۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۵۷

در روند بررسی گزارش حسابرسی «سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران» مطرح شد؛

تشکیل سازمان املاک وسیله ای برای غارت اموال عمومی بوده است

تشکیل سازمان املاک وسیله ای برای غارت اموال عمومی بوده است

گزارش حسابرسی «سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران» در جلسه امروز شورای شهر بررسی شد و اعضا بر وجود تخلفات مالی فراوان در این سازمان تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، گزارش حسابرسی «سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران برای سال مالی ۱۳۹۴» در جلسه امروز شورای شهر بررسی شد.

در ابتدا مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر در توضیح این گزارش گفت: گزارش مذکور حاکی از این است که حسابرس رسمی شورا در مواردی که تحریف صورت‌های مالی بوده گزارش خود را داده است.

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که این سازمان در سال ۹۴ موارد متعددی انحراف مستند بر بحث‌های مالیاتی، عدم پایبندی به اساسنامه شورا و موارد مختلفی از تخلفات را داشته است.

وی افزود: در این گزارش موارد متعددی شامل اسناد مبهم مالکیت ساختمان‌های مورد استفاده سازمان، مشکلات فراوان در وضعیت مالیاتی این سازمان، عدم ثبت مالیات بر ارزش افزوده و عدم ارائه آمار تهاتر های صورت گرفته در ازای مطالبات بستانکاران در اختیار حسابرس قرار نگرفته است.

فراهانی عنوان کرد: به علاوه عدم حسابرسی توسط سازمان تأمین اجتماعی و دلایل آن مبهم است آئین نامه مالیاتی سازمان نیز مبهم است. این سازمان اساسنامه‌های متعدد داشته و هرکجا به سلیقه خود بر اساس این اساسنامه‌های غیر مصوب عمل می کرده است. ابهام درخصوص انتقال املاک و مستغلات شرکت ناصر خسرو و عدم ساماندهی نظام تشکیلاتی ازجمله تخلفات این سازمان است.

در ادامه زهرا نژاد بهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر درباره این گزارش گفت: به نظر می‌رسد بسیاری از اسناد ناپدید شده و در دسترس نیستند. برخی اسناد نیز گویا مخدوش بوده‌اند و این عدم امکان استفاده از آنها باید توضیح داده شود که سازمان اطلاعات را نداده یا حسابرس توانایی درک آنها را نداشته است.

وی افزود: سوال بنده این است که در صورت اعمال تخفیف از سوی سازمان آیا میزان مشخص تخفیف با حجم معاملات برابر است یا خیر و اینکه به نظر بنده مخدوش بودن، پنهان‌کاری، سو مدیریت، بدهی‌های تسویه نشده و فقدان مدارک مجموعه‌ای از تخلفات قابل مشاده در سازمان املاک شهرداری است.

در ادامه محمود میرلوحی عضو شورای شهر عنوان کرد: این سازمان وقتی تشکیل می‌شود، گفته می‌شود که می‌خواهیم از مشکلات اداری فاصله گرفته و سازمانی چابک تشکیل دهیم متأسفانه تشکیل این سازمان نه تنها این اهداف را دنبال نکرده بلکه به وسیله‌ای برای غارت اموال و حیف و میل اموال تبدیل شده است.

وی افزود: حسابرس منتخب شورای سازمان و حسابرس شورای شهر اذعان دارند که سازمان املاک وکیل شهرداری بوده و حق مداخله غیر از این نداشته است. لذا باید این مسئله که آیا مدیران این سازمان امانت داری یا خیانت کرده‌اند بررسی شود.

وی تصریح کرد: از سال ۸۸ که اساسنامه سازمان تصویب شده، سال ۸۹ یک اساسنامه تنقیحی تصویب شده اما تا سال ۹۴ شهردار تهران منتظر رفع مشکلات قانونی نمانده و خود برای سازمان اساسنامه ابلاغ کرده و سال ۹۳ آئین نامه معاملاتی برای سازمان وضع کرده است.

میرلوحی عنوان کرد: لذا سال ۹۴ سال شروع انحرافات گسترده است و اگر از این سال عبور کنیم موضوع تخفیفات، املاک نجومی و غیره نادیده گرفته می‌شود. ۱۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان مبادرات با سپاه نیز با همین اشکالات انجام شده است.

سپس محمد نادر محمدزاده مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران گفت: عمده موضوعات مربوط به حسابرسی، در اواخر ۹۶ جمع بندی شده و سال ۹۷ ارائه شده است. در دوره گذشته کارگزاران به شهرداری بدهکار بودند. امروز مشخص است که در کجا بدهکار و طلبکار هستیم.

در ادامه ابراهیم امینی نایب رئیس شورای شهر گفت: با توجه به اینکه این گزارش آخر فروردین ۹۷ تنظیم شده است، بعد از استقرار شورای جدید هم آیا این مدارک و مستندات مطالبه شده و ارائه نشده یا اینکه به همان نامه‌های تحویل داده شده به تیم قبلی بسنده شده است.

بررسی گزارش حسابرسی این سازمان در این جلسه شورای شهر نیمه تمام ماند و ادامه بررسی به جلسه بعدی شورا موکول شد.

کد خبر 5202778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha