۱۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۴۰

استاندار قزوین:

اثر توسعه علمی کشور در حوزه‌های صنعت و اقتصاد مشاهده نمی‌شود

اثر توسعه علمی کشور در حوزه‌های صنعت و اقتصاد مشاهده نمی‌شود

قزوین- استاندار قزوین گفت: اثر توسعه علمی در توسعه کشور پررنگ نیست و نمی‌توانیم اثر آن را در حوزه‌هایی همچون اقتصاد و صنعت مشاهده کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر هدایت‌اله جمالی پور پیش از ظهر شنبه در جلسه شورای سیاستگذاری هفته پژوهش که در استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: راه رسیدن به توسعه پایدار در کشور توجه جدی به پژوهش کاربردی با اتکاء بر ظرفیت‌های درونی کشور است.

وی افزود: ارتقا حوزه‌های کشاورزی، صنعت و معدن با رویکرد جهانی زمانی ارزشمند و در خدمت توسعه داخلی کشور است که بر مبنای تکیه بر منابع و ثروت‌های داخلی کشور شکل بگیرد.

استاندار قزوین ادامه داد: توسعه علمی در کشور روند بسیار خوبی طی کرده و در حالی که حدود ۱۵ سال پیش تعداد مقالات علمی در کشور ۵۰۰ تا ۶۰۰ مقاله بود امروز بیش از ۷۵ هزار مقاله علمی از دانشمندان وفعالان ایرانی در دنیا ثبت شده است.

وی بیان کرد: متأسفانه اثر توسعه علمی که از آن نام می بریم در توسعه کشور پررنگ نیست و نمی‌توانیم اثر این توسعه علمی را در حوزه‌هایی همچون اقتصاد و صنعت مشاهده کنیم.

جمالی‌پور ادامه داد: امروز بیش از هر زمانی به ایجاد یک ارتباط مناسب و قوی بین صنعت و دانشگاه در کشور احساس می‌شود و باید زمینه لازم را برای ایجاد این ارتباط و تعامل دو سویه فراهم کنیم.

وی افزود: عدم ارتباط مناسب حوزه‌های اجرایی در صنعت و اقتصاد و دیگر بخش‌ها با حوزه علمی و دانشگاه و اندیشمندان باعث ایجاد چالش‌های بزرگی در کشور شده است.

استاندار قزوین اضافه کرد: هفته پژوهش باید به فرصتی برای ایجاد یک ارتباط سازنده و دو سویه بین پژوهشگران، اندیشمندان و حوزه‌های صنعت و اقتصاد تبدیل شود.

وی تأکید کرد: در حالی ارتباط بین دانشگاه با صنعت و اقتصاد در دنیا و کشورهای پیشرفته ۱۰۰ درصد است اما باید بپذیریم این ارتباط امروز در کشور ما در بهترین شرایط تنها ۲۰ درصد است و این به معنای یک خلأ بزرگ است.

جمالی پور عنوان کرد: یکی از اصلی‌ترین علت‌های جدایی صنعت و اقتصاد از دانشگاه، وابستگی نهادهای علمی و دانشگاه‌ها به اعتبارات دولتی است در صورتی که می‌توان بخش اعظمی از این اعتبار را از محل صنعت و پژوهش تأمین کرد.

وی گفت: در کشوری که ۲ هزار و ۵۰۰ دانشگاه در کشور وجود دارد نباید شاهد شرایط صنعتی بد در کشور باشیم و باید برای تغییر این وضعیت فکری جدی کرد.

استاندار قزوین عنوان کرد: متأسفانه بودجه‌های دولتی مانع خلق ثروت در شرکت‌های دولتی می‌شود و این یک آفت بزرگ است.

وی در پایان تأکید کرد: امروز بیش از هر زمانی به ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه نیاز داریم و باید با ایجاد یک ارتباط پایدار زمینه توسعه پایدار را در کشور فراهم کنیم.

کد خبر 5088332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha