۱ دی ۱۳۹۸، ۱۷:۱۸

در یکصد و هشتاد و چهارمین جلسه شورای شهر صورت گرفت؛

بررسی طرح ارائه ۳۴ کد رشته مراکز علمی و کاربردی شهرداری تهران

بررسی طرح ارائه ۳۴ کد رشته مراکز علمی و کاربردی شهرداری تهران

طرح ارائه ۳۴ کد رشته مراکز علمی و کاربردی در صد و هشتاد و چهارمین جلسه علنی شورای شهر تهران در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به ویژگی های این ۳۴ رشته تدریسی و همچنین رشته‌های مورد نیاز شهرداری تهران اظهار کرد: من دغدغه‌هایی در مورد بازنگری در رشته‌های ارائه شده در مراکز علمی و کاربردی شهرداری تهران داشتم و بر همین اساس این طرح را آماده کردیم چرا که حرف ما این بود که وضعیت مراکز علمی و کاربردی شهرداری به گونه‌ای است که با سایر دانشگاه‌ها موازی کاری می‌کنند و به نظرم منافع شهرداری را صرف کارهای تکراری می‌کند.

وی با اشاره به لزوم ساماندهی رشته‌های تدریسی افزود: به نظر می‌رسد باید رشته‌هایی در مراکز علمی و کاربردی شهرداری تهران تدریس شود که در سایر دانشگاه‌ها وجود نداشته باشد و به همین دلیل دوستانمان در کمیته برنامه و بودجه زحمت کشیدند و این کار را به سرانجام رسانند و رشته‌های مرتبط با مدیریت شهری احصا شد اما با این حال خیلی جای مانور نداریم و بعضا رشته‌هایی که در مراکز علمی و کاربردی شهرداری ارائه می‌شود در سایر دانشگاه‌ها نیز تدریس می‌شود.

وی با بیان اینکه چه اصراری به داشتن این ۳۴ رشته است در حالی که می‌توانیم ۱۰ رشته داشته باشیم که ما را در آموزش عالی به یک برند تبدیل کند، افزود: دانشگاه‌های مطرحی همچون علم و صنعت و شریف در حوزه حمل و نقل فعال هستند و چه لزومی دارد که ما دوباره همین رشته را در قالب مراکز علمی و کاربردی داشته باشیم.

در ادامه اعضای شورای اسلامی شهر تهران به بیانات نظرات موافق و مخالف خود در خصوص این طرح پرداختند. محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل با بیان این که کمیسیون عمران شورای شهر گزارش خود در باره رشته‌های تخصصی دانشگاه علمی و کاربردی به صورت مکتوب ارائه کرده است، گفت: ما مخالف این هستیم که این مراکز تعطیل شود، به عبارت ساده تر اگر می‌خواهیم رشته‌ای را بگیریم و آن را حذف کنیم بهتر است نهاد تعطیل شود.

در ادامه جلسه علی اعطا با بیان این که مبنای کار این بود که رشته‌هایی که مابه ازای بیرونی ندارند و در حوزه وظایف شهرداری تهران هستند، در این مراکز تدریس شوند، گفت: امروز لیست این ۳۴ رشته را که می‌دیدم باز هم رشته‌هایی وجود دارد که هیچ توجیحی برای آنها نداریم به عنوان مثال ما یک رشته کاردانی تی او دی در میان رشته‌ها قرار داده‌ایم که خود موضوع تی او دی یک نظریه است و دقیقا نمی‌دانیم که چه رشته‌ای می‌خواهد تدریس شود.

در ادامه محمد سالاری با بیان این که به نظر می‌رسد با توجه به تعدد نظرات و آراء، جمع کردن این موضوع در این جلسه امکان پذیر نیست گفت: پیشنهاد من این است که کمیسیون تلفیقی در این رابطه تشکیل دهیم و بعد از آن حذف یا اضافه کردن رشته‌ها را در آن جلسه تصمیم گیری کنیم.

امینی به عنوان فردی که ریاست شورای شهر را بر عهده داشت گفت: مراکز علمی و کاربردی شهرداری تهران تنها مرکز علمی و کاربردی نیست، افزود: این که در دانشگاه علمی و کاربردی فقط رشته‌هایی تدریس شود که در سایر دانشگاه‌ها وجود نداشته باشد توجیه منطقی ندارد و فلسفه این مراکز این است که دانشجوی کاربردی تربیت شود و بین دانشگاه و صنعت فاصله ایجاد نکنیم.

نهایتا پیشنهاد سالاری مبنی بر بازگشت این لایحه به کمیسیون تلفیق رای نیاورد.

در ادامه جلسه، بهاره آروین در مخالفت با پیشنهاد تعدادی از اعضا مبنی بر ارجاع لایحه «تعیین رشته‌های تخصصی مراکز علمی کاربردی شهرداری تهران» به کمیسیون تلفیق برای اضافه شدن برخی عناوین رشته‌های جدید گفت: رشته‌های پیشنهادی قابلیت طرح در صحن‌ را ندارند چون در آنها بیشتر نیاز مطرح شده است؛ نه محتوای رشته. پیشنهادات کمیسیون‌ها صرفا در حد عنوان رشته است و ممکن است قابلیت اجرایی نداشته باشد.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران ادامه داد: دفتر گسترش آموزش عالی نیز رشته‌ها را برمبنای یک نیاز تصویب نمی‌کند؛ بلکه کلیه سرفصل‌ها را تصویب می‌کند. ما نمی‌توانیم در شورای شهر رشته جدید خلق کنیم و پیشنهاد ایجاد رشته جدید باید از سمت شهرداری بیاید. از این جهت به عقیده من بهتر است امروز، رشته‌های ذکرشده در لایحه «تعیین رشته‌های تخصصی مراکز علمی کاربردی شهرداری تهران» که دوستان با آن‌ مخالفت دارند، حذف شود اما درخصوص پیشنهادات کمیسیون‌های تخصصی برای ایجاد رشته جدید، به شهرداری اعلام نیاز شود و شهرداری لایحه مربوط به آن را به شورا تحویل داده و محتوای مدنظر شورا را در آن بگنجاند.  

درنهایت پیشنهاد ارجاع لایحه به کمیسیون تلفیق، با ۷ رای موافق از ۱۸ نفر از حاضرین به تصویب نرسید.

حامد مظاهریان معاون برنامه ریزی شهرداری تهران در همین خصوص گفت: یکی از بخش های ناکارآمد شهرداری تهران مراکز آموزش عالی است و در این مراکز ۳۵۰ رشته داریم اما نکته عجیب و نقطه ضعف بزرگ این است که یک عضو هیات علمی هم نداشتیم و شورا به درستی بررسی این مراکز در مسیر خوبی سامان می‌دهد و اگر امروز این رشته ها تصویب نشود انسجام لازم از بین می‌رود.

وی با بیان این که من به عنوان یک عضو دانشگاهی موافق برخی رشته‌ها نیستم و آنها را ضروری نمی‌دانم اظهار کرد: این که ۳۵۰ رشته آن هم رشته‌های عمدتا بی ارتباط با مدیریت شهری به ۳۴ رشته برسد اتفاق مهمی است و تقاضا دارم شورای شهر این موضوع را تصویب کند.

در نهایت اعضای شورای شهر تهران با ۱۶ رای کلیات لایحه شهرداری تهران درباره تعیین رشته‌های تخصصی مراکز آموزش علمی- کاربردی شهرداری تهران را به تصویب رساندند.

کد خبر 4804735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha