۱۲ آذر ۱۳۹۹، ۹:۳۲

مدیرکل بهزیستی گیلان:

۱۷۰۰ خانواده گیلانی دارای دو فرزند معلول به بالا هستند

۱۷۰۰ خانواده گیلانی دارای دو فرزند معلول به بالا هستند

رشت- مدیرکل بهزیستی گیلان با اشاره به شناسایی هزار و ۷۰۰ خانواده گیلانی دارای دو فرزند معلول به بالا، گفت: در سال گذشته تمام خانواده‌های دارای ۳ تا ۵ معلول در استان غربالگری شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین نحوی‌نژاد صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۳۵ درصد از معلولیت‌های شناخته شده و تحت پوشش بهزیستی در گیلان به صورت ژنتیکی و مادرزاد هستند، گفت: این اختلالات مربوط به ژنتیک یا معلولیت حین زایمان می‌شود لذا مشاوره‌های ژنتیک قبل از ازدواج یک ضرورت است تا از تولد نوزاد معلول جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه بهزیستی، پیشگیری را سرلوحه کار خود قرار داده است، بیان کرد: جلوگیری از تولد نوزاد معلول بار زیادی را از مشکلات اقتصادی و اجتماعی برمی‌دارد لذا برنامه‌هایی از قبیل مشاوره‌های ژنتیک قبل از ازدواج را در دستور کار قرار دادیم.

ارائه مشاوره‌های ژنتیک به ۱۰ هزار زوج گیلانی

مدیرکل بهزیستی گیلان بیان کرد: از سال ۹۴ تا نیمه اول سال گذشته ۱۰ هزار زوج در استان گیلان مشاوره‌های ژنتیک قبل از ازدواج دریافت کردند اما از نیمه دوم سال ۹۸ این مسئولیت به برعهده علوم پزشکی استان گذاشته شد.

نحوی نژاد با اشاره به اینکه هزار و ۷۰۰ خانوار گیلانی دارای دو فرزند معلول به بالا هستند، ادامه داد: در سال گذشته با وجود شیوع ویروس کرونا همه خانواده‌های دارای ۳ تا ۵ معلول در استان را غربالگری کردیم.

وی با بیان اینکه آزمایشات ژنتیک برای افراد تحت پوشش بهزیستی رایگان است، گفت: تمام افرادی که سابقه تولد نوزاد معلول در خانواده دارند می‌توانند به مراکز مشاوره ژنتیک بهزیستی مراجعه و اگر تحت پوشش هم نباشند و وضعیت مالی آنها نامناسب باشد تا ۷۵ درصد از هزینه‌های آنها را پرداخت می‌کنیم.

پوشش ۱۲۰۰ معلول دارای ضایعه نخاعی

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه ۱۰۰ مرکز برای خدمات دهی به معلولین در استان گیلان فعال هستند، اظهار کرد: این مراکز به ۵ هزار معلول خدمات‌رسانی می‌کنند و ۳۸ هزار معلول نیز از مستمری بهزیستی بهره می‌برند.

نحوی نژاد تصریح کرد: هزار و ۲۰۰ معلول گیلانی دچار ضایعه نخاعی هستند که تا ابتدای امسال بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان هزینه پرستاری می‌گرفتند اما در حال حاضر بالای ۵۰۰ هزار تومان در این خصوص به آنها داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز و دانشجوی معلول در گیلان تحت پوشش بهزیستی هستند، افزود: هزینه تحصیلی و لوازم التحریر و در برخی موارد هزینه معلم خصوصی به این افراد داده می‌شود و اگرچه این کمک‌ها کفایت نمی‌کند اما امیدواریم که با اجرای سیاست‌های بیمه‌ای از سال آینده وضعیت بهبود یابد.

مدیرکل بهزیستی گیلان اظهار کرد: در ۹ ماهه نخست امسال ۲ هزار مورد مناسب سازی مسکن، خودرو و محل کار برای معلولان داشتیم و خیران داوطلب نیز در این راستا به ما کمک کردند و خودروهای معمولی را برای افراد تجهیز کردند.

کد خبر 5085956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha