۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۲۴

مهر گزارش می‌دهد؛

بچه‌های مسجدی خراسان شمالی پای رکاب امام حسین/ خلاقیت برای محرم

بچه‌های مسجدی خراسان شمالی پای رکاب امام حسین/ خلاقیت برای محرم

بجنورد- کانون‌های مساجد خراسان شمالی با شروع محرم و با توجه به شیوع کرونا، فعالیت‌های خلاقانه ای مانند برگزاری حسینیه مجازی و مسابقات فرهنگی و اعتقادی را برنامه‌ریزی کرده‌اند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، گروه‌های مختلف سازمانی و مردم نهاد با فرا رسیدن ماه محرم شرایط را مهیا کرده‌اند تا بتوانند هر کدام با عرض ارادت به شهید کربلا، گوشه‌ای از عزای امام سوم شیعیان را در دست بگیرند.

کانون‌های مساجد خراسان شمالی نیز بخشی از این گروه‌های مردم نهاد هستند که سعی دارند در هر مناسبت وظیفه خود را انجام دهند و اینک وارد صحنه محرم شده‌اند؛ صحنه‌ای که عشق و شور در آن موج می‌زند و هر کس با دل و جان کار می‌کند و نه تنها خسته نمی‌شود، بلکه قوت تازه‌ای می‌یابد که گویی خونی تازه بر رگ‌هایش جاری شده است.

کانون‌های مساجد استان برنامه‌های متعددی را در این ماه اجرا خواهند کرد. برنامه‌هایی که از انتهای هفته گذشته آغاز شده و آرام آرام گسترش می‌باید. «حسینه های مجازی» یکی از مهم‌ترین برنامه کانون مساجد خراسان شمالی است که با توجه به شیوع کرونا اهمیت بیشتری پیدا کرده است. انعکاس فعالیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی و برگزاری مراسم سوگواری با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌های تعیین شده از دیگر فعالیت‌های این کانون مردمی به شمار می‌آید.

اما فعالیت‌ها به اینجا ختم نمی‌شود. طبخ غذای گرم نذری و توزیع آن بین نیازمندان، شعارنویسی با مضمون محرم و حماسه بزرگ عاشورا بر روی خودروها، ضد عفونی کردن مساجد، معابر و محوطه‌های برگزاری مراسم سوگواری، برگزاری مسابقات فرهنگی هنری در فضای مجازی و راه اندازی کانال‌ها و گروه‌های مجازی و ارسال محتوا و مطالب آموزشی و بینشی با هدف تبیین نهضت عاشورا از جمله فعالیت‌های دیگر بچه‌های مسجدی خراسان شمالی است.

ما ملت امام حسینیم

علی نامور، مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد صاحب‌الزمان (ع) در گفتگو با مهر از آمادگی گروه سرود این کانون برای اجراهای خیابانی و حضور در شبکه استانی خبر داد و اظهار کرد: بچه‌های این مسجد همچنین با شوری مضاعف با شعار نویسی «ما ملت امام حسینیم» و نیز «لبیک یا حسین» بر روی خودروهای عبوری از محله ویلاشهر بجنورد به استقبال محرم رفتند.

میلاد قربانی، مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد پنج تن آل عبا بجنورد در گفتگو با مهر از فعالیت‌های مجازی و برگزاری مسابقات فرهنگی هنری به مناسبت ایام محرم خبر داد و گفت: با وجود محدودیت‌ها و شرایط و ضوابطی که در مراسم عزاداری‌های محرم به دلیل شیوع ویروس کرونا حاکم شده سعی کردیم هر خانه به یک حسینیه تبدیل شود.

قربانی ادامه داد: همین دلیل برنامه‌های مجازی هر خانه یک پرچم و نیز نگاره محرم که مسابقه نقاشی با موضوع کربلا است و نیز مسابقه عکاسی با موبایل «محله من» برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: علاقمندان می‌توانند آثار خود را تا ۱۳ شهریور به آیدی تلگرامی @tanjebarail۶۸ ارسال کنند.

توزیع غذا بین نیازمندان

سید علی شاه آبادی، مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد حجت ابن الحسن العسکری (ع) بجنورد نیز در گفتگو با مهر با تسلیت ایام سوگواری شهادت حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفایش، گفت: به همت خیرین و نمازگزاران توانستیم در نخستین شب از عزاداری‌های دهه اول محرم تعداد ۵۰۰ غذای گرم طبخ و در محله‌های حاشیه بجنورد توزیع کنیم.

شاهرودی، مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد پیامبر اعظم (ص) شهر گرمه در گفتگو با مهر از اجرای برنامه‌های متنوع به مناسبت ایام سوگواری شهدای کربلا خبر داد و تصریح کرد: نمایشنامه خوانی مجازی «سفینه النجاه»، توسط خواهران فعال در این کانون از پنجمین روز محرم برنامه‌ریزی و آماده شده که برای علاقمندان و مخاطبان اجرا می‌شود.

امین حقانی، مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد علی بن ابیطالب (ع) اسفراین هم در گفتگو با مهر به برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری دهه اول محرم اشاره کرد و بیان داشت: این مراسم با در نظر گرفتن محدودیت‌های پیشگیرانه در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به مدت ۱۰ شب با سخنرانی حجت الاسلام امینی فر و مداحی علی دلخون از مداحان و ذاکرین اهل بیت عصمت و طهارت (ع) برگزار می‌شود.

مساجد روستاها نیز پای کار امام حسین (ع) هستند

حامد قشلاقی، مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد مهدویت روستای علی آباد از توابع شهرستان بجنورد نیز در گفتگو با مهر از برگزاری مراسم دهه اول محرم خبر داد و گفت: این مراسم هر شب پس از اقامه نماز مغرب و عشا و در محوطه مدرسه راهنمایی علی آباد برگزار می‌شود که حجت الاسلام «حبیب الله پاکدامن» نهضت عاشورا را تشریح خواهد کرد و با نوا و ذکر مصیبت مداحان اهل بیت (علیهم السلام) همراه می‌شود.

هاجر قادری، مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد معراج السعاده روستای بزنج اسفراین هم به خبرنگار مهر گفت: ۲۷ عنوان کتاب با موضوع مسجد و اهالی مسجد هم زمان با ایام محرم رونمایی می‌شود که یکی از این آثار به شکل ویژه با موضوع شهادت و شخصیت سردار شهید سلیمانی است.

همچنین دیگر کانون‌های مساجد استان از جمله کانون محبان الزهرا (س) با ضد عفونی معابر و مساجد شهر اسفراین، سیاه پوش کردن محوطه مساجد و برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری و دعوت از سخنران به استقبال ماه محرم رفتند.

گفتنی است برگزاری مسابقه بزرگ مجازی «سجاده خورشید» با موضوع ابعاد معرفتی و عبادی امام چهارم، حضرت زین‌العابدین (علیه السلام)، برگزاری طرح ملی سه شنبه‌های تکریم و قدردانی از خادمان حسینی و شهدای دفاع مقدس از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته در ایام محرم توسط کانون‌های مساجد استان است.

کد خبر 5004931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha