الجزیره بررسی کرد؛

نگرانی‌های بین المللی درباره میزان امنیت رآکتور هسته‌ای امارات

نگرانی‌های بین المللی درباره میزان امنیت رآکتور هسته‌ای امارات

یک شبکه خبری عربی سوالاتی را در خصوص میزان امنیت رآکتور هسته ای امارات و نگرانی های بین المللی درباره آن مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه خبری الجزیره در گزارشی با اشاره به راه‌اندازی نخستین راکتور هسته ای در کشورهای عربی توسط امارات نوشت: بسیاری از کارشناسان بین المللی که در زمینه انرژی هسته‌ای فعالیت می‌کنند اعلام کرده اند راه اندازی این رآکتور هسته ای در امارات خطرات محیط زیستی گسترده‌ای به دنبال خواهد داشت.

روز گذشته  «محمد بن راشد آل مکتوم» رئیس امارات در توئیتی از راه اندازی اولین رآکتور هسته ای در کشورهای عربی خبر داد.

وی در این توئیت اعلام کرد: باید اعلام کنیم که امارات موفق شده است اولین رآکتور هسته ای صلح آمیز انرژی هسته ای در جهان عرب را در نیروگاه هسته ای «براکه» در ابوظبی راه اندازی کند. گروه‌ها موفق شدند بسته‌های سوخت هسته‌ای را بارگیری و آزمایش‌های جامعی را اجرا کنند. عملیات راه‌اندازی با موفقیت به اتمام رسید.

بر اساس گزارش شبکه الجزیره، اعلام خبر راه اندازی راکتور هسته ای امارات چندین بار به دلیل مشکلات مربوط به ایمنی آن به تاخیر افتاد.

کارشناسان بین المللی اعلام کرده اند که نگرانی های گسترده ای در خصوص نشت مواد رادیو اکتیو در سایه مشکلات فنی راه اندازی این رآکتور وجود دارددر ادامه این گزارش نوشته شده است: جنجال های رسانه ای امارات در خصوص استقبال از راه اندازی   این راکتور هسته ای نمی‌تواند نگرانی‌ها از خطرات احتمالی آن را از بین ببرد. مقامات اماراتی به سوالهای عدیده کارشناسان انرژی هسته‌ای در خصوص این پروژه جواب نداده اند.

این کارشناسان در گزارشی که از سوی سازمان بین المللی «پاور» منتشر شده اعلام کردند که نگرانی های گسترده ای در خصوص نشت مواد رادیو اکتیو در سایه مشکلات فنی راه اندازی این رآکتور وجود دارد.

آنها همچنین اعلام کردند که حتی محل ساخت این راکتور نیز یکی دیگر از چالش‌های مطرح است زیرا این منطقه شاهد تنش و درگیری بوده و نمی توان برای ساخت یک تأسیسات به این حساسی بر روی آن تکیه کرد.

کارشناسان بین المللی همچنین سوالاتی در خصوص هدف امارات از راه اندازی این راکتور هسته‌ای در سایه وجود دیگر گزینه‌ها مانند انرژی خورشیدی مطرح کرده اند چرا که بر اساس منطق، در کشورهای حوزه خلیج فارس که طبیعت بیابانی دارند انرژی هسته ای اولویت به شمار نمی رود و سرمایه گذاری در بخش انرژی خورشیدی بسیار کم هزینه تر است.

بر اساس این گزارش، شرکت کره جنوبی که ساخت این پروژه را بر عهده داشته بد نام بوده و در زمینه جعل اسناد مربوط به سلامت راکتورهای هسته‌ای دست داشته است.

کد خبر 4988698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha