۴ مهر ۱۴۰۰، ۱۵:۳۵

آیت‌الله جوادی آملی:

اسلامی کردن دانشگاه‌ها باید از حالت شعاری و سطحی خارج شود

اسلامی کردن دانشگاه‌ها باید از حالت شعاری و سطحی خارج شود

اردبیل- مرجع عالیقدر جهان اسلام گفت: اسلامی کردن دانشگاه‌ها باید از یک حرکت سطحی و مقطعی خارج شده و به معنای واقعی تحقق پیدا کند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله علامه جوادی آملی ظهر یکشنبه که به صورت مجازی برای همایش بین‌المللی اربعین حسینی در دانشگاه محقق اردبیلی سخنرانی می‌کرد، افزود: استان اردبیل در برگزاری این همایش با محوریت دانشگاه و حضور علما، محققان و برجستگان کار خطیر و ارزشمندی را انجام داده که باید چنین اقدامات علمی با ابهت بیشتر ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه در سه سرفصل جریان شهادت امام حسین (ع) و زندگی عزتمند آن امام همام باید مورد بررسی قرار گیرد، اظهار کرد: در بخش اول باید بدانیم که امام حسین (ع) چه کرد و برای چه هدفی قیام کرد و در مرحله نهایی نیز وظیفه جامعه بشری در برابر نهضت امام حسین (ع) چه بوده است.

مرجع عالیقدر جهان اسلام در تبیین بخش اول این موضوع تصریح کرد: امام حسین (ع) با قیام خود در برابر مدعیان دروغین خلافت ایستاد که همین مدعیان خلافت جامعه اسلامی، خلیفه‌الله و حتی حکومت سلطنتی را در ذهن خود می‌پروراندند و بدون اعتقاد به وحی، نبوت و دیانت سعی می‌کردند تا بشریت را به پرتگاه ضلالت و گمراهی بکشانند.

جوادی آملی حرکت امویان را در مسیر انحراف از مکتب اسلام ناب و پیام رسول گرامی اسلام یادآور شد و خاطر نشان کرد: همین افراد بدترین تحریف را در مکتب اسلام و دین الهی به وجود آوردند و امام حسین (ع) با همه مصائب و مشکلات در برابر چنین تفکری ایستاد و اجازه نداد تا انحرافی در دین رخ بدهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: همان رسالتی را که آسمان و زمین از تحمل آن ابا کردند امام حسین (ع) چنین مسئولیت سنگینی را پذیرفت و اجازه نداد حاکمیت سلطنتی و خلاف مسیر نبوت، امامت، رسالت و حتی وحی الهی و معاد حرکتی در مسیر دین‌گریزی رخ داده و جامعه بشری به انحراف کشیده شود.

جوادی آملی در تبیین بخش دوم طرح مسئله بیان کرد: ناصح باید نصیحت معقول و منطقی داشته باشد و امام حسین (ع) به عنوان ناصح خیرخواه بشریت سعی کرد تا لباس پاکی و تمیزی را به تن جامعه انسانی کند و برخلاف دیگر انسان‌های ریاکار تلاش کرد تا با نصیحت اخلاقی و رفتاری انسان را از ضلالت و گمراهی نجات دهد.

وی ادامه داد: ناصح باید ویژگی‌های ممتازی را در حرکت عاقلانه و مدیریت مدبرانه داشته باشد و قطعاً امام حسین (ع) بهترین ناصح بشری بوده و انسان‌ها را با عزت و آبروی تمام از مسیر انحرافی نجات داده تا بشریت در مسیر درست گام بردارد.

آیت‌الله جوادی آملی در ادامه اظهار کرد: انسان‌ها با مردن از بین نمی‌روند بلکه روح بلند آنها در جوار رحمت الهی عزت و عظمت می‌گیرد و قطعاً امام حسین (ع) نیز تلاش کرد تا با عزت و کرامت بر پیکر جامعه بشری به دور از جهل و جهالت لباس عزت و شرف بپوشاند.

وی به ویژگی‌های دانش اسلامی و نشر آن در جامعه جهانی اشاره کرد و گفت: امروز در دانشگاه‌ها علم زنده‌ای را مشاهده نمی‌کنیم و متأسفانه لاشه علم غربی به دانشگاه‌های ما نیز رسوخ پیدا کرده و بهتر است علما، دانشمندان و محققان ما به دور از تقلید از نظریه‌پردازی‌های غربی به فکر نظریه‌پردازی معقول و منطقی در حوزه علم و مهارت‌های ارزشمند باشند.

جوادی آملی تصریح کرد: نباید به علم صادر شده از غرب که لاشه است اعتماد کنیم بلکه بهتر است شایستگی‌های جامعه بشری مورد توجه قرار گرفته و بیش از هر زمان دیگر جامعه بشری به سمت عزت و عظمت روزافزون حرکت کند.

مرجع عالیقدر جهان اسلام ضرورت اسلامی کردن دانشگاه‌ها را به دور از نگاه سطحی یادآور شد و افزود: اسلامی کردن دانشگاه‌ها تنها به ساختن مسجد و یا انتخاب نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیست بلکه اسلامی کردن دانشگاه‌ها احیای علوم ارزشی و انسان‌سازی است که می‌تواند در مسیر تحول جامعه بشری بسیار مؤثر و راهگشا باشد.

کد خبر 5314116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha