرماه به مدت دو روز برگزار شد که نتایج حاصله حاکی از افزایش حداقل ۱۷ درصدی جمعیت پستانداران شاخص این منطقه شامل کل و بز و قوچ و میش دارد.

قلی نژاد تصریح کرد: سرشماری وحوش بویژه گونه های شاخص هر ساله درراستای بررسی وضعیت جمعیت گونه های جانوری و شرایط زیستگاهی در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست انجام و نتایج این سرشماری ها در جهت بهبود مدیریت منطقه و ارتقا شرایط زیستی گونه ها مورد استفاده قرار می گیرد .بنابراین سرشماری وحوش یکی از مهمترین مسائل مدیریتی زیستگاهها و مناطق تحت حفاظت است که از کلیه محیط بانان و همیاران محیط زیست در برگزاری این سرشماری ها تقدیر و تشکر می‌شود.

خسرو درویشی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست بوشهر افزود: در این سرشماری افراد به گروه‌های مختلف  جهت اجرای برنامه سرشماری تقسیم بندی شده و عملیات آماربرداری از نشخوارکنندگان شاخص منطقه که شامل کل و بز و قوچ و میش هستند  را  در مسیرها و تنگه های مختلف انجام دادند. حدود ۴۰ نفر شامل  نمایندگانی از سمن ها و همیاران محیط زیست و  همچنین محیط بانان و کارشناسان اداره کل و سایر شهرستانها  در این آماربرداری شرکت داشتند.

 منطقه شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم – تنگ باهوش برای اولین بار  در سال ۱۳۹۰ با تصویب سازمان محیط زیست بعنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شد و در سال ۹۵ نیز به مدت ۵ سال دیگر بعنوان منطقه شکار ممنوع تمدید شد.

این زیستگاه به مساحت ۶۰ هزار هکتار در دو شهرستان دشتستان و تنگستان قرار دارد و با دارا بودن رودخانه دائمی باهوش و تعداد زیادی چشمه و پوشش گیاهی مطلوب از اهمیت زیستگاهی بسیار بالایی بر خوردار اسـت . حضور انواع  وحوش و پستانداران از جمله گربه سانانی مثل پلنگ و علفخواران بزرگ از قبیل کل وبز و قوچ ومیش  از شاخصهای اصلی تنوع زیستی آن است.

کد خبر 4791103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha