ارتباطات بی‌حد و مرز با اینترنت اشیا محقق می‌شود

ارتباطات بی‌حد و مرز با اینترنت اشیا محقق می‌شود

اینترنت اشیا یکی از محورهای توسعه اقتصاد دیجیتال و تحقق ایران هوشمند است؛ ایجاد زمینه‌های لازم برای توسعه این فناوری می‌تواند این فرآیند را توسعه ببخشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اینترنت اشیا شبکه ای از اشیا فیزیکی تعبیه شده با قطعات الکترونیکی، نرم‌افزار، سنسورها و اتصالات است تا آنها توسط تبادل اطلاعات با تولیدکننده، اپراتور و یا دستگاه‌های دیگر، قادر به ارائه ارزش و خدمات بیش‌تر باشند.

به عبارت ساده‌تر، اینترنت اشیا به اشیا و تجهیزات محیط پیرامون ما که به شبکه اینترنت متصل شده و توسط نرم‌افزارهای تلفن‌های هوشمند و تبلت قابل کنترل و مدیریت هستند، اشاره دارد.

اینترنت اشیا یکی از پایه‌های اصلی انقلاب صنعتی چهارم است و به عنوان انقلابی در اینترنت به حساب می‌آید که به دنبال آن مفاهیمی چون ارتباطات ماشین به ماشین، ارتباطات، بیگ دیتا، هوش مصنوعی و… به همدیگر نزدیک شده و حجم عمده ای از محصولات هوشمند در ارتباط با یکدیگر به وجود خواهد آورد که بیشتر آنها بدون مداخله انسان و برای دستیابی به اهداف هوشمندسازی است.

اینترنت اشیا استقبال قابل توجهی را به دنبال داشته زیرا ارتباط گسترده و انواع مختلفی از چالش‌ها و موانع را شامل مقیاس پذیری، امنیت، بیگ دیتا و نیازهایی مانند انرژی ارائه می‌دهد.

امروزه محدوده اینترنت اشیا، وسعت بسیاری پیدا کرده است، به طوری که حجم وسیعی از زیرساخت‌های مدیریت انرژی، اقدامات سلامت و مراقبت‌های بهداشتی، سیستم‌های خانگی، امور شهری و سیستم‌های حمل و نقل را دربر گرفته است.

اینترنت اشیا با توانایی جاسازی سی پی یو و حافظه و منابع انرژی می‌تواند تقریباً همه چیز را با استفاده از برنامه‌ها به شبکه متصل کند. این سیستم‌ها وظیفه جمع آوری اطلاعات، تنظیمات اکوسیستم‌های طبیعی و حتی ساختمان‌ها و کارخانه‌ها را دارند.

با استفاده از این فرصت، مجموعه‌ای از ارتباطات بی حد و مرز در خانه، محل کار و سایر فضاهای شهری فراهم می‌شود.

ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سال‌ها است با راه اندازی کارگروه تخصصی اینترنت اشیا، ضمن بررسی و حمایت از طرح‌های حول این موضوع، سرعت محدوده این فناوری را مورد توجه قرار داده است.

کد خبر 5348506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha