۳ مرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۲۳

آیت الله تحریری در درس اخلاق عنوان کرد؛

سخاوت؛ شاخصه اصلی شیعیان واقعی

سخاوت؛ شاخصه اصلی شیعیان واقعی

آیت الله تحریری در جلسه درس اخلاق خود سخاوت را شاخصه اصلی شیعیان واقعی دانست و گفت: پرداخت وجوهات شرعی نخستین مرتبه سخاوت است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله محمدباقر تحریری، پیش از ظهر امروز در جلسه هفتگی درس اخلاق که در مدرسه علمیه معیر برگزار شد با اشاره به فرازی از مواعظ امام صادق (ع) به عبدالله بن جندب، اظهار داشت: همه مکاتب و مذاهب اسلامی نشانه هایی دارند که پیروان‌شان با داشتن آن نشانه ها شناخته می شوند.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: مکتب تشیع نیز نشانه هایی دارد که شیعیان با آن نشانه ها شناخته می شوند که یکی از آن نشانه ها داشتن ارتباط صحیح با پیروان دیگر ادیان و مذاهب اسلامی است.

آیت الله تحریری با بیان اینکه شیعیان در جامعه اسلامی با پایبندی به برخی امور مطرح شده از سوی اولیالی الهی می توانند خودشان را به پیروان دیگر مکاتب و مذاهب اسلامی معرفی کنند، عنوان کرد: بر همین اساس ائمه اطهار (ع) فرمودند: شیعیان زینت ما باشند و به گونه ای رفتار نکنند که باعث بدگویی ما شوند.

تولیت مدرسه علمیه مروی سخاوت را از ویژگی های مهم شیعیان برشمرد و اظهار داشت: شیعه باید نسبت به برادر دینی خویش بذل و بخشش داشته باشد، امام صادق (ع) می فرمایند: شیعیان ما برادران دینی خودشان را تنها نمی گذارند و همواره صفت سخاوت را از خود ظهور و بروز می دهند تا آنان نیز بتوانند تا حد امکان از فقر خارج و در رفاه نسبی زندگی کنند.

وی با بیان اینکه اولیای و انبیای الهی انسانهایی سخاوتمند بودند، گفت: در مقایسه انسان سخی و شخص عابد بخیل چنین نقل می شود که جوان سخی که به فکر سایرین است و ارتباط خوب با دیگران دارد نزد خداوند متعال محبوب تر از پیرمرد عابد بخیل است.

آیت الله تحریری ادامه داد: وجود صفات نفسانی نیکو منشأ خیرات دیگری چون دور شدن از گناه می شود؛ بنابراین می طلبد انسان سخی صفت سخاوت را در وجود خویش غنیمت شمرده و در تداوم و حفظ آن تلاش کند، زیرا احتمال هدایت و تنبه این افراد در مسیر تربیتی بسیار است.

تولیت مدرسه علمیه مروی اضافه کرد: اگر صفات نیکوی اخلاقی با ایمان همراه باشد تاثیرات مستمری در زندگی دنیوی و اخروی انسان می گذارد؛ انسان سخی از غذای دیگران می خورد تا از طعام او بخورند در حالی که شخص بخیل اینگونه نیست برای همین بخیل همیشه در تنگنا قرار دارد.

وی با طرح این پرسش که مرتبه اول سخاوت از دیدگاه دین چیست؟ پاسخ داد: برخی افراد برای فقرا بذل و بخشش می کنند اما زمانی که به انجام دستورات دین می رسند بخیل می شوند و به سختی وجوهات شرعی چون خمس و زکات را پرداخت می کنند.

آیت الله تحریری ادامه داد: نخستین مرتبه سخاوت آن است که انسان با همه وجود در پرداخت وجوهات شرعی که واجب الهی است پیشگام باشد، طبق صریح روایات؛ سخی کسی است که واجبات الهی را ادا کند و سخاوتمند آن کسی نیست که مال خود را در راه غیر الهی صرف می کند.

کد خبر 4981814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha