۱۰ مرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۲۳

بهمن در گفتگو با مهر:

چین و روسیه در حلقه اول همکاری با ایران هستند/ناکامی نگاه به«غرب»

چین و روسیه در حلقه اول همکاری با ایران هستند/ناکامی نگاه به«غرب»

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: چین و روسیه ازجمله کشورهایی هستند که می‌توانند در حلقه اول همکاری با ایران تعریف شوند.

شعیب بهمن کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار مهر در زمینه مذاکرات ایران با چین برای تنظیم سند همکاری‌های جامع بلندمدت و همچنین تمدید سند همکاری با روسیه اظهار داشت: در وهله اول باید توجه داشته باشیم که راهبرد نگاه به شرق، از گذشته در سیاست خارجی ایران وجود داشته و حتی محدود به دوران پس از انقلاب اسلامی نیز نمی‌شود.

وی ادامه داد: ما پیش از انقلاب نیز شاهد هستیم که نگاه به شرق به‌عنوان یک گرایش فکری و یک روند در عرصه سیاست خارجی ایران وجود داشت، هر چند این گرایش هیچ‌گاه به مرحله عمل نرسید.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: در سال‌های اخیر و به‌ویژه در دوره پسابرجام با توجه به ناکامی توافق هسته‌ای و عدم پایبندی کشورهای غربی به تعهدات خود، عملاً ضرورت بازنگری در حوزه سیاست خارجی کشور احساس شد تا به شرکا و همکاران ایران در عرصه همکاری‌های بین‌المللی یک اولویت بخشی صورت پذیرد.

بهمن افزود: باید به این نکته نیز توجه داشت که شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی نیز نسبت به دهه‌های گذشته متفاوت‌تر شده است. چین در حال حاضر به‌عنوان یک ابرقدرت اقتصادی در سطح بین‌الملل کار می‌کند و طی یک الی دو دهه آینده، این کشور می‌تواند به‌عنوان یک ابرقدرت جامع در سطح جهان شناخته شود و حتی از آمریکا نیز در ارکان قدرت پیشی بگیرد.

وی عنوان کرد: روسیه نیز به‌عنوان کشوری که از گذشته عضوی از شورای امنیت سازمان ملل بوده، در سال‌های اخیر سیاست خارجی نسبتاً مستقلی را نسبت به دیگر کشورها اتخاذ کرده و از همین رو این کشور دارای جایگاه مستقل‌تری در مقابل آمریکا بوده و با یکجانبه‌گرایی‌های واشنگتن مقابله کرده است.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی اضافه کرد: ایران به دلیل بحث برجام و شکستی که در این حوزه حاصل شده دست به ایجاد تحولی که در عرصه سیاست خارجی خود زده و ناکامی سیاست نگاه به غرب دولت در کنار شرایط جدید در عرصه بین‌الملل سبب شده است تا ایران در روابط خود با قدرت‌های بزرگ تجدید نظر کرده و در این میان، چین و روسیه ازجمله کشورهایی هستند که می‌توانند در حلقه اول همکاری با ایران تعریف شوند.

بهمن در پاسخ به سوالی در زمینه چرایی نگرانی غربی‌ها از توافق ایران با روسیه و چین برای همکاری، تاکید کرد: قاعدتاً هر چه همکاری میان کشورهایی که در برابر نظام غربی تعریف می‌شوند، بیشتر شده و تعداد این کشورها بیشتر شود، طبیعتاً با واکنش طرف غربی روبرو می‌شود.

وی تصریح کرد: کشورها با گسترش پیوندهای تجاری، سیاسی و امنیتی صرفاً همکاری بین خودشان را افزایش نمی‌دهند، بلکه استحکام روابط آنها به شدت موجب نگرانی غربی‌ها می‌شود، چرا که اقتصاد آمریکا و نهادهایی که بعد از جنگ جهانی دوم مبتنی بر ساختار نظم غربی شکل گرفته بودند، تضعیف می‌شوند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: نظام بین‌المللی که غربی‌ها در ایجاد آن نقش داشته‌اند با امضای توافق همکاری‌های بلند مدت میان کشورهایی مانند چین و روسیه با ایران به شدت مورد خدشه قرار می‌گیرد و از همین رو است که غربی‌ها با چنین سندهای همکاری مخالف بوده و چنین تبلیغات منفی را راه انداخته‌اند.

کد خبر 4986160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • رضا IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      0 0
      ممنون بابت مصاحبه خوبتون.