۱۴ تیر ۱۴۰۰، ۹:۲۹

دلتای کرونا در ایران

دلتای کرونا در ایران

با قرمز و نارنجی شدن وضعیت کرونایی ۲۷۵ شهر کشور، ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت مشاغل را در این شهرها اعمال کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، وطن امروز نوشت: موج جدید ویروس کرونا با سویه دلتای هندی کشور را فرا گرفته، به طوری که هم‌اکنون ۲۷۵ شهر در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند؛ شرایط نامساعدی که برخی استان‌های کشور را تا مرز سیاهی این بیماری کشنده پیش برده است.

خیلی‌ها کم‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سهل‌انگاری ستاد ملی مقابله با کرونا در اعمال سختگیری و ایجاد محدودیت‌ها را علل بروز چنین پدیده‌ای می‌دانند. وضعیت بغرنج بیماری «کووید -۱۹» با جولان ویروس هندی موسوم به دلتا این روزها در کشور تا جایی است که فرمانده عملیات مدیریت کرونای تهران در نامه‌ای به استاندار تهران، خواستار اجرای محدودیت‌های کرونایی در پایتخت شده است.

چنین وضعیتی بیانگر تکرار تجربه تلخ اواخر اسفندماه سال گذشته است که رئیس‌جمهور با بی‌توجهی به هشدار کارشناسان بهداشت، راه‌ها را برای تردد مسافران نوروزی به روی مردم گشود تا کرونا همسفر آنها شود.

اکنون که موج پنجم کرونا نیز در کشور خیز برداشته، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفته است: با مشاهده سویه جدید ویروس کرونای هندی، ۶ اردیبهشت‌ماه سال جاری برای جلوگیری از ورود این بیماری به کشور به رئیس‌جمهور پیشنهاد دادیم دستور بستن مرزهای شرقی و جنوبی را بدهد اما وی پاسخی به این درخواست نداد! هم‌اکنون ستاد ملی مبارزه با کرونا پس از پیشروی ویروس دلتای هندی در کشور، محدودیت‌های جدید تردد، مسافرت و کسب‌وکار را برای این شهرها اعلام کرده است.

در مناطق قرمز فقط مشاغل گروه یک مجاز به فعالیتند

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تشریح وضعیت کرونا در استان سیستان‌وبلوچستان و با تاکید بر اینکه این استان به وضعیت سیاه نرسیده است، گفت: تصمیم ویژه‌ای برای سیستان‌وبلوچستان و سایر استان‌های درگیر گرفته شد مبنی بر اینکه افراد را از سنین پایین‌تر واکسینه کنیم و حتی در سیستان‌وبلوچستان از هفته آینده سنین ۵۰ سال به بالا واکسینه شوند. علیرضا رئیسی گفت: ویروس دلتا خیلی از کشورها را درگیر کرده و آثار آن در ۶۸ کشور دیده شده است، بنابراین آنچه که پیش از این نسبت به ورود ویروس هندی هشدار داده شده بود، اتفاق افتاد و تمهیدات مناسبی از ۲ ماه قبل اندیشیده شد و اگر این اقدامات نبود شاید زودتر درگیر می‌شدیم.

همچنین مواردی از ویروس آفریقای جنوبی و هندی در بوشهر و هرمزگان شناسایی شد اما با واکنش سریع دانشگاه‌های علوم پزشکی جلوی گسترش آن گرفته شد. وی افزود: درباره مرزهای شرقی هشدارهای لازم داده شده بود اما کنترل این مرزها نسبت به مرزهای غربی سخت‌تر است، زیرا تردد غیرقانونی زیادی از آن اتفاق می‌افتد. در ابتدا شاید با کنترل مرزها بتوان انتقال بیماری را به تاخیر انداخت اما نمی‌توان به طور کلی مانع ورود بیماری شد؛ شاهد این مدعا ۶۸ کشوری هستند که درگیر کرونای هندی شدند و حتی انگلستان با وجود واکسیناسیون گسترده درگیر موج بیماری کرونای هندی شده است.

رئیسی ادامه داد: در مناطق قرمز فقط مشاغل گروه یک مجاز به فعالیتند اما در استان سیستان‌وبلوچستان ویژه‌تر نگاه شده است و بانک‌ها و ادارات دولتی جز ادارات دولتی ضروری که باید با ۳۰ درصد ظرفیت فعال باشند، تعطیل شدند. تصمیم دیگر مربوط به پشتیبانی کامل از سیستان‌وبلوچستان بود که اگر کمبودی وجود داشته باشد برطرف شود. وی افزود: ۹۲ شهر قرمز است و از صبح روز یکشنبه (دیروز) مصوبات ستاد ملی کرونا در شهرهای قرمز و نارنجی اجرایی می‌شود.

یکی از کانون‌های اصلی انتشار ویروس، رستوران‌هاست، بنابراین هیچ رستورانی نباید در تهران و سایر شهرهای قرمز باز باشد و تنها می‌تواند به صورت بیرون‌بر خدمات بدهد. مشاغل ضروری مثل داروخانه، نانوایی، مطب، سوپرمارکت و… می‌توانند باز باشند که پیش‌تر در قوانین رنگ‌بندی‌ها اعلام شده است. رئیسی با تشکر از اصناف برای همراهی با مقررات ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: از این عزیزان ممنونیم که از ابتدای شروع این پاندمی بیشترین همراهی را داشتند و شاید ما در مقام دولت نتوانستیم خیلی به آنها کمک کنیم. وی افزود: بحث دیگری که در ستاد مطرح شد پیرامون واکسیناسیون بود و ان‌شاءالله بتوانیم طی روزهای آتی وضعیت بهتری داشته باشیم.

وی درباره شرایط کرونا در سیستان‌وبلوچستان تصریح کرد: این استان طی پیک‌های قبلی خیز جدی نداشته است و شرایط فعلی نخستین خیز جدی در این استان است که باید از چند جنبه به آن نگاه کرد. همین که پیک‌های متعدد در آنجا رخ نداده است یعنی مردم آنجا کمتر در معرض ویروس بوده‌اند.

در استان سیستان‌وبلوچستان چون بیش از این مردم مواجهه کمتری با ویروس داشتند میزان درگیری کلی از میانگین کشوری کمتر است. در پیک‌های قبلی میزان درگیری با توجه به جمعیت ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری این استان بالا نبود و حداکثر آمار بیماران بستری ۲۵۰ نفر در هفته بوده است، یعنی حدوداً روزی ۳۰ تا ۳۵ بیمار بستری که عدد بالایی نبوده است. وی تاکید کرد: تصمیم ویژه‌ای برای سیستان‌وبلوچستان و سایر استان‌های درگیر گرفته شد که افراد را از سنین پایین‌تر واکسینه کنیم و حتی در سیستان‌وبلوچستان از هفته آینده سنین ۵۰ سال به بالا واکسینه شوند و امیدوارم این موضوع مورد اقبال مردم قرار گیرد، البته برای استان‌های هرمزگان، کرمان، بوشهر و فارس هم این برنامه را داریم و به مرور زمان کل کشور را در این زمینه تحت پوشش قرار خواهیم داد.

تعطیلی بازار تهران

همچنین رئیس اتاق اصناف تهران گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا به علت آغاز پیک پنجم کرونا اصناف گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ تعطیل و مجاز به فعالیت نیستند. قاسم نوده‌فراهانی افزود: شرایط فعالیت اصناف بازار بزرگ تهران نیز کاملاً بر اساس مصوبه ستاد ملی کروناست، یعنی مشاغل گروه یک در بازار بزرگ تهران مجاز به فعالیت هستند و مشاغل صنفی گروه‌های ۲، ۳ و ۴ اجازه فعالیت نخواهند داشت.

افزایش ۱۱ درصدی بیماران بستری کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افزایش ۲/۱۳ درصدی بیماران سرپایی کرونا مثبت و همچنین افزایش ۱۱ درصدی بیماران بستری مبتلا به «کووید -۱۹» در کشور خبر داد. سیماسادات لاری گفت: با گسترش سویه‌های جدید ویروس «کووید -۱۹» و کاهش میزان عمل به توصیه‌های بهداشتی و به دنبال آن افزوده شدن به تعداد شهرهای با وضعیت قرمز، شاهد بروز نشانه‌هایی از ورود کشور به خیز پنجم بیماری کرونا هستیم. وی ادامه داد: در هفته‌ای که گذشت، تعداد بیماران سرپایی کرونا مثبت در کشور با افزایش ۲/۱۳ درصدی مواجه بوده است. همچنین در این هفته با افزایش ۱۱ درصدی تعداد بیماران بستری و افزایش ۲/۷ درصدی در بیماران فوت‌شده مواجه بودیم.

کد خبر 5250760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha