۱۹ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۴۰

با اشاره به قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت؛

روسیه: نظامیان آمریکا هیچ گونه مجوزی برای ماندن در سوریه ندارند

روسیه: نظامیان آمریکا هیچ گونه مجوزی برای ماندن در سوریه ندارند

دولت مسکو برخی ادعاها را مبنی بر مشروعیت حضور نظامی آمریکا در سوریه آن هم با استناد به قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت، به چالش کشید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایتارتاس، سفارت روسیه در واشنگتن می‌گوید نظامیان آمریکایی هیچ گونه مجوز قانونی برای ماندن در سوریه ندارند.

این اظهارنظر واکنشی است به توئیت اخیر «واین ماروتو» سخنگوی آمریکایی ائتلاف به اصطلاح مبارزه با داعش که مدعی شده بود: نیروهای آمریکایی مطابق با قوانین بین الملل و تحت قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت مورخ دسامبر ۲۰۱۵، در شمال شرق سوریه حضور دارند.

در همین راستا، سفارت روسیه در واشنگتن خطاب به طرف آمریکایی تذکر داد: تفسیر شما از این قطعنامه مسخره است. لطفاً سند را دقیق بخوانید.

در همان زمان تصویب قطعنامه نیز، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در نشست خبری با جان کری وزیر خارجه وقت آمریکا، تاکید کرده بود که «مردم سوریه به تنهایی می‌توانند درباره سرنوشت و آینده کشورشان تصمیم گیری کنند. همه با این اصل موافقند اما همه باید از تفسیرهای مد نظر خود درباره چگونگی اجرای اصل و نظرات شخصی خود اجتناب کنند».

این در حالی است که نیروهای دموکراتیک کرد سوریه (قسد) که تحت حمایت آمریکا هستند؛ در حال حاضر اغلب بخش‌های استان‌های شرقی و شمال شرقی الحسکه، دیرالزور و الرقه را در کنترل خود دارند. فرماندهی نظامی آمریکا ۹ پایگاه نظامی در آنجا ایجاد کرده است که چهار پایگاه در نزدیکی میدان‌های نفتی در استان دیرالزور و پنج پایگاه دیگر در الحسکه واقع شده است.

اواخر سال ۲۰۱۹، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا طرحی را تصویب کرد که طبق آن چند صد نظامی آمریکایی با هدف کنترل میدان‌های نفتی در شرق و شمال شرق سوریه، در این کشور باقی می‌ماندند.

اما دمشق حضور نظامی آمریکا در سوریه را اشغالگری می‌داند چرا که نیروهای آمریکایی بدون دعوت دمشق وارد خاک سوریه شده‌اند.

کد خبر 5278135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha