۲۹ بهمن ۱۳۹۹، ۱۶:۵۴

وزیر آموزش و پرورش:

مهارت‌آموزی جزء لاینفک آموزش امروز است

مهارت‌آموزی جزء لاینفک آموزش امروز است

کرج - وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه معلمان برای ایفای نقش جدید باید بتوانند مهارت‌های جدید فرا بگیرند، گفت: مهارت‌آموزی جزء لاینفک آموزش امروز است.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن حاجی‌میرزایی بعد از ظهر چهارشنبه در نشست با نمایندگان معلمان استان البرز که در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: سه ماه رجب، شعبان و رمضان در ادبیات عرفانی ما ماه‌های پرباری هستند و رسالت‌های بزرگی به عهده دارند، بنابراین باید در زمینه‌های مختلف مورد توجه قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه یکی از کارکردهای مناسک دینی توجه دادن است، چراکه تمام مناسک دینی ذکر بوده و ذکر به معنای یادآوری است، ادامه داد: یادآوری از نیازهای اصلی زندگی بشر محسوب می‌شود که باید همواره مورد توجه قرار گیرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز غفلت، غفلت‌زدگی، بی‌خبری و ناهوشیاری آفت زندگی انسان است، تصریح کرد: آنچه ما را در زندگی شخصی و جمعی و در ارتباطات و روابط خانوادگی و کاری با مسئله و چالش روبه‌رو می‌کند غفلت و حواس‌پرتی است.

وی ادامه داد: از خصوصیات این مناسک توجه دادن و سامان دادن به حیرانی‌ها و توجه به مقصد و هدف است که ارزش بالا و والایی دارد.

حاجی‌میرزایی بیان کرد: مقام معظم رهبری در آخرین دیداری که با مجموعه فرهنگیان داشتند آنان را افسران سپاه پیشرفت تعبیر کردند. از این فرمایش می‌توان فهمید یک سپاه پیشرفت داریم که یک عده‌ای افسران این سپاه هستند.

دانش‌آموزان سپاه پیشرفت هستند

وی با بیان اینکه برداشت من این است که سپاه پیشرفت دانش‌آموزان هستند و افسران پیشرفت معلمان هستند، گفت: تمام مجموعه آموزش و پرورش لجستیک و تأمین‌کننده ابزارهای لازم هستند که این سپاه پیشرفت، کشور را به پیشرفت برساند.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: این سخن از مقام معظم رهبری حرفی عمیق و ریشه‌دار است و در تبیین این سخن باید بگویم پیشرفت چیست و چه زمانی تحقق پیدا می‌کند؟ دغدغه تمام انسان‌ها و همه جوامع پیشرفت است.

وی بیان کرد: به تعبیر قرآن کریم وقتی نوزاد از مادر متولد می‌شود یک موجود ناتوان به دنیا می‌آید اما به سرعت هم دانا و هم توانا می‌شود.

حاجی‌میرزایی با اشاره به اینکه فرآیند دانایی و توانایی از یادگیری آغاز می‌شود، تصریح کرد: وقتی یادگیری‌ها با فکر، اندیشیدن و … استمرار پیدا می‌کند ضعف‌ها به قوت و نادانی‌ها به دانایی و فرهیختگی تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه وقتی به جامعه نگاه می‌کنیم انسان‌ها از حیث دانایی و توانایی متفاوت هستند، خاطرنشان کرد: کسانی که می‌خواهند افسران سپاه پیشرفت باشند باید بدانند متفاوت و برخی داناتر و تواناتر هستند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه فرآیند دانایی و توانایی که به سوی جریان یادگیری است و به کیفیت یادگیری ارتباط دارد، ادامه داد: هر چقدر کیفیت یادگیری بهتر دانایی و توانایی بیشتر است در نتیجه پیشرفت میسر تر است.

وی با بیان اینکه تردید نکنید هیچ عاملی نمی‌تواند به اندازه یادگیری پیشرفت یک جامعه را تبیین و توسعه دهد، اظهار کرد: یکی از اندیشمندانی که موفق به کسب نوبل اقتصاد شد در پژوهشی که منجر به کسب جایزه وی شد این گذاره را تبیین می‌کند که تمام تغییرات جهانی محصول تغییر در نهادهاست و منظورش روابط جمعی، قواعد ارتباطات جمعی و قواعد ترکیب انسان‌ها با یکدیگر است.

وی گفت: معلمان برای ایفای نقش جدید باید بتوانند مهارت‌های جدید را فرا بگیرند و مهارت‌آموزی جزو لاینفک آموزش امروز است، چراکه با مهارت‌های قبلی نمی‌توان به طور مطلوب در نظام تعلیم و تربیت موفق نقش‌آفرینی کرد.

وی بیان کرد: اگرچه شیوع کرونا عاملی برای متوقف شدن روند و ساختار گذشته آموزش شد اما این امر فرصت کم‌نظیر بود تا بتوانیم برای نظام تعلیم و تربیت قدرت انتخاب قائل شویم که استفاده صحیح از این فرصت امری ضروری است.

کد خبر 5149751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha