۲۵ خرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۰۸

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری:

توانمندسازی، اصلاح و هدفمندی یارانه‌ها ۳ راهبرد اصلی اقتصادی است

توانمندسازی، اصلاح و هدفمندی یارانه‌ها ۳ راهبرد اصلی اقتصادی است

بندرعباس - نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت : تمرکز ما در دولت سیزدهم بر روی توانمند سازی و اصلاح و هدفمندی یارانه‌ها است.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالناصر همتی عصر سه شنبه در ارتباط تلویزیونی با مردم هرمزگان که از طریق شبکه استانی مرکز خلیج فارس پخش شد، با اذعان به اینکه شرایط اقتصادی کشور مطلوب نیست، اظهار داشت: اگر این نتیجه ادامه پیدا کند، ممکن است نتایج بدتری برای مردم داشته باشد، از آنجائیکه تا کنون این روش تمام اقشار مختلف کشور را دچار بیکاری و گرفتار معیشت خود کرده است.

همتی با اشاره به اینکه، رفاه و آسایش مردم تحت تاثیر تحریم های ظالمانه دشمن قرار گرفته و زندگی آنها به مرحله نامطلوبی رسیده است، بیان کرد: نیاز دیده ایم که ریل گذاری اقتصادی در کشور تغییر پیدا کند.

وی با بیان اینکه سیاست بیش از حد بر اقتصاد حاکم شده است، افزود: از آنجائیکه مسائل اقتصادی کشور تحت نگاه سیاسی قرار گرفته است، =باعث شده که نتوانیم از پتانسیل های استان ها استفاده کرد و یا اینکه بین استانها ارتباطی برقرار کنیم.

وی در ادامه به عواقب نگاه سیاسی مسئولان به اقتصاد پرداخت و گفت: متاسفانه نگرش اقتصادی در بین مسئولان ما کم است، در صورتی که در دنیا سیاست در اختیار اقتصاد قرار دارد و مسئولان بر مبنای طراحی اقتصادی که دارند برای بهبود زندگی مردم برنامه ریزی می کنند.

همتی با تاکید بر اینکه هر اقدامی که انجام می دهیم باید منفعت آن به جیب مردم برود، تصریح کرد: اگر قرار باشد که سیاست ها و اقداماتی که انجام می دهیم در نهایت منجر به فقر مردم شود، یقیناً این رای گیری مورد قبول مردم نخواهد بود و باید این تجدید نظر در کشور صورت بگیرد.

همتی دلیل حضور خود در صحنه را تخصص شان در اقتصاد عنوان کرد و افزود: در طول این چند سال تمام مسائل اقتصادی زیر نظر داشته ام و در کنار آن بنگاه های اقتصادی بزرگی از قبیل بانک مرکزی نیز اداره کرده ام و همچنین به تمام مسائل بین المللی و تنگناهای بین المللی اشرافیت کامل دارم.

همتی با بیان این مطلب که من فقط برای یک دوره ۴ ساله ریاست جمهوری برنامه ریزی کرده ام، خاطرنشان کرد: چرا که رئیس جمهور های که آمده اند در ۴ سال اولیه بخاطر محافظه کاری و جذب رای ۴ سال دوم خود اصلاحات اقتصادی انجام نمی دهند.

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با اشاره به اینکه، استان هرمزگان با یک مشکل جدی روبرو است و آن اینکه راهبردی ملی برای توسعه اقتصادی در استان نیست، اظهار کرد: از آنجائیکه این استان دارایویژگی های خاص و منحصر به فرد است، از نظر قومی، فرهنگی، آب و هوایی، دارا بودن دریا، نزدیکی به همسایگان شرقی و غربی و دیگر ویژگی هایی که این منطقه دارد، نباید این کلکسیون از مشکلات را داشته باشد.

وی با بیان اینکه تصمیمات اقتصادی باید بر تصمیمات سیاسی در استان ها حاکم باشد، بیان کرد: وقتی که تمام تمرکز به سمت شهرهای بزرگ مانند تهران باشد، شهرهای کوچک تبدیل می شود به حاشیه و در نهایت روستاها و شهرهای کوچک از سکنه خالی می شود و اینجاست که حاشیه نشینی با زندگی بد برای مردم تشکیل می شود.

وی تاکید کرد: به جای نگاه سیاسی به استانها باید نگاه اقتصادی حاکم شود. زیرا اگر نگاه سیاسی به استانها داشته باشیم، مسائل امنیتی پر رنگ تر می شود و این خود یک معظل است که از مرکز نگاه سیاسی به استانها می شود پس وقتی سیاسی نگاه شود طبیعی است که راه حل های که داده می شود امنیتی باشد و تصمیمات هم بر مبنای مرکز گرفته می شود.

برگزاری جلسات فصلی با نخبگان هر استان

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم که استان توسعه پیدا کند باید از ویژگی های آن استفاده کرد، افزود: ما در برنامه هایمان داریم که هر سه ماه یک بار با نخبگان و جوانان هر استان جلسه ای داشته باشیم، و روند توسعه استان را زیر نظر قرار دهیم.

وی تاکید کرد: نباید اجازه دهیم که باندها از تهران، استان ها را اداره کنند، بلکه توسط خود مردم و نخبگان هر استان و بر مبنای شایسته سالاری اداره شود، همچنین مسائل قومی، فرهنگی، مذهبی نباید مانع از ورود افراد شایسته در عرصه خدمت گذاری باشد.

وی با بیان اینکه در تمام استان ها مشکل داریم اضافه کرد: هر چه از مرکز دورتر باشیم میزان توسعه یافتگی کاهش پیدا می کند. پس با آمایش سرزمین و ویژگی هایی که هر استان دارد، این مسیر باید اصلاح شود.

وی با بیان اینکه سیاست های جذب توریست و گردشگری در کشور ناکار آمد است، اضافه کرد: هر استان ویژگی های خاصی برای جذب توریست و گردشگری دارد، ولی با توجه به ناکار آمدی و افزایش نرخ ارز در کشور جذابیت گردشگری در ایران کاهش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: جذب توریست و گردشگری یکی از محورهای توسعه استانها خواهد بود، البته باید در جذب توریست و گردشگری ساده سازی کنیم و یک سری سخت گیری ها نیز کم کنیم، با این نگاه که هر توریست یک شغل برای ما ایجاد می کند.

وی اشاره ای کرد به صنعت بوم گردی در استان، گفت: سیستم بانکی و مالی در خدمت توسعه مراکز بوم گردی و صنعت گردشگری قرار خواهیم داد.

همتی در ادامه با اشاره به اینکه بیکاری در تمام استانها مشترک است، به علت ایجاد بیکاری در استانها پرداخت و افزود: به علت راهبردی غلط مسئولان در گذشته و اینکه نگاه به استانها نگاه سیاسی بوده است، بیکاری ایجاد شده که البته اگر نگاه بر مبنای تمرکز زدایی و تصمیمات و پیشرفت ها در داخل استانها باشد، به یقین که می تواند به مسائل اقتصادی استان کمک کرد.

وی در ادامه به حل مسائل اقتصادی پرداخت و گفت: در طول یک دهه گذشته کشور ما رشد اقتصادی را به خاطر تحریم ها و کاهش منابعی که می توانست برای توسعه کشور مفید باشد نداشته، از طرفی مواجه شدیم با یک رشد متوسط در حد سال نیم درصد، و این یعنی ظرف مدت ده سال گذشته نزدیک پنج درصد رشد ثروت افزایش پیدا کرده است که می توان گفت، در مقابل دیگر کشورها، کشور ما رشد متناسبی نداشته است.

وی با اشاره به اینکه یارانه‌هاهدفمند پرداخت نمی شود اضافه کرد: از آنجائیکه فقیرترین دهک های جامعه به همان اندازه یارانه می گیرند که دهکهای بالا و ثروتمند جامعه می گیرند، کدر واقع این سیستم عادلانه نیست و ما به دنبال اصلاح آن هستیم.

وی با بیان اینکه ما بدنبال این هستیم که در دولت سیزدهم حداقل دستمزد را افزایش دهیم گفت: دلیل کاهش قدرت خرید مردم از همین دو عامل است، که ما به دنبال اصلاح آن و افزایش قدرت خرید مردم هستیم. یکی از راه های افزایش دستمزد از طریق کارت های اعتباری که در کوتاه مدت به مردم داده می شود.

همتی توانمند سازی و اصلاح و هدفمندی یارانه‌ها از راهبردهای دولت سیزدهم خود عنوان کرد و افزود: برای توانمند سازی مردم بخصوص اقشار ضعیف جامعه و افراد با در آمد پائین دوتا راهبردی در پیش خواهیم گرفت، یکی اصلاح حداقل دستمزد که بخاطر شرایط بد اقتصادی و تورم اتفاق افتاد و همچنین کاهش ارزش پول ملیمنجر شد که قدرت خرید مردمکاهش پیدا کند

وی با بیان اینکه بر روی عادلانه کردن و هدفمند کردن یارانه ها تمرکز زدایی می کنیم خاطر نشان کرد: حداقل دستمزد در حدی قرار می دهیم که قدرت خرید مردم حفظ شود بخصوص برای دهک های اول تا سوم که تحت فشار هستند.

کد خبر 5235843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha