۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۳۹

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی اصفهان خبر داد؛

تشدید خشکسالی هیدرولوژیک بلندمدت در اصفهان

تشدید خشکسالی هیدرولوژیک بلندمدت در اصفهان

اصفهان- معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی اصفهان از تشدید خشکسالی هیدرولوژیک بلندمدت در استان خبر داد و گفت: برای مصارف مختلف آب اصفهان براساس شرایط خشکسالی و کم آبی برنامه‌ریزی شود.

نوید حاجی بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه زمان بارش‌های تأثیرگذار بر منابع آبی در یک سال زراعی از آبان ماه تا فروردین ماه است، اظهار داشت: بارندگی‌ها از ابتدای سال زراعی در فصول پاییز، زمستان و بهار تاکنون خوب نبود و بارش‌های اردیبهشت ماه نیز نیمه شمالی و شرقی اصفهان را در برگرفت که بصورت رگباری و محلی بود و تأثیر بسزایی بر حوضه آبریز زاینده رود نداشته است.

وی با اشاره به اینکه امسال وضعیت خشکسالی سال‌های گذشته، تشدید شده است، افزود: در ماه‌های اخیر بارندگی قابل توجهی در سرچشمه‌های زاینده رود رخ نداد و میانگین بارشی‌های تاکنون در کوهرنگ ۸۱۳ میلی‌متر است در حالی که مدت مشابه سال قبل یک هزار و ۱۶۹ میلی‌متر و بلند مدت یک هزار و ۳۴۷ میلی‌متر بوده که از این رو سرچشمه‌های زاینده رود نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد و نسبت به بلند مدت ۴۰ درصد کاهش بارندگی دارد.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی با بیان اینکه مجموع بارش‌های استان اصفهان از ابتدای سال زراعی تاکنون ۱۰۶ میلی‌متر بوده است، خاطرنشان کرد: بررسی میانگین بارشی بلند مدت اصفهان در شرایط نرمال نشان می‌دهد این استان تاکنون باید ۱۵۱ میلی‌متر بارش دریافت کرده باشد اما بر اثر تشدید خشکسالی در سال جاری ۳۳ درصد و نسبت به بلند مدت نرمال ۲۹ درصد کاهش بارندگی داریم.

تشریح وضعیت بارش‌های احتمالی ۳ ماه آینده

حاجی بابایی ابراز داشت: بارش‌های سه ماه آینده نیز به طور عمده رگباری و محلی، در نیمه شمالی استان خواهد بود که بر حوضه زاینده رود و منابع آبی استان تأثیر نخواهد داشت و مانند بارندگی‌های اردیبهشت ماه در ساعات عصر و شب رخ خواهد داد و با توجه به اینکه بارش‌های ناگهانی و محلی، منطقه وسیعی را پوشش نمی‌دهند به لحاظ حوادث جوی می‌تواند خطر ساز باشد.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: با توجه به افزایش دما، شرایط تشدید خشکسالی هیدرولوژیک بلند مدت را در استان اصفهان خواهیم داشت که از این رو توصیه می‌شود برنامه‌ریزی‌هایی استان در زمینه مصارف آب در بخش‌های آشامیدنی و بهداشت، صنعت و کشاورزی تا شروع بارش‌های پاییزی براساس شرایط خشکسالی و کم آبی باشد تا شاهد مشکلات جدی در حوزه آب نباشیم‌.

گرد و غبار در تابستان امسال نیز گریبانگیر اصفهان است

حاجی بابایی درباره وضعیت گردوغبار نیز خاطرنشان کرد: براساس اقلیم منطقه و بررسی وضعیت کانون‌های گرد و غبار اصفهان، در ماه‌های گرم پیش رو در خرداد، تیر، مرداد و حتی شهریور، نفوذ و خیزش گرد و خاک را از کانون‌های داخلی استان که بیشتر در مناطق شمال و شرق اصفهان هستند در این مناطق و کلانشهر اصفهان خواهیم داشت که البته درباره زمان دقیق آن در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو اطلاع رسانی خواهد شد.

دمای هوای اصفهان در خرداد و تیر تا ۲ درجه بالاتر از نرمال

وی درمورد وضعیت دمایی اصفهان در خرداد و تیر ماه امسال اظهار داشت: دمای هوای استان هفته‌های اول خرداد تا چهار درجه سانتی‌گراد بالاتر از نرمال خواهد رفت اما با کاهش تدریجی دما پیش‌بینی می‌شود دمای اصفهان در اواخر خرداد و ماه تیر یک تا ۲ درجه گرم‌تر از میانگین نرمال باشد.

کد خبر 5215559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha