۱ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۱۹

رئیس فراکسیون توسعه شرق و مکران در مجلس:

فرآوری مزیت اقتصادی برای زرشک ایجاد می‌کند

فرآوری مزیت اقتصادی برای زرشک ایجاد می‌کند

بیرجند-رئیس فراکسیون توسعه شرق و مکران در مجلس با اشاره به اینکه فرآوری، زرشک را تبدیل به مزیت اقتصادی می کند، گفت: قاچاق، دلالی و خام فروشی از معضلات بخش کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار مهر، روح الله ایزدخواه صبح شنبه در جشنواره یاقوت‌های سرخ قهستان که با حمایت بنیاد مستضعفان و توسط نهاد پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی درمیان درخانه تاریخی شریف شهر قهستان برگزار شد، اظهار کرد: اگر بخواهیم یک مزیت پایدار برای خراسان جنوبی در حوزه زرشک ایجاد کنیم باید به سمت فرآوری برویم چرا که خام فروشی مزیتی ایجاد نخواهد کرد.

رئیس فراکسیون توسعه شرق و مکران و نماینده مردم تهران در مجلس بیان‌کرد: حتی نفت که بزرگترین محصول تجاری دنیا است خام فروشی می‌کنیم ولی اصل این است که محصول خام را تبدیل به مزیت واقعی، رقابتی و ماندگار کنیم.

کم لطفی به کشاورزان در فضای اقتصادی کشور

ایزدخواه با بیان اینکه تا خام فروشی داشته باشیم مزیت اقتصادی در حوزه زرشک کسب نخواهیم کرد؛ گفت: زرشک را باید تبدیل به یک مزیت اقتصادی کنیم.

وی با اشاره به ضرورت احیاء اقتصاد کشاورزی اظهار کرد: در فضای اقتصادی کشور کم لطفی‌هایی به کشاورزان شده است در حالی که بر اساس سخنان امام (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی کشاورزی مبنا و پایه استقلال اقتصادی کشور است.

رئیس فراکسیون توسعه شرق و مکران در مجلس با بیان اینکه فرآوری محصول نیز باید در خود استان صورت گیرد، بیان‌کرد: چرا باید محصول زرشک به شهر دیگری برود و در کارخانه‌ای در استان دیگری برای صادرات فرآوری شود.

ایزدخواه با تأکید بر اینکه گیاهان دارویی چون زرشک همه اجزایش قابل استفاده و بهره‌برداری است، گفت: تحول باید در جامعه روستایی رخ دهد و در واقع سلول بنیادی تولید، روستا است.

جوانان اقتصاد روستا را فعال کنند

وی اظهار کرد: چرا باید یک روستایی، خانه ۵۰۰ متری خود را در روستا رها کند و در مکان‌هایی چون حاشیه شهر مشهد و در خانه ۴۰-۵۰ متری زندگی کند و در استانی که این‌همه مزیت اقتصادی دارد این موارد پسندیده نیست.

رئیس فراکسیون توسعه شرق و مکران در مجلس با بیان اینکه قاچاق، دلالی و خام فروشی از معضلات بخش کشاورزی است، گفت: در ۳۰ سال بعد از دفاع مقدس، کشاورزی به شدت آسیب دید و در حال حاضر متأسفانه میوه را از پاکستان و مصر وارد می‌کنیم.

ایزدخواه با تأکید بر اینکه حلقه مفقوده روستا حضور جوانان است، یادآور شد: جوانان باید اقتصاد کشاورزی را فعال کنند.

کد خبر 5334276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha