۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۲۷

سد قیزقلعه‌سی، راه­ حلی برای توسعه اقتصاد کشاورزی کشور

سد قیزقلعه‌سی، راه­ حلی برای توسعه اقتصاد کشاورزی کشور

 افتتاح سید قیزقلعه‌سی نقطه عطفی در جهش تولید اقتصادی کشور است. دشت مغان یکی از حاصل‌خیزترین مناطق ایران برای کشاورزی است و افتتاح این سد سبب خواهد شد مشکل اراضی از نظر تامین آب رفع شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، یونس ژائله درباره سد قیز قلعه‌سی گفت: یکی از اتفاقات مثبت در سال ۱۴۰۳ برای اقتصاد کشور، افتتاح سد قیز قلعه‌سی است؛ مزایای افتتاح این سد از چندین جهت، خبر خوبی برای آینده اقتصاد ایران محسوب می‌شود. در وهله اول، این سد با مشارکت کشور همسایه یعنی آذربایجان که دارای مشابهت‌های دینی، زبانی، تاریخی و … با استان آذربایجان‌شرقی است، ساخته شده و همین امر سبب افزایش مناسبات اقتصادی ایران با کشور آذربایجان می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز با بیان اینکه افتتاح سد قیز قلعه‌سی، می‌تواند شروعی بر انجام دیگر پروژه‌های اقتصادی مشترک باشد، افزود: یکی از مهمترین آثار تعمیق ارتباط با کشور آذربایجان، همکاری این کشور در تکمیل کریدور شمال-جنوب و ایجاد کمربند آغ‌بند است. این پروژه مشترک با کشور آذربایجان، می‌تواند اقتصاد ایران را به یک بازار چند صد میلیارد دلاری وصل کرده و آورده ارزی بی‌نظیری برای اقتصاد کشور رقم بزند و نقطه عطفی در جهش تولید اقتصاد باشد.

وی تصریح کرد: در دومین رویکرد، احداث این سد فرصت بی‌نظیری برای رونق اقتصاد کشاورزی استان است. دشت مغان یکی از حاصل‌خیزترین مناطق ایران برای کشاورزی است و افتتاح این سد سبب خواهد شد، مشکل اراضی از نظر تأمین آب رفع شده و بخش کشاورزی کشور جان تازه‌ای بگیرد.

ژائله تاکید کرد: افتتاح این سد علاوه بر رونق کشاورزی در دشت مغان، فرصت ویژه‌ای برای توسعه کشت و صنعت در محدوده خداآفرین ایجاد خواهد کرد. در حال حاضر ۶۳۰۰ هکتار طرح آبیاری در محدوده قرار دارد. تأمین آب زمین‌های کشاورزی خدا آفرین، بهره‌وری تولید محصولات را به‌شدت افزایش خواهد داد. نکته بسیار مهم در تولید محصولات کشاورزی، تلف شدن ۳۰ درصدی محصولات است. در راستای کاهش تلفات، لازم است از ابتدا برنامه منسجمی برای کاهش این منظور در خدا آفرین صورت پذیرد.

وی اضافه کرد: وجود صنعت در کنار کشت محصولات، درصد تلفات محصولات و آب را به شدت پایین آورده و بستر لازم برای حرکت به سمت کشاورزی مدرن را فراهم می‌کند. سد قیز قلعه‌سی این امکان را برای ایجاد کشت و صنعت خدا آفرین فراهم کرده و می‌تواند انقلابی بزرگ در امنیت غذایی و امنیت آبی ایران باشد.

به گفته وی، با مرور وضعیت تاریخ اقتصادی ایران، ملاحظه می‌شود که مشکلات ارزی همواره پاشنه آشیل اقتصاد کشور است و دلیل عمده در عدم سیاست‌گذاری مناسب در حوزه ارز، وابستگی کشور به تأمین کالاهای اساسی بوده است. پروژه‌هایی مانند پروژه سد قیز قلعه‌سی، نه‌تنها راه حلی برای اقتصاد کشاورزی است، بلکه در سیاست‌گذاری کلان نیز مؤثر خواهد بود.
این مسؤول دولتی یادآور شد: در سومین رویکرد، نقش بی‌بدیل این سد در تولید برق آبی خواهد بود. تأمین انرژی یکی از سه مؤلفه مؤثر در تولید و قسمت عرضه کل اقتصاد است. در چند سال اخیر، مشکل تأمین برق، برای بخش تولید، یک خطر جدی محسوب شده و هزینه‌های بسیار زیادی به بخش تولید وارد کرده است. این سد با تأمین انرژی برق آبی مشکلات اقتصادی استان را در این زمینه کاهش خواهد داد.

ژائله خاطرنشان کرد: در کنار مزیت‌های این سد، تهدیدهایی هم وجود دارد و می‌تواند فرصت موجود را به یک چالش تبدیل کند. آب، استراتژیکی‌ترین و ارزشمندترین کالای در دسترس بشر است و باید برای هر قطره آن برنامه‌ریزی داشت. هرگونه بی‌برنامگی در بهره‌برداری از آب، هزینه‌های گزافی بر اقتصاد تحمیل خواهد کرد.

کد خبر 6108865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha