۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۵۴

پرویز فتاح مطرح کرد؛

افتتاح موزه دفینه در دهه فجر ۹۹ / بازگشایی کاخ مرمر پس از کرونا

افتتاح موزه دفینه در دهه فجر ۹۹ / بازگشایی کاخ مرمر پس از کرونا

رئیس بنیاد مستضعفان از افتتاح موزه دفینه در دهه فجر سال ۹۹ خبر داد و گفت: کاخ مرمر نیز که قرار بود سال گذشته افتتاح شود، پس از کرونا میزبان مردم خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به همراه خبرنگاران میراث فرهنگی از مراحل بازسازی موزه دفینه پیش از ظهر روز دوشنبه دیدن کرد.

در این بازدید، پرویز فتاح گفت: موزه دفینه تا دهه فجر به بهره برداری می رسد. سطح اول این موزه به عنوان نمایشگاه اسکناس و پول های قدیمی افتتاح خواهد شد. طبقه بعدی نیز زیورآلاتی که قدمتی بیش از سه هزار سال داشته اند به نمایش در می آید. طبقه دیگری از این موزه به عنوان موزه هنرهای جهان معاصر افتتاح خواهد شد.

وی تصریح کرد: در این بنای تاریخی که از سال ۵۲ تا ۵۷ ساخته شده، کاربری های مختلفی انجام می شد، ولی بعدها به عنوان محل نمایش اشیای تاریخی از آن استفاده می کردند. این موزه متعلق به دهه ۵۰ است و نیاز به مرمت و بازسازی داشت. این اقدام با همکاری شهرداری و وزارت میراث فرهنگی در حال انجام است و مقاوم سازی می شود به نحوی که این مقاوم سازی حتی می تواند در دانشگاه نیز تدریس شود.

فتاح افزود: امسال بیش از ۶۵ میلیارد تومان هزینه بازسازی و مقاوم سازی ساختمان موزه دفینه می شود که البته هزینه تجهیزات و نگهداری از آثار تاریخی نیز باید به این مبلغ اضافه شود.

رئیس بنیاد مستضعفان درباره بهره برداری از کاخ مرمر نیز گفت: کار بهره برداری از کاخ موزه مرمر به پایان رسیده و قرار بود که پیش از سال ۹۹ بازگشایی شود اما به دلیل شیوع بیماری کرونا این کار متوقف شد. اکنون آمادگی داریم تا پس از پایان شیوع این بیماری و آغاز به کار موزه ها این بنای تاریخی نیز به روی عموم مردم باز شود.

فتاح درباره موزه خودرو نیز گفت: امسال موزه خودرو و ماشین بازگشایی خواهد شد. مجوزهای لازم برای این کار داده شده است. حداقل ۷۰ خودروی تاریخی و باارزش به نمایش گذاشته می شود که در دنیا منحصر به فرد هستند. این موزه نیز تا دهه فجر افتتاح خواهد شد.

وی تصریح کرد: موزه رامسر نیز به عنوان یکی از موزه های خوب کشور گسترش پیدا خواهد کرد و قرار است در منطقه سخت‌سر موزه بومی مازندران احداث شود.

در ادامه بازدید خبرنگاران از این موزه، احسان بختیاری کارفرما و بهره بردار موزه دفینه گفت: این بنا دارای اولین نمای پیش ساخته در قبل از انقلاب است که به ثبت ملی رسیده است. نمای بیرونی این موزه مرمت و نورپردازی خواهد شد. همچنین استحکام بخشی آن نیز در دستور کار قرار دارد. کل سازه نیز به مقاوم سازی و تقویت نیاز داشت.

وی گفت: این ساختمان حدود ۱۰ هزار متر مربع است که ۷ هزار متر مربع آن فضای موزه ای خواهد بود.

کد خبر 4928501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha