۲۶ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۵۶

رئیس دانشگاه عنوان کرد:

حمایت از ازدواج های دانشجویی در دانشگاه علوم توانبخشی

حمایت از ازدواج های دانشجویی در دانشگاه علوم توانبخشی

رئیس و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به برنامه دانشگاه در حمایت از ازدواج های دانشجویی گفت: با وجود مشکلات اقتصادی تشویق جوانان به ازدواج از ضروریات جامعه ایران است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دکتر حمیدرضا خانکه در جلسه هماهنگی برگزاری جشن ازدواج دانشجویی با حضور مسئول نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه، معاونان دانشجویی، توسعه مدیریت و آموزش، افزود: با وجود مشکلات اقتصادی در کشور، اما تشویق جوانان به ازدواج با حمایت خانواده ها و فرزندآوری، از ضروریات جامعه ایران است.

وی ایران را نوزدهمین کشور پرجمعیت دنیا معرفی کرد و افزود: طی سال های اخیر، رشد جمعیت در کشور ما کاهش یافته، ضمن آنکه میزان مهاجرت از ایران، افزایشی است و بخصوص در میان جوانان، تمایل به مهاجرت افزایش یافته است.

خانکه با اشاره به اینکه جمعیت شهری نسبت به جمعیت روستایی افزایش یافته، اظهار داشت: پیش بینی می شود جمعیت کل کشور در سال ۲۰۵۰ میلادی به ۹۳ میلیون نفر برسد. ترکیب جمعیتی در کشور نشان می دهد که جمعیت ۱۵ تا ۵۴ سال، حدود ۵۰ درصد جمعیت کل را شامل می شود و نشان می دهد هنوز فرصت داریم تا با آگاهی رسانی جامعه و رفع موانع، برای جوانان امکان فرزندآوری و رشد جمعیت را فراهم کنیم.

وی، بهترین سن ازدواج و فرزندآوری خانم ها را در سنین بین ۱۸ تا ۲۵ سال ذکر کرد و افزود: باروری از سن ۳۰ سال به بالا، عوارض مختلف ایجاد می کند و باید در جهت این امر، حمایت های لازم از زنان در خانواده و در محیط کار و اجتماع صورت بگیرد.

بگفته رئیس دانشگاه علوم توانبخشی، کشورهایی که در این زمینه موفق بودند، تمرکز حمایت ها برای خانم ها صورت گرفته و بویژه برای زنان شاغل، تسهیلات خاصی را قائل شدند تا تعادل بین کار و زندگی برای آنان به آسانی صورت بگیرد.

وی گفت: در کشور ما با وجود آموزه های دینی و قانون صیانت از خانواده، برای حمایت از این موضوع، مهمترین شاخص که منجر به فرزندآوری می شود، مسایل اقتصادی است که باید موانع در این زمینه رفع شده و حمایت های اقتصادی از زوج های جوان انجام شود.

خانکه خطاب به معاونان آموزشی، دانشجویی و توسعه مدیریت این دانشگاه افزود: باید از گروه های آموزشی بخواهیم، از افرادی که ازدواج می کنند و یا صاحب فرزند می شوند، حمایت کنند و شرایطی را برای حمایت از کارکنانی که فرزند دارند مانند سرویس ایاب و ذهاب، یا امکانات مهدکودک برای این کارکنان فراهم شود.

وی گفت: علاوه بر اینکه به این افراد کمک می کنیم، تشویقی برای جوانان خواهد بود تا برای فرزندآوری، نگران ادامه کار و یا تحصیل خود نباشند.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی با تشکر از حجت الاسلام والمسلمین افشاری مسئول نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه برای اجرای برنامه جشن ازدواج دانشجویی تاکید کرد: این جشن باید در شان دانشجویان ما و خانواده هایشان برگزار شود تا خاطره خوبی برای آنان بماند.

در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین محمد افشاری مسئول نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با تاکید بر اجرای سیاست حمایت از ازدواج و فرزندآوری دانشجویان، گفت: این سیاست به لحاظ علمی و تخصصی، به نفع جامعه و نظام است و هم به لحاظ آموزه های دینی که مورد تاکید قرار گرفته است، یک ضرورت است.

وی افزود: از حدود ۲۰ سال پیش، متولی برگزاری جشن ازدواج دانشجویی، نهاد رهبری در سراسر کشور بوده است و متاسفانه طی دو سال اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا، برگزاری این مراسم به وقفه افتاد.

افشاری با اشاره به بخش های مختلف این برنامه گفت: اهدای کمک هزینه سفر پنج زوج به مشهد مقدس (از طریق قرعه کشی)، برگزاری جلسات آموزشی برای زوجین در مورد اصول زندگی مشترک، لزوم فرزندآوری و چگونگی فرزندپروری، جشن ازدواج دانشجویان با حضور خانواده هایشان و اهدای هدایای نقدی به آنان، از جمله بخش های این برنامه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: ۴۰ زوج دانشجویی مربوط به امسال (۱۴۰۰) و تعدادی مربوط به سال گذشته (۱۳۹۹) در این برنامه شرکت دارند و ضمن دعوت از اعضای خانواده های این دانشجویان، از برخی مقامات و مسئولان دانشگاه، وزارت بهداشت و نهاد مرکزی ، برای شرکت در این جشن دعوت خواهد شد.

مسئول نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در ادامه بررسی های انجام شده برای انتخاب محل مناسب جهت برگزاری جشن با همکاری مدیریت تعالی فرهنگی دانشگاه و برنامه های پیش بینی شده برای آن را توضیح داد.

کد خبر 5330304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha