۳۱ تیر ۱۴۰۰، ۱۳:۲۲

از رادیو ایران شنیدنی می‌شود؛

شرح احوال مراسم قبله دعا در «فرهنگ مردم»

شرح احوال مراسم قبله دعا در «فرهنگ مردم»

برنامه «فرهنگ مردم» که از رسم و رسوم مناطق مختلف ایران می‌گوید، جمعه اول مرداد از مراسم قبله دعا (تمنای باران ) در قشم و مناطق جنوبی ایران می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه رادیویی ایران، برنامه «فرهنگ مردم» که از رسم و رسوم مناطق مختلف ایران می‌گوید، جمعه اول مرداد از مراسم قبله دعا (تمنای باران) در قشم و مناطق جنوبی ایران می‌گوید. قبلۀ دعا از مراسم قدیمی مردم استان هرمزگان است که تا به امروز هم‌چنان زنده است.

در توضیحات تکمیلی برنامه آمده است:

این مراسم برای مردم بومی جنبۀ مقدسی پیدا کرده است. در سال‌هایی که باران به موقع نمی‌بارد و آب برکه‌ها و چاه‌ها کم می‌شود و شت‌ها و صحراها سبز نمی‌شوند، امام جماعت و پیشوای مذهبی شهر که در عین حال مردی با تقوا و پرهیزگار است، مقدمات رفتن مردم به مصلا و اجرای مراسم قبل دعا را فراهم می‌سازد.

از دیگر بخش‌های این برنامه می‌توان به هنر فرش و فرش بافی در روستای قلعتین سنوبران ساوه و پخش گزارشی درباره ی قالیبافی در کرمان همراه با چگونگی نقش گویی نقش‌های قالی اشاره کرد.

«فرهنگ مردم» به تهیه کنندگی زهرا فقیه میرزایی و اجرای شمسی فضل اللهی و محمدمحسن رفیعی جمعه‌ها ساعت ۲۱:۳۰ از رادیو ایران پخش می‌شود.

کد خبر 5263431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha