۲۸ خرداد ۱۴۰۰، ۷:۵۹

به رغم توافق بر سر فرودگاه کابل؛

اختلاف نظر بایدن و اردوغان بر سر سامانه«اس-۴۰۰» به قوت خود باقیست

اختلاف نظر بایدن و اردوغان بر سر سامانه«اس-۴۰۰» به قوت خود باقیست

رؤسای جمهور ایالات متحده و ترکیه به رغم توافق بر سر نقش آفرینی آنکارا در تضمین امنیت فرودگاه کابل، از حل و فصل اختلاف نظر خود بر سر خرید سامانه اس- ۴۰۰ روسیه بازماندند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده و «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای وی در دیدار این هفته خود در بروکسل توافق کردند ک همزمان با خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از افغانستان، ترکیه در تضمین امنیت فرودگاه کابل نقش اصلی را ایفا کند.

اما به رغم دستیابی به این توافق، رهبران این دو کشور نتوانستند مناقشه و اختلاف دیرینه خود بر سر خرید سامانه پدافند موشکی اس -۴۰۰ روسیه توسط ترکیه را که باعث تیرگی روابط واشنگتن- آنکارا شده است، حل و فصل کرده و به یک اتفاق نظر دست یابند.

در همین ارتباط، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا روز پنج شنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت که بایدن و اردوغان در دیدار خود در روز چهاردهم ژوئن و در حاشیه نشست ناتو در مورد امنیت فرودگاه افغانستان گفتگو کردند.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از سالیوان گزارش داد که اردوغان در این دیدار خواستار پشتیبانی آمریکا برای تضمین امنیت فرودگاه بین‌المللی «حامد کرزای» کابل شد و بایدن نیز به ارائه این پشتیبانی متعهد گردید.

این گفته‌های سالیوان برای اولین بار جزئیات این دیدار دوجانبه را از سوی طرف آمریکایی مطرح می‌کند؛ دیداری که در آن اردوغان خطاب به همتای آمریکایی خود تأکید کرد که «آنکارا موضع خود در قبال سامانه موشکی اس -۴۰۰ روسیه را تغییر نخواهد داد».

این در حالی است که به ادعای مقامات واشنگتن، خرید سامانه اس -۴۰۰ روسیه از سوی آنکارا در طرح‌های ایالات متحده برای فروش جت‌های جنگنده اف -۳۵ به ترکیه اختلال ایجاد می‌کند. از این رو، واشنگتن نام ترکیه را از برنامه جت جنگنده اف -۳۵ حذف و تحریم‌هایی علیه این کشور وضع کرد.

در مقابل، اردوغان روز پنج شنبه در بازگشت از جمهوری آذربایجان به خبرنگاران گفت: «من [به بایدن] گفتم که آنها نباید انتظار داشته باشند ترکیه در مورد موضوعات مربوط به اف -۳۵ و اس -۴۰۰ گامی متفاوت بردارد، چون ما هر آنچه لازم بوده برای [خرید] اف -۳۵ انجام دادیم و پول لازم را پرداخت کرده ایم».

رئیس جمهور ترکیه در ادامه افزود که «ما باید تحولات را از نزدیک تحت نظر داشته باشیم و به پیگیری تمام حقوق خود ادامه خواهیم داد».

گفتنی است، ترکیه و ایالات متحده علاوه بر جدال بر سر خرید سامانه پدافند موشکی اس -۴۰۰ روسیه بر سر موضوعاتی دیگر از جمله سیاست‌ها در قبال سوریه و منطقه مدیترانه شرقی با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

کد خبر 5237527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha