۲۲ فروردین ۱۴۰۰، ۱۶:۱۰

رئیس نهاد رهبری در دانشگاهها :

نهاد نباید صرفاً به رویکرد فرهنگی در فضای دانشگاهی کشور اکتفا کند

نهاد نباید صرفاً به رویکرد فرهنگی در فضای دانشگاهی کشور اکتفا کند

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها تاکید کرد:نهاد نباید صرفاً به رویکرد فرهنگی در فضای آموزش عالی کشور اکتفا کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مصطفی رستمی در نشست سراسری و مجازی مسئولان دفاتر نهاد و مدیران گروه‌های معارف اسلامی دانشگاه‌ها که به صورت مجازی برگزار شد خطاب به مسئولان دفاتر نهاد و مدیران گروه‌های معارف اسلامی دانشگاه‌ها گفت: مخاطبین ما که از اساتید، نخبگان دانشگاهی و جوانان تشکیل می‌شود شاید مهمترین مخاطبینی باشند که در یک جامعه گرد هم قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: ما در فضای مخاطب و فضای دانشگاهی شاهد یک تغییرات قابل توجه‌ای هستیم که این ایجاب می‌کند که با این تغییرات هماهنگ باشیم، در حال حاضر عملاً جریان ترویج ابهام، شبهه نسبت به مبانی و اصول اعتقادی چه در حوزه باورهای دینی و چه در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی گسترده است، موضوع زیر سوال بردن اصول و عدل الهی به واسطه شبهاتی مطرح می‌شود.

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها افزود: در حوزه‌های اجتماعی تلاش‌هایی برای کاهش سرمایه‌های اجتماعی نظام و سرمایه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد از طرفی نیز شاهد تغییر و تحولاتی در حوزه‌های عاطفی و احساسی هستیم، موضوع نا امیدی القایی بخش زیادی از مخاطبان ما را کم یا زیاد مورد هجمه خود قرار داده است، گاهی مواقع احساس پوچ گرایی و میل به انزواطلبی و اضطراب و نگرانی مخاطبان ما را دامن گیر خود می‌کند.

وی ادامه داد: در حوزه‌های رفتاری مانند ارتباطات انسان‌ها، روابط خانوادگی، حوزه علمی و آموزشی سبک زندگی، غرق شدن در فضای مجازی در بحث میزان صبر، بردباری و تاب آوری و بحث‌های مربوط به همدلی و نوع دوستی و حوزه آسیب اجتماعی شاهد تغییراتی هستیم و البته اینکه به آسیب‌ها اشاره می‌کنیم به این معنی نیست که جامع متلاشی شده است بلکه یادآوری می‌کنیم مسئولیت‌ها در این حوزه و ورود به مسائل روشن‌تر و جدی تر شود.

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها تاکید کرد: نهاد نباید صرفاً به رویکرد فرهنگی در فضای آموزش عالی کشور اکتفا کند، یکی از نواقصی که در فضای تربیتی، آموزشی دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش وجود دارد این است که حوزه‌های مربوط به حوزه‌های معرفتی، دینی و حوزه‌های باورها و اعتقادات در قالب فوق برنامه دانشگاه‌ها قرار داده شده است.

حجت الاسلام رستمی افزود: این در حالی است که ما معتقدیم خروجی فضای آموزش عالی باید یک انسان تحصیل کرده، باورمند و متدین باشد و حال اگر موضوع تقوا، نماز و دین به عنوان فوق برنامه تلقی شود، ارزیابی خروجی دانشگاه بر اساس عملکرد مجموعه و برنامه اصلی خود دانشگاه است و این برنامه‌های فرهنگی نقشی در ارزیابی توفیق دانشگاه نداشته‌اند.

وی به سند دانشگاه اسلامی اشاره کرد و گفت: سند دانشگاه اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی و تصویب شده، دانشگاهی اسلامیاست که آموزش، پژوهش، مدیریت و فرهنگ آن نیز اسلامی باشد و رویکرد نهاد این است که علاوه بر مباحث فرهنگی در بحث آموزش، پژوهش و مدیریت دانشگاه هم به دنبال اجرای سند باشد تا خروجی آن دانشگاه اسلامی شود.

وی ادامه داد: در بخش آموزش برنامه نهاد استفاده از تمام ظرفیت آموزش برای رسیدن به اهداف سند دانشگاه اسلامی است و در این بخش به اخلاق حرفه‌ای اساتید، آداب تعلیم و تدریس توجه می‌شود.

رئیس نها د نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها افزود: در بخش پژوهشی به تحقق نظام پژوهشی سند دانشگاهی، رشد و نشاط علمی دانشگاه‌ها، نظارت بر پایان نامه‌ها در راستای نیازهای جامعه، ارتباط بین دانشگاه و حوزه و ترویج اخلاق علمی توجه شده است.

وی افزود: در حوزه نظام مدیریتی نیز به حس روحیه اخلاقی و معنوی مدیران و تحقق ارزش‌های اسلامی در جریان مدیرتی دانشگاه در کنار فعالیت‌های فرهنگی توجه شده است.

کد خبر 5186492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha