۱۵ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۵۹

تاریخی مطرح کرد

فاصله میان سند تحول بنیادین و نحوه پیاده سازی آن

فاصله میان سند تحول بنیادین و نحوه پیاده سازی آن

دبیر کل اتحادیه انجمن های اسلامی گفت: در مرحله اجرایی و پیاده سازی سند تحول بنیادین به نظر می رسد از اصل سند فاصله داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین تاریخی دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان در نشست خبری که صبح امروز در ساختمان مرکزی آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: در حوزه تحول در آموزش و پرورش که بارها از سوی مقام معظم رهبری به مسئولان تاکید شده است، این روزها مورد توجه جدی مسئولان آموزش و پرورش است. فاصله گرفتن از دروس حافظه محور مورد توجه قرار گرفت و با تدوین سند تحول بنیادین که تصویرگری مطلوب است برای آینده نظام آموزشی امیدها برای تحول جدی تر شد که تاکیدش بر تربیت انسان چند ساحتی است.

وی ادامه داد: نحوه پیاده سازی سند تحول شاید مورد غفلت واقع شده است. در مرحله اجرایی به نظر می رسد با اصل سند تحول بنیادین فاصله داریم.

تاریخی با اشاره به ایرادات کتب درسی و آزمون ها و ارائه کارنامه به دانش آموزان در فاصله با چهارچوب سند تحول بنیادین بیان کرد: مکانیزم کنکور مشخصاً ناظر به فرایندهای تحصیلی است و تربیت ۶ ساحتی نادیده گرفته شده است. دانش آموز متوجه می شود سایر ساحت های تربیتی گویا مهم نیستند چون ما به ازای ارزیابی جدی برای آن وجود ندارد.

دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان گفت: تحول در نیروی انسانی نیز دچار خلا است. به نظر می رسد نوگرایی در نیروی انسانی مورد نیاز است. کسانی که به ابزار نوین دسترسی داشته باشند و بر سند تحول بنیادین نیز مسلط باشند. یک شتابزدگی در به کار گیری نیروی انسانی برای حضور در آموزش و پرورش دارد شکل می گیرد.

تاریخی بیان کرد: نگاه درست به کار تشکیلاتی نیز در سند تحول مورد تاکید قرار گرفته است. نه به این معنا که تشکلات پیمانکار باشند بلکه به این معنا که حضور دانش آموز در تشکل ها یک شاخص مهم است در فرایند یادگیری و اجتماعی شدن و در حوزه تربیتی بسیار مهم است.

وی با اشاره اینکه سلسله جلسات اندیشه ورزی را با عنوان گره تحول پیش بینی کردیم که با حضور صاحبنظران برگزار می شود، درباره فعالیت این انجمن در روزهای فراغت دانش آموزان گفت: تاب آوری دانش آموزان در تعامل با والدین یکی از محورهای کار ماست. اینکه بتوانیم سطح تاب آوری دانش آموزان را ارتقا دهیم و همچنین مهارت آموزی و غنی کردن فضای مجازی از برنامه های ماست. جشنواره ستارگان را برگزار می کنیم.

دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان بیان کرد: بیش از ۳۰۰ جلسه تولید محتواهای ما ارائه می شود به دانش آموز و پیش بینی بیش از ۳ هزار تولید محتوا داشته باشیم و پیش بینی کردیم بیش از ۱۰۰ هزار دانش آموز در جشنواره ستارگان حضور پیدا کنند. بیش از ۶۰۰ مربی برای خدمت رسانی به دانش آموزان همکاری می کنند. دوره های آموزشی پرورشی طلایه داران فردا را داریم ولی به جای اردو به آموزش های تشکیلاتی تبدیل می شود و ۵ هزار دانش آموز در کارگاه های آموزشی ما شرکت می کنند. برای شهرهایی که وضعیتشان سفید است دنبال برگزاری اردوهای حضوری هستیم دوره های تبلیغ مجازی در قالب سامانه همراز اتفاق می افتد که به پرسش دانش آموزان و پاسخ مشاوران ما اختصاص دارد. پرتال علمی آموزشی زبدگان را راه اندازی کردیم. در این پرتال در ۴ محور فعالیت داریم که شامل خدمات علمی و درسی، دوره های مشاوره های تحصیلی و آزمون های سطح بندی و آموزش های برنامه نویسی است. همچنین مسابقات علمی فناوری در قالب لیگ‌های علمی جزو برنامه‌های این پورتال است.

تاریخی گفت: تورهای علمی گردشگری بخش سوم فعالیت‌های زبدگان و آموزش‌های مهارتی به عنوان بخش چهارم خدمات پورتال نخبگان است. تصمیم داریم با تقویت پورتال بتوانیم یک سبد جامع از فعالیت‌های علمی مهارتی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهیم. بسیاری از این تولیدات حوزه هنری از جمله سینما متناسب با ذائقه جوانان نیست و مورد تایید ما نیست و اتحادیه برای ورود به این حوزه اعلام آمادگی می‌کند.

دبیرکل اتحادیه در پاسخ به این پرسش که چرا علیرغم انتقادهای شما به ملاک قرار گرفتن نمره در همه مراحل، یکی از ملاک های جذب در انجمن شرط معدل است، گفت: ما باید از بسترهای آموزش و پرورش استفاده کنیم و کاش برای هر دانش آموز یک پوشه‌ای وجود داشت که عملکرد او در همه حوزه ها ارائه می شد و خواسته ما این است که عملکرد دانش‌آموزان در ساحت‌های مختلف به عنوان پروفایل آنها ثبت شود تا در نهایت پرونده‌ای در طول سال تحصیلی از این عملکرد شکل بگیرد. اما در حال حاضر ما هم جزئی از آموزش و پرورش هستیم و تنها ملاکی که داریم نمره است. ضمن اینکه ما تاکید داریم دانش آموزانی جذب فعالیت های ما شوند که یک پایه علمی قوی هم داشته باشند و برای جبران عقب ماندگی های تحصیلی نخواهند جذب این انجمن شوند.

تاریخی درباره آسیب‌های فضای مجازی در ایام کرونا گفت: ما باید به افرادی که می‌خواهند در این فضا حضور داشته باشند آموزش دهیم تا بچه‌ها را از آسیب‌های فضای مجازی مصون کنیم. این کار در دبیرخانه فضای مجازی اتحادیه محقق می‌شود. بخشی از کار افزایش سواد رسانه‌ای دانش‌آموزان ماست. تولید فیلم و بازی رایانه‌ای هم بخشی از این اقدامات و جشنواره رسانش که به معرفی اقدامات حوزه آموزش و پرورش می‌پردازد بخشی از این اقدامات است.

کد خبر 4966211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha