۲۴ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۱۱

مهر گزارش می‌دهد؛

کرونا در انتظار شب یلدا/ شکست یا پیروزی در گرو تصمیم مردم است

کرونا در انتظار شب یلدا/ شکست یا پیروزی در گرو تصمیم مردم است

بجنورد- هرچند خراسان شمالی پس از ماه ها از شرایط قرمز کرونایی خارج شده اما همچنان در وضعیت شکننده قرار دارد و در صورتی که دورهمی‌های یلدایی تعطیل نشود قطعا شرایط باز هم قرمز خواهد شد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: اوایل آذر ماه بود که خراسان شمالی با وارد شدن به پیک دوم کرونا، در شرایط قرمز قرار گرفت و حتی یک روز از این شرایط خارج نشد. چندین ماه شرایط قرمز به معنی تحت فشار بودن کادر درمان در این مدت است؛ یعنی هر روز حداقل چهار یا پنچ خانواده پدر یا مادر خود را از دست می‌دادند.

در این پنج ماه سخت و طاقت‌فرسا چه سرپرستاران خانواری که از بین ما نرفتند و چه خانواده‌های آبرومندی که بی سرپرست شدند. کرونا تاخت و تاخت و جان هم شهریان ما را یکی یکی گرفت و کسی هم نگرانش نبود.

بالاخره محدودیت‌های ترافیکی و شغلی اعمال شد و از سوی دیگر مردم که حالا زخم خورده از کرونا بودند، همراهی داشتند و اینک استان پس از ماه‌ها به حالت نارنجی درآمده.

نارنجی یعنی در آستانه خطر؛ پس نباید خیال کنیم که همه چیز تمام شده و با ساده انگاری دوباره به استقبال کرونا برویم. با این حال اگر به میان شهر برویم اندکی نگرانی به وجود می‌آید. هرچند این روزها به دلیل سرمای شدید هوا در خراسان شمالی و به خصوص بجنود میزان رفت و آمدهای درون بازارها کاهش پیدا کرده اما برخی نقاط همچنان شرایط نامطلوبی دارند.

دید و بازدیدها در یک فرصت بهتر

از سوی دیگر تنها یک هفته تا شب یلدا، طولانی‌ترین شب سال، باقی مانده؛ این موضوع نیز نگرانی را دو چندان می‌کند. حضور در میهمانی ها و دورهمی های خانوادگی در این شب می‌تواند باعث شود باری دیگر کرونا فرصت رخ نمایی پیدا کند؛ البته این بار در بدن پدربزرگان و مادربزرگ‌های فامیل.

سید علی اکبر ستاری یکی از شهروندان پا به سن گذاشته‌ی بجنوردی است که مشغول خرید در بازار می‌باشد. جلویش را می‌گیریم و از شب یلدای امسال می‌پرسیم؛ می‌گوئیم توصیه‌ای به جوان‌ترها داشته باشید.

وی در پاسخ ما می‌گوید: چه کسی است که نخواهد فرزندش را ببیند و آنها را در کنار هم جمع کند؟ بگویند و بخندند و ما پیرمردها لذت ببریم؟ اما چه کنیم که اکنون شرایط متفاوت با سال‌های دیگر است.

سید علی اکبر ادامه می‌دهد: در دلمان آشوب است که فرزندهایم را در شب یلدا ببینم اما با آنها تماس گرفتم و گفتم امسال به خانه ما نمائید؛ ان شاالله یک فرصت بهتر.

این شهروند از دیگر جوانان می‌خواهد تا استثنائاً یلدای امسال را در خانه بمانند و گفت: دید و بازدیدهای مناسبتی یک دل خوشی ما پیرها است اما برای سلامتی جان خودمان و اطرافیانمان مراعات می‌کنیم تا اگر خدا بخواهد شر این ویروس کم شود.

لغو مراسم شب یلدای یک زوج / ‏‬داماد از هزینه‌های گزاف گریخت

خانم رضایی یکی دیگر از شهروندان بجنوردی است. در گفتگو با او متوجه می‌شویم که دخترش را به تازگی عروس کرده. به همین دلیل از اجرای رسم و رسوم شب یلدا در نخستین سال ازدواج می‌پرسیم که با لبخند می‌گوید: رسوم نخستین شب یلدا را لغو کردیم و در اینجا داماد خیلی سود کرد.

وی افزود: شرایط به گونه‌ای نبود که اقوام را دعوت کنیم و مراسم مد نظر را بگیریم. سلامتی بزرگان فامیل و دختر و دامادم که تازه ازدواج کرده‌اند مهم‌تر بود. نمی‌خواستم با پافشاری بر روی یک مراسم بیهوده هزینه‌های گزاف جانی و مالی ایجاد کنم.

رضایی در انتها بیان کرد: امیدوارم دیگر خانواده‌ها نیز مراعات کنند؛ شب یلدا را می‌توان سال دیگر برگزار کرد اما اگر کسی از بینمان برود دیگر نمی‌شود سال‌های بعد از حضورش استفاده کنیم. از مردم می‌خواهم شب یلدا در کنار خانواده خود بنشینند و از آن شب لذت ببرند.

نفس تازه پرستاران / ‏حضور‬ در خانه تنها خواسته کادر درمان

خانم الهام صفاری، پرستار بخش مراقبت‌های کرونایی بیمارستان اسفراین نیز کرونا -در-انتظار-شب-یلدا-شکست-یا-پیروزی-در-گرو-تصمیم-مردم-است"> در گفتگو با مهر اظهار کرد: مردم طی هفته‌های اخیر مراقبت داشتند و اکنون شرایط نسبت به ماه گذشته بسیار بهتر است اما از مردم می‌خواهیم ابتدا به خودشان و دوم به کادر درمان رحم کنند و شب یلدا در خانه بمانند.

وی افزود: چند ماه است که پدر و مادرم را ندیده‌ام زیرا در بخش کرونایی بیمارستان کار می‌کنم و نمی‌خواهم آنها را مبتلا کنم؛ حالا توقع داریم مردم هم این شب را در خانه بمانند. ان شالله با ساخت واکسن همه با هم جشن می‌گیریم و به دید و بازدید خواهیم رفت.

وضعیت خراسان شمالی شکننده است / ‏سالمندان اصلی ترین قربانیان دورهمی های شب یلدا

افشین دلشاد، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیزکرونا-در-انتظار-شب-یلدا-شکست-یا-پیروزی-در-گرو-تصمیم-مردم-است"> در گفتگو با مهر اظهار کرد: مردم گمان نکنند با نارنجی شدن وضعیت استان، دیگر مشکل شیوع ویروس کرونا برطرف شده زیرا شرایط خراسان شمالی بسیار شکننده است و اگر دورهمی‌ها تعطیل نشود دوباره به حالت قرمز برخواهیم گشت.

دلشاد ادامه داد: مردم گمان نکنند کرونا تمام شده است؛ تنها وضعیت قرمز به نارنجی تبدیل شده و ازدحام دوباره در بازار، استفاده نکردن از ماسک، و دورهمی ها و به ویژه شب نشینی‌های یلدایی، استان را دوباره به سمت موج دیگری از این بیماری سوق خواهد داد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه الگوی بیماری خانوادگی شده است، اظهار داشت: این ویروس برای سالمندان خطرناک‌تر است و مراسم یلدا نیز معمولاً در خانه بزرگان خانواده‌ها برپا می‌شود، بنا براین اگر مردم می‌خواهند به سالمندان خانواده‌ها آسیبی نرسد باید از رفت و آمد و دورهمی پرهیز کنند.

هشدارها و تذکرات فراوانی پیرامون شب یلدا مطرح شده. اینک تصمیم با خود مردم است که شب نشینی یلدایی را تعطیل کنند تا جانشان حفظ شود و در ادامه باری دیگر مشاغل تعطیل نشوند و یا شب یلدا را باشکوه برگزار کرده و مدتی بعد باری دیگر با موج جدید بیماری رو به رو شویم و دولت مجبور به تعطیلی کسب و کارها شود.

کد خبر 5095301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha