۲۰ اسفند ۱۳۹۸، ۱۴:۵۳

در گفتگو با مهر مطرح شد

رشته‌هایی که آموزش مجازی کمک حالشان نیست

رشته‌هایی که آموزش مجازی کمک حالشان نیست

شاید بیشترین عقب ماندگی اموزشی این روزها نصیب آموزش فنی حرفه ای و کاردانش شود که با توجه به تنوع عناوین و کارگاهی بودن مهمترین دروسشان، جایی در آموزش مجازی ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از اعلام تعطیلی مدارس به دنبال شیوع کرونا در کشور، آموزش و پرورش با همکاری صدا و سیما برنامه های آموزش مکمل برای تدریس دروس دوره های مختلف تحصیلی را تدارک دیدند. به مرور بر تعداد برنامه ها اضافه شد و شبکه ۴ نیز به شبکه آموزش پیوست. سهم هر مقطع از آموزش دروس افزایش یافت و آموزش دروس فنی حرفه ای و کاردانش نیز لحاظ شد. اما شاید یکی از پر چالش ترین دوره های آموزشی برای اینکه بتوانند از طریق صدا و سیما یا حتی شبکه های مجازی به جبران روزهای از دست رفته تحصیلی بپردازند، شاخه های فنی حرفه ای و کاردانش باشد چرا که اصل مهارت آموزی در این رشته ها بر پایه حضور دانش آموزان در کارگاه های عملی است. از سوی دیگر گستردگی رشته های این دو شاخه حرفه ای نیز باعث می شود عملاً نتوان آموزش یکپارچه ای از طریق رسانه برای دانش آموزان تمام رشته ها فراهم کند.

مصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و کاردانش در گفتگو با خبرنگار مهر به تشریح وضعیت دانش آموزان این رشته ها برای جبران روزهای از دست رفته تحصیلی پرداخت و گفت: در ابتدا باید توضیحی را در این رابطه بدهم و آن هم این است که وزارت آموزش و پرورش بر اساس اسناد بالادستی مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی در کشور است و در بیانیه ماموریت سند تحول بنیادین ضمن اینکه گفته است مهمترین نهاد تربیت عمومی و تعالی بخش نظام اسلامی آموزش و پرورش است اما از مشارکت خانواده ها، نهادهای دولتی و غیردولتی نیز سخن به میان آورده است. در واقع تاکید شده است که آموزش و پرورش باید با همکاری این بخش ها شایستگی های پایه افراد لازم التعلیم را با راهکار تنوع بخشی محیط های یادگیری و استفاده از ظرفیت رسانه ها فراهم کند.

وی ادامه داد: در کنار این موارد به استناد ماده ۹۶ آیین نامه اجرایی مدارس به مدیران گفته شده است که در صورت تعطیلی اضطراری در کشور نسبت به عقب ماندگی در نوبت های مخالف (اگر شیفت صبحی هستند در نوبت عصر و بر عکس) همت گمارند. منتهی در شرایط امروز وضعیت کمی متفاوت شده است و آموزش رسمی و غیررسمی در کشور به دلیل شیوع کرونا تعطیل شده است. آموزش رسمی یعنی آموزش و پرورش و آموزش عالی و آموزش غیررسمی یعنی سازمان فنی حرفه ای، جهاد کشاورزی و….

آذرکیش ادامه داد: ما در هنرستان ها عناوین بسیار متفاوتی داریم. یک سری دروس عمومی داریم که مشترک همه شاخه های فنی حرفه ای و کاردانش است که ۲۲ عنوان است. شایستگی های غیرفنی که باز هم مشترک است شامل ۵ عنوان است و ۶ کتاب هم شامل دروس پایه مشترک میان رشته هاست که شامل سه کتاب ریاضی یک کتاب فیزیک، یک کتاب شیمی و یک کتاب زیست است. اینها عناوینی است که مشترک برای همه بچه های کاردانش و فنی و حرفه ای است. ما نیز با توجه به زمانی که صدا و سیما در اختیارمان گذاشت که ۴ باکس ۲۵ دقیقه‌ای بود، اولویت را گذاشتیم بر دروسی که مشترک است و همه می توانند از آن استفاده کنند.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و کاردانش در پاسخ به این پرسش که اصل تربیت نیروی ماهر که هدف رشته های فنی است، در دروسی است که تخصصی هستند و این روزها جایی در آموزش نمی توانند داشته باشند، بیان کرد: بحث شایستگی های فنی در حوزه فنی بسیار گسترده است. در شاخه فنی حرفه ای ما ۲۴۶ عنوان کتاب داریم. یعنی ۴۱ رشته داریم و هر رشته ۴۶ کتاب دارد که بسیاری از آنها کاملاً غیرتکراری است. در شاخه کاردانش ۵۴۰ عنوان غیرتکراری در بحث استانداردهای مهارت آموزی داریم. حال ما دروس استانداردهای شغلی را هم داریم که اختیاری است. با ظرفیتی که رسانه ملی در اختیار ما گذاشته است ما حتی دو رشته حسابداری و کامپیوتر که فراگیری بالایی در میان هنرجویانمان دارد را در برنامه گنجاندیم اما بیش از این نمی توان از این روش کاری را پیش برد.

وی ادامه داد: نکته مهم این است که آموزش تلویزیونی یک آموزش مکمل در شرایط اضطرار است و برای استمرار یادگیری طراحی شده و اینکه آموزش تعطیل بردار نیست اما واقعاً هیچ آموزشی جای یادگیری در مدرسه را نمی گیرد. بخشی از دروس ما هم کارگاهی است و باید ببینیم وضعیت به چه صورت پیش می رود تا برای جبران عقب ماندگی بچه ها برنامه ریزی کنیم. البته همزمان با آموزش تلویزیونی هنرآموزان ما در سطح کشور با هنرجویان در پیام رسان های اجتماعی امن در حال استمرار آموزش هستند.

وی اظهار کرد: از صدا و سیما باید تشکر کرد که چنین فرصتی را در اختیار آموزش و پرورش قرار داده است ولی در این شرایط می توان برخی عناوین درسی از ابتدایی تا متوسطه را آموزش داد و این میزان تنوع کتاب ها امکان پوشش صد در صدی ندارد. بیش از ۹۵ عنوان کتاب غیرتکراری در شاخه نظری داریم. تنها در متوسطه اول ۳۶ عنوان کتاب وجود دارد.

آذرکیش در پاسخ به این پرسش که آیا برای جبران کارگاه ها به طور مشخص برنامه ریزی خاصی شده است تا فارغ التحصیلان امسال نیز با مهارت تربیت شوند، گفت: حتماً برنامه ریزی با توجه به شرایط را خواهیم داشت. بخشی که در ظرفیت ماده ۹۶ آیین نامه اجرایی مدارس ذکر شده است و گفتم. یک قانون هم هست که اگر پودمانی را دانش آموزان نتوانند بگذرانند می توانند تا سال ِآینده آن پودمان را جبران کنند. ممکن است حتی قوانین جدیدی هم وضع شود. به هر حال جای نگرانی نیست و ما کنار محصلان هستیم.

کد خبر 4874797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha