۶ آذر ۱۴۰۰، ۹:۵۲

یکی از مداحان استان قزوین:

وضعیت مداحی‌ها در مجالس ترحیم اصلاً مناسب نیست

وضعیت مداحی‌ها در مجالس ترحیم اصلاً مناسب نیست

قزوین - یکی از مداحان استان قزوین با بیان اینکه وضعیت مداحی‌ها در مجالس ترحیم اصلاً مناسب نیست، گفت: ادامه این روند ضربه‌های جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

محمد غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به وضعیت ترحیم خوانی در استان اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت ترحیم‌خوانی در مجالس ترحیم اصلاً مناسب نیست و اگر برای این مسئله برنامه‌ریزی‌های لازم انجام نشود ضربه‌های جبران ناپذیری به جامعه وارد خواهد شد.

یکی از مداحان استان اذعان کرد: استفاده از آلات موسیقی در حال حاضر از حد متعارف خود عبور کرده و درگیر وادی تشریفات شده است که بهتراست مراجع در این امر ورود پیدا کرده و استفاده از حدود متعارف آن را مشخص کنند تا این امر سبب جذب کاذب و هزینه‌های مضاعف برای خانواده‌های متوفی نشود.

وی گفت: از سوی دیگر خواندن مطالب بی محتوا باعث نگاه منفی مخاطب به مداحی می‌شود زیرا برخی از مخاطبین مجلس ترحیم خاص هستند یعنی در مجالس هیئت حضور ندارند و لازم است در مجالس ترحیم از این فرصت استفاده شود و به کارگیری مطالب ارزشمند مردم را با معارف اهل بیت (ع) بیشتر آشنا کرد.

این مداح تصریح کرد: از سوی دیگر افرادی که از مطالب و مدح بی محتوا در مراسم ترحیم استفاده می‌کنند در بین مردم جایگاهی ندارند و معمولاً از جانب افرادی دعوت می‌شوند که با مدح آشنایی ندارند و در تلاشند تا با تعابیر و تعاریف از متوفا و بستگان درجه یک، آن‌ها را خشنود کنند.

وی ادامه داد: لازم است مداحان با مطالعه مستمر و یا تحصیلات آکادمیک سطح علمی خود را در عرصه مدح بیشتر کنند و بکوشند تا مردم را با معارف قرآن و اهل بیت (ع) بیشتر آشنا کرده و نکات مغفول مانده به آنها یادآور شوند و حتی آنها را با آداب ورود به قبرستان نیز آشنا کنند.

این مداح بیان کرد: باید قالب مداحی به گونه‌ای باشد که در عمق جان و دل مردم اثر بگذارد و فرهنگ شهادت و ایثار و کرامت انسانی را مانند هیئت در بین مخاطب زنده کند.

وی در پایان تاکید کرد: برای جلوگیری از انحطاط مجالس ترحیم ابتدا باید تلاش شود تا دوباره مجالس ترحیم مانند دوران قبل از کرونا به مساجد باز گردد و حضور مردم بر سر مزار و تشریفات کذایی و چشم هم چشمی کم رنگ شود و با مداخله و نظارت کانون مداحان سطح علمی مداحان تقویت واز خواندن مطالب بی محتوا توسط مداحان کم سواد جلو گیری شود.

کد خبر 5361555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha