۲۴ مهر ۱۴۰۰، ۷:۴۸

عکاس افغانستانی با مهر مطرح کرد؛ 

نمایش چهره رنجور نه غم‌انگیز مردم افغانستان/ خوانش جدید آثار هنری

نمایش چهره رنجور نه غم‌انگیز مردم افغانستان/ خوانش جدید آثار هنری

فاطمه اکبری از هنرمندان افغانستانی حاضر در نمایشگاه «هم‌خانه» معتقد است خوانش آثار هنرمندان افغانستانی متأثر از شرایط و موقعیت جدید افغانستان خواهد بود.

فاطمه اکبری هنرمند عکاس افغانستانی مقیم ایران که در نمایشگاه «هم‌خانه» خانه هنرمندان ایران حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره علت حضور خود در این نمایشگاه توضیح داد: من با ۵ عکس در این نمایشگاه حضور دارم. همچنین پدرم و خواهرم نیز از هنرمندان حاضر در نمایشگاه «هم‌خانه» هستند. پدرم محمدموسی اکبری در سال ۶۵ از دانشگاه تهران در رشته گرافیک فارغ‌التحصیل شده است و ما ساکن ایران هستیم. من ۱۵ سال است که به هنر عکاسی مشغول هستم.

وی گفت: طی چند سفری که به افغانستان داشتم سعی کردم چهره رنج‌دیده اما نه به معنای سراسر غم‌انگیز مردم افغانستان را نشان دهم. برای مثال در یکی از کارهایم که زنی میان دو ستون آسیب دیده از جنگ با برقعی آبی رنگ به تصویر کشیده شده است، مفهوم زن برایم اهمیت داشت، ضمن اینکه تلاش و صبر کردم تا ابر نیز میان دو ستون قرار بگیرد و عکاسی کنم.

این هنرمند با اشاره به شرایط و موقعیت جدید افغانستان، خوانش آثار هنرمندان این کشور را متأثر از شرایط کنونی دانست و تصریح کرد: مشکلاتی همیشه بوده و هست اما به اعتقاد من، با توجه به شرایط کنونی افغانستان شاید برداشت‌های جدید و درک دیگری نیز از آثار صورت بگیرد و این کارها مفاهیم خود را بیشتر بروز بدهند. برای مثال در یکی از عکس‌ها که نمایشی از جشن باستانی نوروز و به طور کلی بر اشتراکات فرهنگی افغانستان با ایران تاکید دارد، بیلبوردها به زبان فارسی معرفی کننده مسائلی در افغانستان است و به طور کلی عکس‌های شرایط اجتماعی را بهتر به تصویر می‌کشند.

وی در پایان با اشاره به سوژه‌های عکاسی‌اش در ایران گفت: وقتی در ایران هستم غالباً طبیعت را برای سوژه عکاسی‌ام انتخاب می‌کنم اما در سفر به افغانستان بیشتر به سراغ سوژه‌های اجتماعی می‌روم.

نمایش چهره رنجور نه غم‌انگیز مردم افغانستان/ خوانش جدید آثار هنری

نمایشگاه «هم‌خانه» به کوشش هنرمندان افغانستانی مقیم ایران و حمایت اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران و همکاری خانه هنرمندان ایران از ۱۶ تا ۲۶ مهر در دو گالری استاد ممیز و زمستان خانه در جریان برگزاری است و همه روزه (به جز شنبه‌ها) از ساعت ۱۵ تا ۲۰ از علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی میزبانی می‌کند.

نمایشگاه «هم‌خانه» با نمایش ۶۸ اثر از ۱۶ هنرمندان در رشته‌های مختلف نقاشی، مجسمه، عکس، مینیاتور و نگارگری و… درحال برگزاری است. محمدحسین احمدی، محمد ارزگانی، زهرا اسماعیلی، بتول اکبری، محمدموسی اکبری، ثریا جعفری، بتول رحیمی، زارا رسولی، حمیده سهرابی، شکیلا عالمی، علیخان عبداللهی، بهرامشاه محمودی، حکیمه قنبری، محمدمهدی میرزایی و فاطمه میرزایی دیگر هنرمندان شرکت کننده در این رویداد هستند.

کد خبر 5326400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • مش غلومعلی IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      1 18
      مردم بدبخت افغانستان اصلا چهره دارن که دیگه افسرده هم باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      • چهره ندادن پس چی دارن هیچی اگه نداشته باشه صورت ها IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
        13 1
        چهره ندارن پس چی داره الاغ اگر هیچی نداشته باشن صورت های خیلی زیبا دارن...‌
      • خانی IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
        6 2
        اگ داعش میومدتوایران ناموست میبرددرباره افغانستان بدنمیگفتی
      • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
        2 1
        دمت گرم مش غلومعلی گل گفتی
    • Maryam IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      10 2
      زنده باد افغانستان 💚 ❤️ 🖤 مردم افغانستان واقعا لیاقت بهترین ها رو دارن
    • وطنم US ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      10 0
      مردمان کشورم خیلی رنج و درد و غم دیدن همیشه میگن بعد از هر سختی یک اسانی هست به امید ارامش خوشبختی صلح و ثبات درافغانستان🖤❤️💚🇦🇫🌹
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      1 4
      سلام. مردم کشوری که هرچندسال یکبار بخاطرجنگ یامسایل دیگه کشورخودراترک میکنن کاردرستی نیست. مگه ایران8سال جنگ نداشت به کجافرارکردند. متاسفانه مردم افغانستان شجاعت چندانی ندارندوزودفرارمیکنن. بازم متاسفانه درکشورایران بارها کوچه بازاره ملت ایران توهین کردن. یه روزمیاداظهارخودمختاری درایران می‌کنند.
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      2 2
      مردم افغانستان که درایران زندگی می‌کنند لحاظ روحی وجسمی بهترازماایرانیهاهستن. کاش یه مقدارهم به فکرببچهاره های ایرانی بودین. چراغی که به خانه رواست، به.... حرام ست. افسرده وبدبخت ایرانی‌هاست. وایسن توکشورشون بجنگند. جدیداگفتن:مشهدمال ماست.برارگفتن:به بیگانه آخرش همین جوابش هست.
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      9 2
      شناسنامه دادن به پناهجویان درایران مساویست باخودمختاری.کارپادشاهان گذشته ایران راتکرارنکنید.مانندآذربایجان وامارات وبحرین که دارن توهین میکنن. مهربانی خوبه نه به بهای ازدادن عزت ملت وکشور.
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      3 0
      درود به مردم شجاع و شریف افغانستان
    • محمد IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      2 0
      مرک بر طالبان وداعش،وهابیون 4
    • محمد IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      14 1
      ممنون از ملت بزرگ ایران،را نجات افغانستان، فدرال،فدرال فدرال،فدرال فدرال،فدرال،است
    • محمد IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      1 0
      طالبان بی وطن... تقریبا" هر روز و هر ساعت دارن مردان شیعه هزاره و اطراف رو میکشند. چهارنفر رو برای صحبت درمورد زمین به جاده ای خاکی کشاندند و هر ۴ نفر رو کشتند در یکمورد دیگه جسد ۱۱ پسر جوان و نوجوان پنجشنبه پیدا شد. در مورد دوم سلاح جنگی ایرانی در دست طالبان است. برنامه کشتار شیعیان آهسته جلو میره.
    • سمیه AF ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
      2 0
      سلام برادری که میگویی که مردم افغانستان اصلا چهره دارن که افسرده باشن ؟میدانی این حرف تو نشان دهنده ظرفیت و تربیت ات که این که به نظر من بسیار پایین و پیش پا افتاده است از همو خاطر حتی لیاقت احترام کردن را هم نداری که شما خطاب شوی .برایت متاسف هستم
    • سمیه AF ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
      1 0
      برادر ی که توهین کردی خیلی بی ظرفیت هستی
    • سمیه AF ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
      1 0
      برادر ی که توهین کردی خیلی بی ظرفیت هستی