۱۶ آبان ۱۴۰۰، ۱۶:۳۰

معاون استاندار کرمانشاه:

حمل یکسره کالا به افزایش صادرات از مرزهای کرمانشاه کمک می‌کند

حمل یکسره کالا به افزایش صادرات از مرزهای کرمانشاه کمک می‌کند

کرمانشاه- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: اجرایی شدن حمل یکسره کالا و محصولات کشاورزی به افزایش صادرات از مرزهای استان کرمانشاه کمک می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، بهزاد باباخانی ظهر امروز در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان کرمانشاه اظهار کرد: هم اکنون ۴۵ درصد صادرات کشور به عراق از طریق مرزهای استان کرمانشاه صورت می‌گیرد که اگر صادرات گاز نیز به آن افزوده شود این مقدار بیشتر خواهد شد.

وی افزود: افزایش صادرات غیرنفتی پیشران تولید و اقتصاد محسوب شده و اگر زیرساخت‌های مرزی توسعه پیدا کند استان کرمانشاه ۵۰ درصد حجم صادرات به کشور عراق را به خود اختصاص خواهد داد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه تصریح کرد: برای توسعه صادرات باید نگاه ملی به توسعه مرزها صورت گیرد و بودجه و اعتبارات مستقل برای مرزهای فعال کشور مشخص شود زیرا با بودجه محدود استان‌ها نمی‌توان زیرساخت‌ها را در مرزها توسعه داد.

باباخانی بیان کرد: انجام مبادلات تجاری به صورت سنتی باعث ایجاد ترافیک در مرزها، افزایش زمان ترخیص و بارگیری، کاهش کیفیت و خسارت به کالا و محصولات کشاورزی می‌شود و در بعضی موارد به دلیل افت کیفیت محصولات، تجار عراقی محصولات کشاورزی را با قیمت پایین خریداری می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: متولی ایجاد زیر ساخت در مرزها اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است اما می‌توان از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده کرد و همچنین حمل یکسره کالا از مبدا به مقصد نیز می‌تواند به افزایش صادرات کمک کند که این موضوع با توجه به رایزنی‌های بسیار هنوز برطرف نشده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: برای جذابیت افزایش صادرات و واردات طرح تخفیف بازرگانی در استان کرمانشاه به تصویب رسیده که در دولت و مجلس نیازمند حمایت است.

باباخانی تصریح کرد: همچنین مرز شیخ صله در ثلاث باباجانی و شوشمی در پاوه نیازمند اعلام رسمی شدن از سوی دولت مرکزی عراق است و این موضوع می‌تواند به گردشگری در پاوه و اورامانات که ثبت جهانی نیز شده کمک کند.

وی اضافه کرد: مرز سومار، شوشمی، شیخ صله با وجود اینکه جز مرزهای رسمی کشور هستند اما با مشکلات نیروی انسانی برای انجام کارهای مرزی رو به رو هستند و مشکل نامه نگاری در مورد دیدارهای مسئولان ایران و عراق نیز باید مرتفع شود.

کد خبر 5346119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha