۳ آذر ۱۴۰۰، ۸:۵۵

برای حفظ رقابت راهبردی؛

فرانسه: ایندوپاسیفیک اولویت ما در دوره ریاست بر اتحادیه اروپا است

فرانسه: ایندوپاسیفیک اولویت ما در دوره ریاست بر اتحادیه اروپا است

وزیر خارجه فرانسه با توجه به اهمیت راهبردی ایندوپاسیفیک در قرن ۲۱، از تمرکز بر این منطقه در دوره شش ماهه ریاست پاریس بر اتحادیه اروپا سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه می گوید سال میلادی آینده که این کشور ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را به عهده می گیرد؛ منطقه ایندوپاسیفیک اولویت پاریس تلقی خواهد شد.

وی که به اندونزی سفر کرده است؛ مدعی شد که پاریس ۵۰۰ میلیون یورو صرف سرمایه گذاری در پروژه های انتقال انرژی در کشورهای جنوب شرق آسیا خواهد کرد.

با وقوع برگزیت، فرانسه تنها قدرت هسته‌ای اتحادیه اروپا تلقی می‌شود حال آنکه با توجه به کلونی‌هایی که در ایندوپاسیفیک دارد؛ در تعیین آینده این منطقه دخیل خواهد بود.

در حال حاضر، ایندوپاسیفیک خانه ۱.۵ میلیون فرانسوی زبان و میزبان هشت هزار نیروی نظامی این کشور است. این واقعیت ژئوپلیتیکی می‌تواند به یکی از عوامل تأثیرگذار در انتخابات ۲۰۲۲ فرانسه تبدیل شود حال آنکه این کشور از ابتدای سال آتی میلادی، برای شش ماه ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را هم به عهده خواهد داشت.

اظهارات وزیر خارجه فرانسه با توجه به ائتلاف «آکوس» میان استرالیا، انگلیس و آمریکا و همچنین ائتلاف «کواد» میان هند، ژاپن، استرالیا و آمریکا قابل ارزیابی است به گونه ای که واشنگتن با ایجاد چارچوب های ائتلافی جدید، نیاز به شرکای سنتی خود در اتحادیه اروپا را کاهش می دهد. به همین دلیل، فرانسه تحت ریاست جمهوری امانوئل ماکرون که طرفدار تقویت پتانسیل های سیاسی-نظامی اتحادیه اروپا است؛ از موقعیت ژئوپلیتیکی خود برای حفظ رقابت در عرصه راهبردی ایندوپاسیفیک استفاده خواهد کرد.

کد خبر 5359466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha