۳۰ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۲۹

فلاح‌هاشمی مطرح کرد؛

دولت به‌جای تصدی حمایت‌گر جوایز ادبی باشد

دولت به‌جای تصدی حمایت‌گر جوایز ادبی باشد

یک‌نویسنده گفت: دولت نباید متصدی جوایز ادبی باشد بلکه باید از آن‌ها حمایت کند چون درصورت تصدی‌گری در این‌زمینه، خود فرهنگ عقب‌نشینی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه رادیویی گفتگوی فرهنگی در گفتگو با میرشمس‌الدین فلاح‌هاشمی نویسنده و پژوهشگر از آنتن رادیوگفتگو پخش شد.

فلاح‌هاشمی در این‌برنامه درباره وضعیت کلی جوایز ادبی در ایران گفت: اگر هدف‌مان را از برگزاری جوایز ادبی بدانیم، قطعاً ثبات بیشتری در این جوایزه ایجاد می‌شود زیرا معمولاً اگر جوایز دولتی باشند با تغییر کادر و تیم جایزه اتفاقات دیگری میفتد و از انتخاب دبیر علمی و اجرایی جایزه گرفته تا هیئت داوران همیشه حرف و حدیث وجود دارد اما اگر نگاهمان را به تاثیرگذاری مثبت این جوایز بر بالندگی ادبیات عمیق تر کنیم قطعاً حساسیت این جوایز هم روشن تر خواهد شد.

وی افزود: جایزه جلال با وجود فراز و فرودهای بسیار زیاد در این سال‌ها و با اینکه دولتی است، اما مهم ترین جایزه ادبیات داستانی ما محسوب می‌شود و اکثر مخاطبان از آن استقبال می‌کنند. تیم داوری این‌جایزه می‌تواند جریانی را حذف و یا پدید بیاورد و یک سال فعالیت ادبی کشور را دستخوش تغییرات کند.

این پژوهشگر در ادامه گفت: نمی‌توانیم در این‌حوزه از مردمی که صدا و سیما تمام حافظه بصری آنها را با تبلیغ لوازم غیرضرور پر کرده و برای تبلیغ کالای فرهنگی هیچ تلاشی نمی‌کند، انتظاری داشته باشیم. گرچه بخشی از این‌تبلیغات هم به خاطر نیازهای مالی است اما معتقدم اگر بزرگترین جایزه ادبی کشور را هم داشته باشیم به تنهایی نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

فلاح‌هاشمی گفت: اهمیت کتاب بر همگان روشن است. همه آثار ادبی ماندگار از حمایت‌های دولت‌های قرون گذشته بودند و اگر این حمایت‌ها نبود الان کتاب‌های حافظ و سعدی را هم نداشتیم. نقش دولت در حمایت از این جوایز ادبی باید ستادی و حمایتی باشد. یعنی دولت در این‌حوزه نباید تصدی‌گری کند چراکه در این صورت خود فرهنگ عقب نشینی می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: جایزه جلال با وجود داشتن بخش بین‌الملل خیلی موفق عمل نکرده است. انتخاب داور، سیاستگذاری و تبلیغات در این زمینه بسیار مهم است و نباید از آن غافل شد. نویسندگان می‌نویسند تا حرفهایشان خوانده شود و تاثیر مثبتی در فهم جامعه ایجاد کنند و ناشران هم با اینکه فعالیت فرهنگی در این‌شرایط ریسک محسوب می‌شود، اما همچنان فعال‌اند . پس طبیعی است چنین‌جوایزی بسیار با اهمیت باشند. اما هماهنگی میان برخی ارگان‌های ذیربط در این حوزه ضروری است. وقتی یک اثر سینمایی بسیار خوب از یک رمان اقتباس شده، باید توسط ارگان‌های مختلف معرفی شود.

این‌نویسنده همچنین با اشاره به اهمیت حساسیت داوران به آثار ادبی گفت: هرچقدر سطح داوران و برگزارکنندگان جوایز ادبی بالاتر باشد، آثار بهتری انتخاب خواهند شد و هر چقدر که آثار فاخرتری انتخاب شوند، اعتماد مردم و سینمایی‌ها هم بیشتر به ادبیات جلب می‌شود. ما باید اهمیت و ضرورت نیاز خانواده‌ها به کتاب را توجیه کنیم و بودجه و یارانه‌ای را اختصاص دهیم تا ناشر هم بتواند نفس بکشد.

فلاح‌هاشمی در پایان با اشاره به اینکه کرونا فروش کتاب‌های الکترونیک و کتابخوان‌های ایجادشده را چندبرابر افزایش داده، گفت: هرچقدر که ناشران در فروش کتاب‌های کاغذی ضرر کردند، در این‌حوزه فروش خوبی داشتند.

کد خبر 4978542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha